Sossarna går ut hårt och anklagar regeringen och SD för att ha brutit sina löften om stram invandring. De pekar på att arbetskraftsinvandringen till låglönejobb tillåts fortsätta i massiv skala medan svenska arbetare går arbetslösa.
Socialdemokraterna Blekinge på Facebook attackerar regeringen direkt för att svika sina väljare och tillåta fortsatt hög invandring:
https://www.facebook.com/socialdemokraterna.blekinge/posts/pfbid03BoUJERLDTkFuPv7yUq7gSWR456kuZ1QXGL34frYJWT2 L49pr8Dc1DCPaFBhzmyVl
Centrala partiledningen: Anders Ygeman gick ut på en officiell pressträff och dundrade att arbetskraftsinvandringen ökar under SD:s övervakning:
https://www.socialdemokraterna.se/nyheter/nyheter/2023-04-25-anders-ygeman-arbetskraftsinvandringen-okar-med-sd-och-regeringen
S vill reglera arbetskraftinvandringen genom att återinföra en arbetsmarknadsprövning för arbetskraftsinvandrare i samarbete med arbetsmarknadens parter, för att stoppa utnyttjande och lönedumpning.
https://www.socialdemokraterna.se/var-politik/a-till-o/migration-och-flyktingpolitik
Det verkar som att det äntligen håller på att formas ett genuint nationalistiskt och skyddsorienterat alternativ för den som faktiskt vill skydda Sverige på riktigt, både mot okontrollerade flöden och mot den ekonomiska koloniseringen.
För det handlar ju inte bara om invandringen. Det handlar om att skydda det svenska folkhemmet mot det utländska och globala riskkapitalet som har tillåtits kolonisera vår gemensamma välfärd, våra skolor och våra sjukhus. Sossarna har nu fattat att för att ta tillbaka den demokratiska kontrollen måste vi stoppa marknadsdoktrinen och det internationella kapitalets plundring av svenska skattemedel.
Tittar man dessutom på den ekonomiska biten så har fackliga tankesmedjor som Katalys, tillsammans med tunga aktörer inom arbetarrörelsen, börjat argumentera stenhårt för att återinföra full sysselsättning som det absolut översta målet för staten. Det är slut på duttandet. Grundbulten är klassisk svensk moral: Gör din plikt, kräv sen din rätt! Folk ska jobba och bidra till det gemensamma bygget, inga jävla bidrag ska rullas ut till folk som kan arbeta men väljer att låta bli.
https://arbetet.se/2026/05/20/i-sverige-har-arbetslosheten-blivit-en-religion/
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/oEvpej/katalys-att-ha-ett-arbete-ar-en-mansklig-rattighet
Detta är en total känga mot den gamla bidragshögern. Det var ju borgerligheten under 90-talskrisen som genomförde avregleringarna, kraschade ekonomin och skapade den massarbetslöshet som vi har dragits med sedan dess för att pressa ner lönerna och knäcka facken. Det var högern som byggde systemet där utländska riskkapitalbolag kan sitta i skatteparadis och plocka ut vinster från våra skolor, samtidigt som de predikar om "arbetslinjen" men själva levererar rekordhög arbetslöshet och öppna svängdörrar för billig utländsk arbetskraft via Tidöavtalet.
Är det fler än jag som ser att S håller på att röra sig mot en radikal, ekonomisk nationalism där det handlar om att skydda den svenska staten, de svenska löntagarna och folkhemmets resurser mot både globalt kapital och lönedumpning? Vad tror ni, kommer SD-väljarna fatta att de blivit blåsta av kapitalet och röra sig tillbaka till den gamla hederliga ordningen där staten skyddar sina egna medborgare?
Diskutera!
Socialdemokraterna Blekinge på Facebook attackerar regeringen direkt för att svika sina väljare och tillåta fortsatt hög invandring:
https://www.facebook.com/socialdemokraterna.blekinge/posts/pfbid03BoUJERLDTkFuPv7yUq7gSWR456kuZ1QXGL34frYJWT2 L49pr8Dc1DCPaFBhzmyVl
Centrala partiledningen: Anders Ygeman gick ut på en officiell pressträff och dundrade att arbetskraftsinvandringen ökar under SD:s övervakning:
https://www.socialdemokraterna.se/nyheter/nyheter/2023-04-25-anders-ygeman-arbetskraftsinvandringen-okar-med-sd-och-regeringen
S vill reglera arbetskraftinvandringen genom att återinföra en arbetsmarknadsprövning för arbetskraftsinvandrare i samarbete med arbetsmarknadens parter, för att stoppa utnyttjande och lönedumpning.
https://www.socialdemokraterna.se/var-politik/a-till-o/migration-och-flyktingpolitik
Det verkar som att det äntligen håller på att formas ett genuint nationalistiskt och skyddsorienterat alternativ för den som faktiskt vill skydda Sverige på riktigt, både mot okontrollerade flöden och mot den ekonomiska koloniseringen.
För det handlar ju inte bara om invandringen. Det handlar om att skydda det svenska folkhemmet mot det utländska och globala riskkapitalet som har tillåtits kolonisera vår gemensamma välfärd, våra skolor och våra sjukhus. Sossarna har nu fattat att för att ta tillbaka den demokratiska kontrollen måste vi stoppa marknadsdoktrinen och det internationella kapitalets plundring av svenska skattemedel.
Tittar man dessutom på den ekonomiska biten så har fackliga tankesmedjor som Katalys, tillsammans med tunga aktörer inom arbetarrörelsen, börjat argumentera stenhårt för att återinföra full sysselsättning som det absolut översta målet för staten. Det är slut på duttandet. Grundbulten är klassisk svensk moral: Gör din plikt, kräv sen din rätt! Folk ska jobba och bidra till det gemensamma bygget, inga jävla bidrag ska rullas ut till folk som kan arbeta men väljer att låta bli.
https://arbetet.se/2026/05/20/i-sverige-har-arbetslosheten-blivit-en-religion/
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/oEvpej/katalys-att-ha-ett-arbete-ar-en-mansklig-rattighet
Detta är en total känga mot den gamla bidragshögern. Det var ju borgerligheten under 90-talskrisen som genomförde avregleringarna, kraschade ekonomin och skapade den massarbetslöshet som vi har dragits med sedan dess för att pressa ner lönerna och knäcka facken. Det var högern som byggde systemet där utländska riskkapitalbolag kan sitta i skatteparadis och plocka ut vinster från våra skolor, samtidigt som de predikar om "arbetslinjen" men själva levererar rekordhög arbetslöshet och öppna svängdörrar för billig utländsk arbetskraft via Tidöavtalet.
Är det fler än jag som ser att S håller på att röra sig mot en radikal, ekonomisk nationalism där det handlar om att skydda den svenska staten, de svenska löntagarna och folkhemmets resurser mot både globalt kapital och lönedumpning? Vad tror ni, kommer SD-väljarna fatta att de blivit blåsta av kapitalet och röra sig tillbaka till den gamla hederliga ordningen där staten skyddar sina egna medborgare?
Diskutera!
__________________
Senast redigerad av folkgemenskap 2026-05-25 kl. 23:08.
Senast redigerad av folkgemenskap 2026-05-25 kl. 23:08.