Citat:
Ursprungligen postat av
mickenyqvist123
I Nordamerika så har i princip alla hushåll,även fattiga områden, AC. Men i Sverige och i Europa så klassas detta helt obegripligt nog som en lyxig utsvävning i klass med typ helikopterplatta och en Lambo på uppfarten.
Varför har vi hjärntvättat oss själva till att tycka att kyla är något som vi får klaga på och där ska allt fixas, men extremhetta är något man får "stå ut med"? Det är i skrivande stund 30+C inomhus där jag är. Helt olidligt. Det finns en enlel lösning - ändå så vill inte svenska folket öppna plånboken.
Min misstanke är att det här inte handlar om att våra hus och lägenheter är för gamla och (och därmed passar dåligt för en AC-installation). Det är en del av pusslet. Men jag tror helt enkelt Svenne är för fattig för att dega upp, och det här kommer att bli ett stort problem på sikt eftersom det blir varmare och varmare varje år som går.
Något att tänka på för alla flashbackare som tror att de är tuffa bakom tangenten för att de tjänar 50-60 tusen i månaden, har ni råd att installera något sådant här utan att bli skuldsatta?
Ja. Svensken är fattig. Vi har alldeles för låga löner. Alldeles för höga skatter. Alldeles för höga samhälls och levnadskostnader (mat, bränsle, el med mera). Då har man säkrt inte råd att hosta upp ytterligare 20-40k för att få en ac installerad.