2026-05-25, 12:26
Medlem
SoffanSviders avatar
Såg precis en kvinna i tidningen beskriva sig som "livsnjutare".
Men vad betyder det egentligen?

Tänker livsnjutare att de är de enda som njuter av livet och att alla andra är livslidare?

Kan det vara så att livsnjutare är precis som alla andra men struntar i att lägga tid att tänka på motgångar, utmaningar och konsekvenser? Och istället bara "njuter"?

Använder de epitetet livsnjutare för att försvara sitt slösande och destruktiva beteende?

Kanske är det därför så många "livsnjutare" ställs ut för beskådning i Lyxfällan? För att det "njuter" men förtränger alla konsekvenser?
2026-05-25, 12:28
Medlem
JustTrollings avatar
Verkar mest vara personer som dricker mycket alkohol som kallar sig livsnjutare...
2026-05-25, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Verkar mest vara personer som dricker mycket alkohol som kallar sig livsnjutare...
Ja, egentligen borde det vara någon som är närvarande och lever i nuet. En som kan vara tillfreds med tillvaron, oberoende av yttre omständigheter. En som kan njuta av livets pendel i dualiteten, på gott och ont.

Men för mig är ordet mer synonymt med dekadens och någon som lever omåttligt. Utan att bry sig om konsekvenser.
2026-05-25, 12:37
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:

Är det inte bara ett försök av fröken proppmätt att rättfärdiga sina typ 200kg då?
2026-05-25, 12:48
Medlem
Den som är mätt av livet.
2026-05-25, 12:50
Medlem
pn222jws avatar
Epikure, finsmakare - livsnjutare - en som älskar god mat (gourmet) och dryck, lite egoistisk och samtidigt estetisk. En högre medelklasskaraktär, festprisse, men inte speciellt flitig eller arbetsam streber. Exempelvis dom franska aristokraterna före 1789.
2026-05-25, 13:14
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoffanSvider

Tänker livsnjutare att de är de enda som njuter av livet och att alla andra är livslidare?

Kan det vara så att livsnjutare är precis som alla andra men struntar i att lägga tid att tänka på motgångar, utmaningar och konsekvenser? Och istället bara "njuter"?

Använder de epitetet livsnjutare för att försvara sitt slösande och destruktiva beteende?

Kanske är det därför så många "livsnjutare" ställs ut för beskådning i Lyxfällan? För att det "njuter" men förtränger alla konsekvenser?
Handlar din tråd om att du inte vet vad livsnjutare är, eller finns det en djupare diskussion?
2026-05-25, 14:05
Medlem
SoffanSviders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ond.hicka
Handlar din tråd om att du inte vet vad livsnjutare är, eller finns det en djupare diskussion?

Handlar ditt inlägg om att du inte förstår en trådöppning?
2026-05-25, 14:06
Medlem
SoffanSviders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Är det inte bara ett försök av fröken proppmätt att rättfärdiga sina typ 200kg då?

Jo, det tror jag, men kanske jag kan ju ha fel
2026-05-25, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoffanSvider

Jag skulle tolka det som en person som är sensuellt lagd. Egentligen rätt ytlig läggning. Någon som njuter av sinnesupplevelser. Alla sinnen.
2026-05-25, 14:07
Medlem
SoffanSviders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Epikure, finsmakare - livsnjutare - en som älskar god mat (gourmet) och dryck, lite egoistisk och samtidigt estetisk. En högre medelklasskaraktär, festprisse, men inte speciellt flitig eller arbetsam streber. Exempelvis dom franska aristokraterna före 1789.

Stämmer verkligen det överens med hur det används idag?
Tycker snarare att det används av lägre medelklass som vill lajva nyrik.
2026-05-25, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
Ja, egentligen borde det vara någon som är närvarande och lever i nuet. En som kan vara tillfreds med tillvaron, oberoende av yttre omständigheter. En som kan njuta av livets pendel i dualiteten, på gott och ont.

Men för mig är ordet mer synonymt med dekadens och någon som lever omåttligt. Utan att bry sig om konsekvenser.

Alla är väl förhoppningsvis en liten livsnjutare innerst inne, så det är väl ändå inget man enbart är.

För då verkar det liksom inte riktigt "njutbart" i mina ögon i varje fall... Lite endimensionellt..

Men för mig är en livsnjutare en person som inte vill säga att en inte orkar jobba eller är med flit sysslolös.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in