2026-05-25, 14:45
  #1
Avstängd
https://www.svt.se/kultur/dubbelt-sa-manga-nedsattande-ord-om-kvinnor
Citat:
Dubbelt så många nedsättande ord om kvinnor
Uppdaterad idag 10:37Publicerad idag 10:36
Av 68 nedsättande ord i Svenska Akademiens ordlista som är könade syftar 46 på kvinnor och 22 på män. Det skriver Språktidningens Anders Svensson i en krönika i Dagens nyheter.
Jag anser inte att detta är något problem. Gör ni?
Citera
2026-05-25, 14:48
  #2
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av flyzz
https://www.svt.se/kultur/dubbelt-sa-manga-nedsattande-ord-om-kvinnor

Jag anser inte att detta är något problem. Gör ni?
Nej. Inte med tanke på att verkligheten i Sverige är dubbelt så nedsättande för män än för kvinnor.
Citera
2026-05-25, 14:53
  #3
Medlem
Vad är syftet med undersökningen?
Citera
2026-05-25, 14:54
  #4
Medlem
Ja det indikerar ju att kvinnor har gjort sig dubbelt så mycket förtjänta av nedsättande ord som män har gjort.
Citera
2026-05-25, 14:58
  #5
Medlem
Jordgubbes avatar
Vad försöker han säga med "dubbelt så många"? Det går säkert hitta något annat marginellt som också är dubbelt av. Av 127 000 så hittar han 450 nedsättande ord, varav 46 "syftade på kvinnor" och 22 "syftade på män", jaha. Vore det inte mer intressant vilka som oftas får dessa tillmälen. Varför är variation och nyansering ett rött skynke för denne språkvetare. Och som han själv påpekar, orden i SAOL hänger inte riktigt med samhällsutvecklingen utan drar ibland åt "pilsnerfilm".

Originaltexten, inte via svt, utan i DN är https://www.dn.se/kultur/anders-svensson-det-sager-nagot-att-det-gar-tva-subba-pa-varje-slyngel/
__________________
Senast redigerad av Jordgubbe 2026-05-25 kl. 15:02.
Citera
2026-05-25, 15:01
  #6
Medlem
Onanikrems avatar
Läser inte Svenska Akademiens ordlista särskilt ofta så det är är inget problem för mig.
"hen" blev ju ett officiellt ord för några år sedan. Då slutade jag kolla helt.
Citera
2026-05-25, 15:21
  #7
Medlem
Kufspotters avatar
Hade blivit ett jävla liv här på FB om det var tvärtom.
Citera
2026-05-25, 16:21
  #8
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flyzz
https://www.svt.se/kultur/dubbelt-sa-manga-nedsattande-ord-om-kvinnor

Jag anser inte att detta är något problem. Gör ni?

Skulle vilja veta lite mer. Hur grova dom är, variationen, och vad dom syftar till bland annat. T.ex. är ”våldtäktsmän” ett av dom?
Citera
2026-05-25, 16:23
  #9
Medlem
busy-signals avatar
Kärt barn har många namn.
Citera
2026-05-25, 16:43
  #10
Medlem
Om detta är en nyhet och värt att forska kring, har man i artikeln börjat med att definiera "kvinna"? Det är ju nya tider.

SAOL går inte in på detaljer, till skillnad från SO, den av Akademin utgivna ordboken, "fullvuxen person av honkön i motsats till flicka respektive man; ofta med tonvikt på biologisk el. samhällelig funktion".
Citera
2026-05-25, 16:49
  #11
Medlem
tnems avatar
Man har alltså inte tagit med om ordet används idag.
Exempelvis nucka, är det någon under 70 år som använder det?
Citera
2026-05-25, 18:17
  #12
Medlem
.Mlyric.s avatar
Varför skapar folk alltid problem som inte finns? Att folk ens går runt och tänker på detta, då har man tråkigt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in