2026-05-25, 22:57
Medlem
KungPungPats avatar
Jag fick en video serverad som hävdar att nån har utvecklat Nikola Teslas koncenpt om att el ska vara lika gratis som luften vi andas: https://youtu.be/ogbAAKoKc7U?si=JsUAYF2TFZ-vEcMH

Sen fick jag ingenjörernas video serverad där dom visar hur dom bygger den och vad den kan ge ström till: https://youtu.be/SNJ_PIBWDxY?si=D3I8ILpTGNRzQ7Y1

Jag ser att dom skulle kunna dubbla output om dom satte dit fyra extra spolar av koppartråd.

Ganska simpelt egentligen själv principen:
Magneter som rör sig vid kopparspolar genererar el, därför placeras magneter på en motor. Kopparspolar placeras sen runt motorernas magneter. Man använder lite armkraft och ett snöre för att dra igång motorns magneter, vilket skapar el direkt, och el kan ges till motorn som då gör att den snurrar 1400 varv efter typ en minut och skapar ett 20 000 watt överskott av el, vilket kan driva typ sex tvättmaskiner utan problem.

Borde man inte kunna dubbla output även genom att dubbla mängden magneter?

Har nån testat eller vill testa bygga denna eller nått liknande med feedback loop av energi?

Var tror ni om Teslas kamp för att ge oss gratis el, har han lyckats nångång eller är allt fortfarande ett mysterium gällande Tesla och gratis el?
Är detta it?

Hittar du brister i fysiken?.. skriv gärna det.

Här kan vi diskutera The Liberty Engine och liknande makapärer och dela erfarenheter.
Citera
2026-05-25, 23:04
Medlem
du kan inte få användbar energi ur ingenting.
Citera
2026-05-25, 23:10
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noxtrei
du kan inte få användbar energi ur ingenting.

Skärp dig nu. Det var därför jag skrev att det går att dubbla mängden magneter OCH spolar, vilket genererar dubbel mängd gånger två, men kostar inte mer i vikt för motorns rotation.
Det var nog därför ingenjörerna lämnade lite utrymme för fyra till kopparspolar.
Dom får ut tillräckligt med el från rotationen för att det ska bli ett överskott på 20 000 watt. Självklart kan dom driva motorn med all den elen.
Mängden kopparspolar och magneter bestämmer volt och mängd ampere, watts.. inte mängden input av el som motorn kräver.
Citera
2026-05-25, 23:35
Medlem
KungPungPats avatar
Dom har visat oss ett sätt att omvandla magneter till elektronsputande reaktorer.
Vi vet ju redan detta. Elmotorer är väl elgeneratorer som tar elektroner, och snurrar elektronerna i kopparspolar vid magneter som gör att elmotorn snurrar.
Man kan då, placera magneter på motorns axel, och så länge en större mängd kopparspolar omringar magneterna på axeln, så kommer ett överskott av elektroner välla ut ur magneterna och in i koppartråden som leder till en pluss och minus som driver motorn och överskotts sockeln.
Men vi kan inte kalla detta gratis energi ändå, för detta är en energi feedback loop dvs den skapar el och ger tillbaka elen till motorn som skapar ännu mer och ett överskott på 20 000 wattimmar av el på en timme skapas.
Citera
2026-05-25, 23:35
Medlem
jag gissar du hittat det här på youtube? det funkar inte kompis. annars hade man direkt gjort detta med rubriken "perpetum mobile"

mvh

edit : ja just det ja....från youtube
Citera
2026-05-25, 23:43
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noxtrei
jag gissar du hittat det här på youtube? det funkar inte kompis. annars hade man direkt gjort detta med rubriken "perpetum mobile"

mvh

edit : ja just det ja....från youtube

Förklara då varför.
Vi vet ju att det blir el om vi drar en magnet vid kopparspole.
Menar du att styrkan i och mängden av magneterna och mängden koppar inte påverkar output av elen?
För det är väl isf inte fysik för fem öre.
Självklart får du mer el om du har fler starkare magneter och fler och större kopparspolar... För då samlas fler elektroner upp.
Jag tycker det är självklart.
Citera
2026-05-25, 23:56
Medlem
KungPungPats avatar
Det sägs väl att Nikola Tesla uppfann elmotorn, vilket isf betyder att Tesla uppfann elgeneratorn samtidigt, och med kunskap om magneter och hur man gör en feedback loop med en motor och massa koppartråd... Så kan man i princip skapa gratis el... Men inte genom perpetual motion.. utan genom uppskalning av insamlingen av elektroner genom magnetstyrka och kopparmängd, vilket gör att motorn drivs direkt av elen som skapas, och när motorn når max rpm så blir det ett stort överskott av elektroner... Rakt ut ur magneterna egentligen ju.
Citera
2026-05-26, 00:00
Medlem
KungPungPats avatar
Okej låt mig säga såhär...
att mängden koppar och magneter är mindre i motorn, än dom magneterna som sitter på axeln, och spolarna av koppar som dom passerar... Skapar överskottet som gör att motorn drivs.

