2026-05-25, 22:59
  #1
Medlem
folkgemenskaps avatar
Sossarna går ut hårt och anklagar regeringen och SD för att ha brutit sina löften om stram invandring. De pekar på att arbetskraftsinvandringen till låglönejobb tillåts fortsätta i massiv skala medan svenska arbetare går arbetslösa.


Socialdemokraterna Blekinge på Facebook attackerar regeringen direkt för att svika sina väljare och tillåta fortsatt hög invandring:
https://www.facebook.com/socialdemokraterna.blekinge/posts/pfbid03BoUJERLDTkFuPv7yUq7gSWR456kuZ1QXGL34frYJWT2 L49pr8Dc1DCPaFBhzmyVl

Centrala partiledningen: Anders Ygeman gick ut på en officiell pressträff och dundrade att arbetskraftsinvandringen ökar under SD:s övervakning:
https://www.socialdemokraterna.se/nyheter/nyheter/2023-04-25-anders-ygeman-arbetskraftsinvandringen-okar-med-sd-och-regeringen

S vill reglera arbetskraftinvandringen genom att återinföra en arbetsmarknadsprövning för arbetskraftsinvandrare i samarbete med arbetsmarknadens parter, för att stoppa utnyttjande och lönedumpning.
https://www.socialdemokraterna.se/var-politik/a-till-o/migration-och-flyktingpolitik

Det verkar som att det äntligen håller på att formas ett genuint nationalistiskt och skyddsorienterat alternativ för den som faktiskt vill skydda Sverige på riktigt, både mot okontrollerade flöden och mot den ekonomiska koloniseringen.

För det handlar ju inte bara om invandringen. Det handlar om att skydda det svenska folkhemmet mot det utländska och globala riskkapitalet som har tillåtits kolonisera vår gemensamma välfärd, våra skolor och våra sjukhus. Sossarna har nu fattat att för att ta tillbaka den demokratiska kontrollen måste vi stoppa marknadsdoktrinen och det internationella kapitalets plundring av svenska skattemedel.

Tittar man dessutom på den ekonomiska biten så har fackliga tankesmedjor som Katalys, tillsammans med tunga aktörer inom arbetarrörelsen, börjat argumentera stenhårt för att återinföra full sysselsättning som det absolut översta målet för staten. Det är slut på duttandet. Grundbulten är klassisk svensk moral: Gör din plikt, kräv sen din rätt! Folk ska jobba och bidra till det gemensamma bygget, inga jävla bidrag ska rullas ut till folk som kan arbeta men väljer att låta bli.

https://arbetet.se/2026/05/20/i-sverige-har-arbetslosheten-blivit-en-religion/
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/oEvpej/katalys-att-ha-ett-arbete-ar-en-mansklig-rattighet

Detta är en total känga mot den gamla bidragshögern. Det var ju borgerligheten under 90-talskrisen som genomförde avregleringarna, kraschade ekonomin och skapade den massarbetslöshet som vi har dragits med sedan dess för att pressa ner lönerna och knäcka facken. Det var högern som byggde systemet där utländska riskkapitalbolag kan sitta i skatteparadis och plocka ut vinster från våra skolor, samtidigt som de predikar om "arbetslinjen" men själva levererar rekordhög arbetslöshet och öppna svängdörrar för billig utländsk arbetskraft via Tidöavtalet.

Är det fler än jag som ser att S håller på att röra sig mot en radikal, ekonomisk nationalism där det handlar om att skydda den svenska staten, de svenska löntagarna och folkhemmets resurser mot både globalt kapital och lönedumpning? Vad tror ni, kommer SD-väljarna fatta att de blivit blåsta av kapitalet och röra sig tillbaka till den gamla hederliga ordningen där staten skyddar sina egna medborgare?

Diskutera!
__________________
Senast redigerad av folkgemenskap 2026-05-25 kl. 23:08.
Citera
2026-05-25, 23:02
  #2
Avstängd
lita aldrig mer på en sosse. dom har visat redan vart dom står i det mesta.


mvh
Citera
2026-05-25, 23:11
  #3
Medlem
OlofJohanssonSvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av folkgemenskap
Sossarna går ut hårt och anklagar regeringen och SD för att ha brutit sina löften om stram invandring. De pekar på att arbetskraftsinvandringen till låglönejobb tillåts fortsätta i massiv skala medan svenska arbetare går arbetslösa.


