2026-05-25, 19:13
Medlem
carlpetersen73s avatar
Såg detta, ett öltorn med tapp. Någon som har ett sådant och vet om det funkar? Står att ölen ska hålla sig kall, men gör den det?

https://www.amazon.se/liter-drickkolonn-%C3%B6ltorn-%C3%B6ldispenser-dryckeskolonn/dp/B00DSKY6RW/ref=sr_1_5?dib=eyJ2IjoiMSJ9.dTeJ-Ghk7W8t-ghTF7jSxSApJRLHWTFZpbvW-_1tGuowGwEI4pSH8yYjsj8acRk-ZJKkFkm0 2fYqmW51ADDv69wNORPGQuVsc1RatSEbM8SHT5lTMVRPacF_2_ MCn3Sr0ye3MllK0USJFhcPr6cysDnK5GFlMf2rPd8HklZ9u0lX 7X1Ju-eLoNa8mlW0cZwbvrncUAs02IAGpSuLs-ukAy8YIpajQ17ubd-B_mRmInFij_HRujJ2_PvgseW8KZw3I28FgErZc3uwXDtr lk5HpjAvrGbBP382kbLSohV1hwc.8-40Wngnq7MLVzmwIO5-Qf1w4ds3xdZc3egLF5veJh0&dib_tag=se&keywords=%C3%B6 ltorn&qid=1779728975&sr=8-5&th=1
Citera
2026-05-25, 19:14
Medlem
En kul grej att beställa på krogen med polarna, förstår inte riktigt meningen med att ha en själv
Citera
2026-05-25, 19:19
Medlem
Jordgubbes avatar
Höga bräckliga saker bland fulla människor - vad kan gå fel. Därtill utan kylning, full av plast och svår att diska. Ger mig fan på att den droppläcker redan från start.
Citera
2026-05-25, 19:32
Medlem
TheJesuits avatar
Lätt värt en femhundring, bara sensationsvärdet på grillfesten är värt det dubbla. Köpläge!
Citera
2026-05-25, 21:00
Medlem
Fantens avatar
Öl säljs ju redan i praktiska portions(nåja)förpackningar. Som dessutom enkelt går att förvara i någon form av kylskåp.
Citera
2026-05-25, 21:40
Medlem
Riksreptilens avatar
I en rätt tunn cylinder lär ölen bli rumstempererad relativt snabbt.

Inte billigt men ingen disk är det på tysk stålminitunna som jsg köpte enstaka gånger när jag var student.

https://www.systembolaget.se/5189406

5 liter Bitburger 270 kr.
Citera
2026-05-25, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Öl säljs ju redan i praktiska portions(nåja)förpackningar. Som dessutom enkelt går att förvara i någon form av kylskåp.
Ja, exakt! Ett öltorn blir ju nästan bara praktiskt om det fylls från ett fat och ställs fram på bordet. Annars ska man alltså sitta och sprätta, vad blir det nu..., sju halvlitersburkar och hälla i... Ännu värre med 33 cl-burkar.
Nä, men skulle däremot kunna se en sådan konstruktion för t ex Sangria eller bål av något slag. Då kan man ju också slänga i is.
Citera
2026-05-26, 06:05
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Ja, exakt! Ett öltorn blir ju nästan bara praktiskt om det fylls från ett fat och ställs fram på bordet. Annars ska man alltså sitta och sprätta, vad blir det nu..., sju halvlitersburkar och hälla i... Ännu värre med 33 cl-burkar.
Nä, men skulle däremot kunna se en sådan konstruktion för t ex Sangria eller bål av något slag. Då kan man ju också slänga i is.
Alltså, det finns tydligen plats för is i den där. Men det kan ju inte vara mycket för inte menar dom att man ska ha is röret tillsammans med bärsen, antar jag.

Eller ja.. Man kan ju använda såna där kuber i plast med vätska i som fryser. Men dom tar ju upp viktig volym som man annars hade fyllt med dryck. Ölen skulle ju dessutom bli avslagen ganska snabbt.

Nej fan - jag ser bara nackdelar. Enda fördelen är 'Höhö, titta ett öltorn - vad krääääjsy!'
Citera
2026-05-26, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
I en rätt tunn cylinder lär ölen bli rumstempererad relativt snabbt.

Inte billigt men ingen disk är det på tysk stålminitunna som jsg köpte enstaka gånger när jag var student.

https://www.systembolaget.se/5189406

5 liter Bitburger 270 kr.

27kr/ölen, istället för 18,90kr om man köper Bitburger på burk. Ja, det var ju det där med mängdrabatt som inte under några som helst omständigheter får förekomma...
Citera
2026-05-28, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
27kr/ölen, istället för 18,90kr om man köper Bitburger på burk. Ja, det var ju det där med mängdrabatt som inte under några som helst omständigheter får förekomma...

Tycker dessutom dom har en tendens att bli avslagna rätt fort, så hälften blir näst intill odrickbart.
Citera
2026-05-29, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peatedsoul
Tycker dessutom dom har en tendens att bli avslagna rätt fort, så hälften blir näst intill odrickbart.

Jag antar att kolsyran sipprar ut långsamt men konstant när man väl öppnat fatet. Bör konsumeras inom en timme eller så, vilket är lite av en utmaning om man är ensam
Citera
2026-05-29, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Jag antar att kolsyran sipprar ut långsamt men konstant när man väl öppnat fatet. Bör konsumeras inom en timme eller så, vilket är lite av en utmaning om man är ensam

Hehe.. ja typ. Själv har jag passerat den perioden i mitt liv då jag tyckte det var en kul utmaning!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in