Varför är denna fysik fel menar ni låtsasexperter?

Det blir ju en simpel uppskalning egentligen i mängden elektroner som passerar genom koppartråd.

En mindre mängd elektroner passerar mindre magneter genom mindre spolar i motorn, vilket skapar en rörelse som rör större magneter över större kopparspolar, vilket skapar en större mängd el än vad motorn krävde för att snurra.
Simpel logik och fysik egentligen, men lite för enkelt för att man inte ska känna sig jävligt korkad när man hör detta. Lol.
Senast redigerad av KungPungPat 2026-05-26 kl. 00:07.
Citera
2026-05-26, 00:55
Medlem
KungPungPats avatar
Jag frågade Google nu om det blir nån gratis el om magneterna och spolarna på och runt motoraxeln är större än elmotorns egna magneter och spolar, svar nej det går aldrig nånsin att skapa gratis el, ljuger ögonen ur sig direkt.
Ändrade frågan lite till blir det nått överskott, svar ner det kan aldrig skapas nått överskott lol.

Men sen längst ner så erkänner Google att större spolar och starkare magneter skapar mer el... Vilket är precis vad jag tror mig veta nu.

Såhär sa Google längst ner där erkännandet kom:
Fördelar med större spolar: Att använda större kopparspolar och kraftfullare magneter kan dock göra din generator effektivare. Du får ut mer elektrisk effekt i förhållande till den mekaniska kraft du stoppar in jämfört med en mindre konstruktion, eftersom du minskar det inre motståndet och fångar upp magnetfältet bättre.
Citera
2026-05-26, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Jag frågade Google nu om det blir nån gratis el om magneterna och spolarna på och runt motoraxeln är större än elmotorns egna magneter och spolar, svar nej det går aldrig nånsin att skapa gratis el, ljuger ögonen ur sig direkt.
Ändrade frågan lite till blir det nått överskott, svar ner det kan aldrig skapas nått överskott lol.

Men sen längst ner så erkänner Google att större spolar och starkare magneter skapar mer el... Vilket är precis vad jag tror mig veta nu.

Såhär sa Google längst ner där erkännandet kom:
Fördelar med större spolar: Att använda större kopparspolar och kraftfullare magneter kan dock göra din generator effektivare. Du får ut mer elektrisk effekt i förhållande till den mekaniska kraft du stoppar in jämfört med en mindre konstruktion, eftersom du minskar det inre motståndet och fångar upp magnetfältet bättre.
Det är intressant att diskutera. Jag tror absolut att det går. Antingen med en sån motor eller ur "etern" på nåt mystiskt sätt.

Det är ju ganska många som påståtts ha gjort det. Men de har alla haft sån osis att de plötsligt råkat ut för en olycka eller tagit livet av sig med två skott i bakhuvudet innan de tagit patent eller kunnat förmedla upptäckten till omvärlden.
Citera
2026-05-26, 10:44
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
Det är intressant att diskutera. Jag tror absolut att det går. Antingen med en sån motor eller ur "etern" på nåt mystiskt sätt.

Det är ju ganska många som påståtts ha gjort det. Men de har alla haft sån osis att de plötsligt råkat ut för en olycka eller tagit livet av sig med två skott i bakhuvudet innan de tagit patent eller kunnat förmedla upptäckten till omvärlden.

Jag såg en dokumentär om en ingenjör som såg ritningar i cropcirclar, och byggde diverse gratis-energi makapärer av ritningarna. Han hade ju bevisen.
Sen hade han möte med amerikansk forskare, och efter det så vill ingenjören inte snacka mer om vilka ritningar han hittade.
Han blev knäpptyst... Och om han inte blev knäpptyst så hade han blivit knäppt eftersom det finns makthavare som tjänar cash på att sälja el och olja, och dom tänker inte ge upp sina vinster för att nån slav känner fört.
Man kan bygga sig en egen och leva energioberoende liv, men man kan definitivt inte kontakta media för att meddela världen att slavdrivarna ska bli av med alla inkomster från el och olje försäljningen. För då tystas man såklart.
Senast redigerad av KungPungPat 2026-05-26 kl. 11:33.
Citera
2026-05-26, 11:48
Medlem
KungPungPats avatar
Rätta mig om jag har fel... men visst borde det gå att använda två motorer i olika storlek, och låta den minsta motorn snurra den större motorn, för då blir det samma sak som när Liberty motorn byggdes?

Elmotorer blir ju generatorer som dom snurras istället för att ta el och snurra sig själva med hjälp av elen.

En förenklad version av Liberty motorn är alltså en liten motor som driver och omvandlar en större motor till en stor generator som levererar mer output än vad den lilla elmotorn kräver.

Feedback looping.

Kan vi räkna på detta och få fram en formel som bevisar loopen och hur en rörelse på tex 1mm i motoraxeln leder till en rörelse på typ 7cm, med en större magnet över en längre sträcka och över större spolar, och att extra energi skapas när en liten rörelse som kostar el, leder till en större rörelse som genererar en större mängd el?
Senast redigerad av KungPungPat 2026-05-26 kl. 12:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in