Socialdemokraterna Blekinge på Facebook attackerar regeringen direkt för att svika sina väljare och tillåta fortsatt hög invandring:
https://www.facebook.com/socialdemokraterna.blekinge/posts/pfbid03BoUJERLDTkFuPv7yUq7gSWR456kuZ1QXGL34frYJWT2 L49pr8Dc1DCPaFBhzmyVl

Centrala partiledningen: Anders Ygeman gick ut på en officiell pressträff och dundrade att arbetskraftsinvandringen ökar under SD:s övervakning:
https://www.socialdemokraterna.se/nyheter/nyheter/2023-04-25-anders-ygeman-arbetskraftsinvandringen-okar-med-sd-och-regeringen

S vill reglera arbetskraftinvandringen genom att återinföra en arbetsmarknadsprövning för arbetskraftsinvandrare i samarbete med arbetsmarknadens parter, för att stoppa utnyttjande och lönedumpning.
https://www.socialdemokraterna.se/var-politik/a-till-o/migration-och-flyktingpolitik

Det verkar som att det äntligen håller på att formas ett genuint nationalistiskt och skyddsorienterat alternativ för den som faktiskt vill skydda Sverige på riktigt, både mot okontrollerade flöden och mot den ekonomiska koloniseringen.

För det handlar ju inte bara om invandringen. Det handlar om att skydda det svenska folkhemmet mot det utländska och globala riskkapitalet som har tillåtits kolonisera vår gemensamma välfärd, våra skolor och våra sjukhus. Sossarna har nu fattat att för att ta tillbaka den demokratiska kontrollen måste vi stoppa marknadsdoktrinen och det internationella kapitalets plundring av svenska skattemedel.

Tittar man dessutom på den ekonomiska biten så har fackliga tankesmedjor som Katalys, tillsammans med tunga aktörer inom arbetarrörelsen, börjat argumentera stenhårt för att återinföra full sysselsättning som det absolut översta målet för staten. Det är slut på duttandet. Grundbulten är klassisk svensk moral: Gör din plikt, kräv sen din rätt! Folk ska jobba och bidra till det gemensamma bygget, inga jävla bidrag ska rullas ut till folk som kan arbeta men väljer att låta bli.

Detta är en total känga mot den gamla bidragshögern. Det var ju borgerligheten under 90-talskrisen som genomförde avregleringarna, kraschade ekonomin och skapade den massarbetslöshet som vi har dragits med sedan dess för att pressa ner lönerna och knäcka facken. Det var högern som byggde systemet där utländska riskkapitalbolag kan sitta i skatteparadis och plocka ut vinster från våra skolor, samtidigt som de predikar om "arbetslinjen" men själva levererar rekordhög arbetslöshet och öppna svängdörrar för billig utländsk arbetskraft via Tidöavtalet.

Är det fler än jag som ser att S håller på att röra sig mot en radikal, ekonomisk nationalism där det handlar om att skydda den svenska staten, de svenska löntagarna och folkhemmets resurser mot både globalt kapital och lönedumpning? Vad tror ni, kommer SD-väljarna fatta att de blivit blåsta av kapitalet och röra sig tillbaka till den gamla hederliga ordningen där staten skyddar sina egna medborgare?

Diskutera!



SD Jimmie med spelmissbruket som säljer sig för minsta Israel schekel är inte lösningen för medelsvensson

Dags för alla vanliga arbetare att vakna upp och inse detta

Sedan kan man ju diskutera hur motiverad man som medelsvensson är att bli utnyttjad av kapitalet i oändlighet

Reinfeldt det stora riksäcklet totalförstörde ju fackföreningarna i landet

Efter det är vi ju lite av livegna hjon som tvingas dansa efter Timbros pipa

Vem vill slita i sitt anletes svett i de villkoren`??

OInte jag i varje fall



En reboot och reset behövs i samhället där facken och arbetarklassen får tillbaka ett tillräckligt stort inflytande

Annars kommer Sverige aldrig igen fungera och blomstra
Citera
2026-05-26, 07:57
  #4
Medlem
kyrkstockens avatar
Har de fel om SD?

Driver inte SD nu linjen att massimportera flickgroomande muslimer från pakistan?

Som om inte england och tom lilla norge har problem med pakistanier?


Klart SD är köpta.

Jag stannar hemma i höst.
Citera
2026-05-26, 08:19
  #5
Medlem
Epimaness avatar
Kommer ju från MB-infiltrerade bidragspartiet S.

