2026-05-25, 19:52
Medlem
Polen, Argentina och Nordafrika
Citera
2026-05-25, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Varje gång något lands läktarkultur kommer på tal får man höra att den är ”överskattad”. Det gäller till exempel England, Spanien, Tyskland, Italien. Där är det visst 50% turister på läktarna.

Men om alla är överskattade måste det väl ändå finnas något land som är bäst?

Jag såg någon föreslå att läktarkulturen är bäst i de engelska lägre divisionerna under Premier League. Men så svarade någon direkt att den kanske var bra för 30 år sedan, men nu är den *trumvirvel* överskattad.

Någon kanske försöker påstå att den svenska är bra, men då får man höra att den är provinsiell och överskattad.

Var är den bäst då? Kan det vara borta i Sydamerika där de hoppar upp och ner i 90 minuter? Men då får man väl höra att det är själlöst och överskattat också.

Vilket land har den bästa läktarkulturen?

Går ju inte svara på, eftersom folk har en stor bredd i sin åsikt vad som är bra läktarkultur.

Personligen tycker jag England är överlägset bäst och Sverige sämst.

I England är det mesta är relaterat till vad som händer på planen, och just den relationen verkar bli alltmer unik. Vilket gör att gapet växer till allsångsländer som t ex Sverige där få ens tittar på matchen.

Men de som förespråkar högst decibelsnitt under 90 min tycker ju inte alls som jag gör.
Citera
2026-05-25, 21:37
Medlem
kyrkstockens avatar
I västvärlden är det USA.

Det förvånar lite men över där är det ett familjenöje dit man kan gå med barn. Det har inte gått med fotboll i europa sedan 60-talet.

Highschool-matcher kan ha 5000 i publik i småsamhällen i USA. Helt ofattbart.
Citera
2026-05-26, 11:06
Medlem
Kul fråga, hypotetiska svar. Allt är personligt, vad är bra? Vad går man igång på? Alla stora nationer har toppar och dalar. Skulle ju erkännerligen var kul att få biljett till valfria matcher och bedöma själv. Derby i RIO eller Buenos Aires? The firm i Glasgow i en sjumålsmatch? En åttamålsmatch i München? Eller kanske ett kokande käpptokderby i Istanbul lockar? Smaken är väl som baken. Själv tycker jag spansk publik ställt mot kvaliteten på fotbollen är rätt tråkiga. Ibland blixtrar svenska matcher till på högsta nivå på både plan och läktare, det har hänt massor sen klackfilmerna från filmen fimpen 1971.

Eller så kan man ranka matcher med hög emotionell spänning. Eller har mest kul och sjunger konstant. Eller helt enkelt vara på plats när ens egna lag kör över dom andra ligger ju högt upp. Skulle vara kul att se vilka klackar som har dom mest ironiska sångerna och vilka som är genomgående otrevliga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in