2026-05-25, 20:39
Medlem
Sluutenbergens avatar
Är detta verkligen sant? Det tycker nämligen inte jag. Kanske en gång i tiden men knappast längre. Så varifrån kommer påståendet om den goa stämningen från publiken på Göteborgsvarvet? Jag har sprungit andra lopp, i andra städer, där stämningen varit mycket bättre. Detta har jag känt varit ett utslag av lokalpatriotism. Visst är väl folk änna stolta över Göteborg, men det kanske är en för stor stad och det är sannerligen ett för stort lopp. Så vilka är det som får njuta av Göteborgsvarvets bästa stämning? Är det dem som startar först, sist eller är det främst överviktiga, kvinnor, äldre och människor i rullstol som får åtnjuta kärleken och glädjen? Här är en video från en som startade 13:17 och sprang varvet. Åtminstone på Hisingssidan så står folk mest och står i det gråa vädret. https://www.youtube.com/watch?v=5zjcw0AkJJw

Kommer ihåg videon från förra året där den välkände youtubelöparen Ben Parkes sprang varvet och han anmärkte på att stämningen som varit så hypad på förhand inte var något märkvärdigt.

Detta är ingen diss mot Göteborg eller varvet men kanske en liten brasklapp om att om man förväntar sig ett galet jippo med en vilt hejande publik så kommer man bli besviken. Så om man vill löpa med lurar i så kan man lika väl göra det. Hur är Stockholm maraton förresten? Bättre tryck i huvudstaden?

Ja, bra kämpat alla och så tar vi sikte på nästa år och hoppas på mindre hype eller mer faktiskt tryck i publikhavet.
Citera
2026-05-25, 21:45
Medlem
TheJesuits avatar
Tråkigt att du upplevde supporten från publiken sval, jag ha sprungit i många år och märker ingen skillnad. Banan är ju i stora delar kantad med folk och det tjoas och är applåder som bär löparna fram. Viss variation har det varit, men det är nog mest beroende på väder och temperatur.
Citera
2026-05-26, 02:09
Medlem
Sluutenbergens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Tråkigt att du upplevde supporten från publiken sval, jag ha sprungit i många år och märker ingen skillnad. Banan är ju i stora delar kantad med folk och det tjoas och är applåder som bär löparna fram. Viss variation har det varit, men det är nog mest beroende på väder och temperatur.

jag måste ha för höga förväntningar helt enkelt. men jämfört med andra lopp så upplever jag inte varvet som anmärkningsvärt.
Citera
2026-05-26, 09:43
Medlem
Jordgubbes avatar
Den missuppfattningen gäller ju inte bara specifikt ett visst lopp, utan stan överlag.
https://youtu.be/t3mLGtOSPGE?t=218
Citera
2026-05-26, 20:29
Medlem
Sluutenbergens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Den missuppfattningen gäller ju inte bara specifikt ett visst lopp, utan stan överlag.
https://youtu.be/t3mLGtOSPGE?t=218

Har hört honom i en podd, tror jag, prata illa om stan när han bodde där på 90-talet. Så det är inte varvet utan invånarna som inte är goa nog?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in