S är ju värre i allt. Bara att de inte har SD:s flagranta sionism. Det är inte muslimska brödraskapet stora på.
Citera
2026-05-26, 14:43
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av folkgemenskap
Sossarna går ut hårt och anklagar regeringen och SD för att ha brutit sina löften om stram invandring. De pekar på att arbetskraftsinvandringen till låglönejobb tillåts fortsätta i massiv skala medan svenska arbetare går arbetslösa.

Är arbetslösheten bland svenskfödda arbetare hög?
Jag trodde den låg kring 3-4%?
Det är väl bland andra grupper som arbetslösheten är hög, men det är ju ett importerat problem.
Citera
2026-05-26, 21:02
  #7
Medlem
folkgemenskaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noxtrei
lita aldrig mer på en sosse. dom har visat redan vart dom står i det mesta.


mvh
Det handlar inte om att lita på ett parti, utan om att förstå partiernas underliggande motiv och vems intressen de skyddar.
Högerns och Tidöpartiernas fundamentala motiv är att flytta makt och resurser från demokratiskt valda institutioner (där du har en röst) till den öppna marknaden och det globala kapitalet (där endast pengar ger en röst). Det ser vi i den permanenta oviljan att stoppa vinstdräneringen i välfärden och de marknadsliberala kryphålen för arbetskraftsinvandring.

Vänsterns och Socialdemokraternas underliggande motiv är det omvända: att maximera statens och de politiska institutionernas kontroll över de materiella resurserna. Deras mål är att binda kapitalet till nationalstaten för att finansiera den generella välfärden. Det är därför de pressar på för full sysselsättning ("gör din plikt, kräv din rätt") eftersom en högtrycksekonomi mekaniskt flyttar maktbalansen från arbetsgivarna till löntagarkollektivet, samtidigt som skattebasen säkras.


Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Har de fel om SD?

Driver inte SD nu linjen att massimportera flickgroomande muslimer från pakistan?

Som om inte england och tom lilla norge har problem med pakistanier?


Klart SD är köpta.

Jag stannar hemma i höst.

Pakistan har under mandatperioden tillhört de vanligaste ursprungsländerna för arbetskraftsinvandring och studier.

S kräver ett återinförande av den myndighetsbaserade arbetsmarknadsprövningen. Om det finns en enda arbetslös person i Sverige som kan ta jobbet, sätter staten och facket ett totalt stopp. Inga arbetstillstånd beviljas för dessa yrkesgrupper, oavsett vad arbetsgivaren erbjuder i lön.

S kräver obligatorisk kriminalisering och skärpta fängelsestraff för "exploatering av utländsk arbetskraft" samt indragna näringstillstånd för bolag som använder papperslös eller fuskande arbetskraft.

Vänsterblocket leder med 10 % i opinionen. En taktikröst på S är därför ett starkt alternativ, ju större de blir, desto mindre inflytande får MP och C över migrationspolitiken.

Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
Kommer ju från MB-infiltrerade bidragspartiet S.

S är ju värre i allt. Bara att de inte har SD:s flagranta sionism. Det är inte muslimska brödraskapet stora på.

S slår direkt mot islamistiska miljöers ekonomi genom att kräva totalstopp för religiösa friskolor och stenhårda demokrativillkor för alla statsbidrag.
Citera
2026-05-26, 21:11
  #8
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av folkgemenskap
Det handlar inte om att lita på ett parti, utan om att förstå partiernas underliggande motiv och vems intressen de skyddar.
Högerns och Tidöpartiernas fundamentala motiv är att flytta makt och resurser från demokratiskt valda institutioner (där du har en röst) till den öppna marknaden och det globala kapitalet (där endast pengar ger en röst). Det ser vi i den permanenta oviljan att stoppa vinstdräneringen i välfärden och de marknadsliberala kryphålen för arbetskraftsinvandring.

Vänsterns och Socialdemokraternas underliggande motiv är det omvända: att maximera statens och de politiska institutionernas kontroll över de materiella resurserna. Deras mål är att binda kapitalet till nationalstaten för att finansiera den generella välfärden. Det är därför de pressar på för full sysselsättning ("gör din plikt, kräv din rätt") eftersom en högtrycksekonomi mekaniskt flyttar maktbalansen från arbetsgivarna till löntagarkollektivet, samtidigt som skattebasen säkras.




Pakistan har under mandatperioden tillhört de vanligaste ursprungsländerna för arbetskraftsinvandring och studier.

