Dubbelt så många nedsättande ord om kvinnor
Uppdaterad idag 10:37Publicerad idag 10:36
Av 68 nedsättande ord i Svenska Akademiens ordlista som är könade syftar 46 på kvinnor och 22 på män. Det skriver Språktidningens Anders Svensson i en krönika i Dagens nyheter.
Jag anser inte att detta är något problem. Gör ni?
Vad försöker han säga med "dubbelt så många"? Det går säkert hitta något annat marginellt som också är dubbelt av. Av 127 000 så hittar han 450 nedsättande ord, varav 46 "syftade på kvinnor" och 22 "syftade på män", jaha. Vore det inte mer intressant vilka som oftas får dessa tillmälen. Varför är variation och nyansering ett rött skynke för denne språkvetare. Och som han själv påpekar, orden i SAOL hänger inte riktigt med samhällsutvecklingen utan drar ibland åt "pilsnerfilm".
Läser inte Svenska Akademiens ordlista särskilt ofta så det är är inget problem för mig.
"hen" blev ju ett officiellt ord för några år sedan. Då slutade jag kolla helt.
Om detta är en nyhet och värt att forska kring, har man i artikeln börjat med att definiera "kvinna"? Det är ju nya tider.
SAOL går inte in på detaljer, till skillnad från SO, den av Akademin utgivna ordboken, "fullvuxen person av honkön i motsats till flicka respektive man; ofta med tonvikt på biologisk el. samhällelig funktion".