S kräver ett återinförande av den myndighetsbaserade arbetsmarknadsprövningen. Om det finns en enda arbetslös person i Sverige som kan ta jobbet, sätter staten och facket ett totalt stopp. Inga arbetstillstånd beviljas för dessa yrkesgrupper, oavsett vad arbetsgivaren erbjuder i lön.

S kräver obligatorisk kriminalisering och skärpta fängelsestraff för "exploatering av utländsk arbetskraft" samt indragna näringstillstånd för bolag som använder papperslös eller fuskande arbetskraft.

Vänsterblocket leder med 10 % i opinionen. En taktikröst på S är därför ett starkt alternativ, ju större de blir, desto mindre inflytande får MP och C över migrationspolitiken.



S slår direkt mot islamistiska miljöers ekonomi genom att kräva totalstopp för religiösa friskolor och stenhårda demokrativillkor för alla statsbidrag.
JAg avstår och skiter i vem som vinner. Bara folkpartiet åker ut är jag nöjd. Jag avstod att rösta en annan gång som råhöger. Vill minnas att göran person ersatte en borgerlig regering som var helt inkompetent. Bör ha varit 1998.
Citera
2026-05-26, 21:50
  #9
Medlem
Socialdemokraterna har en rimlig ställning i frågan om arbetskraftsinvandringen. S och SD borde kunna göra upp där.
Citera
2026-05-27, 00:14
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noxtrei
lita aldrig mer på en sosse. dom har visat redan vart dom står i det mesta.


mvh

Det är dock riktigt illa när sossarna anklagar en för att ha för hög invandring. Riktigt illa. Spelar ingen roll om de menar det eller fejkar, att de ens kan säga det utan att bli anklagade för något tyder på att invandringen har varit anmärkningsvärt hög denna mandatperiod, så att t.o.m. soporna i S kan använda det som ett vapen mot regeringen. Vilka clowner. Tidögänget inklusive SD har verkligen visat deras prioriteringar. Begrav den enskilt viktigaste frågan i massa utredningar och dramatiskt öka arbetskraftsinvandringen från tredjevärlden, men NATO-frågan behöver ingen utredning nej då, kör på bara.
Citera
2026-05-28, 08:23
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av folkgemenskap
Det handlar inte om att lita på ett parti, utan om att förstå partiernas underliggande motiv och vems intressen de skyddar.
Högerns och Tidöpartiernas fundamentala motiv är att flytta makt och resurser från demokratiskt valda institutioner (där du har en röst) till den öppna marknaden och det globala kapitalet (där endast pengar ger en röst). Det ser vi i den permanenta oviljan att stoppa vinstdräneringen i välfärden och de marknadsliberala kryphålen för arbetskraftsinvandring.

Vänsterns och Socialdemokraternas underliggande motiv är det omvända: att maximera statens och de politiska institutionernas kontroll över de materiella resurserna. Deras mål är att binda kapitalet till nationalstaten för att finansiera den generella välfärden. Det är därför de pressar på för full sysselsättning ("gör din plikt, kräv din rätt") eftersom en högtrycksekonomi mekaniskt flyttar maktbalansen från arbetsgivarna till löntagarkollektivet, samtidigt som skattebasen säkras.




Pakistan har under mandatperioden tillhört de vanligaste ursprungsländerna för arbetskraftsinvandring och studier.

S kräver ett återinförande av den myndighetsbaserade arbetsmarknadsprövningen. Om det finns en enda arbetslös person i Sverige som kan ta jobbet, sätter staten och facket ett totalt stopp. Inga arbetstillstånd beviljas för dessa yrkesgrupper, oavsett vad arbetsgivaren erbjuder i lön.

S kräver obligatorisk kriminalisering och skärpta fängelsestraff för "exploatering av utländsk arbetskraft" samt indragna näringstillstånd för bolag som använder papperslös eller fuskande arbetskraft.

Vänsterblocket leder med 10 % i opinionen. En taktikröst på S är därför ett starkt alternativ, ju större de blir, desto mindre inflytande får MP och C över migrationspolitiken.



S slår direkt mot islamistiska miljöers ekonomi genom att kräva totalstopp för religiösa friskolor och stenhårda demokrativillkor för alla statsbidrag.
S förlorar väljare till MP och V. Det är dock bra.
Citera
2026-05-28, 08:28
  #12
Medlem
Ja, det är ju tråkigt att sossarna inte har registrerat konceptet med att importera röstboskap, så att inte andra kan börja med samma sak.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in