2026-05-24, 20:58
Medlem
mickenyqvist123s avatar
I Nordamerika så har i princip alla hushåll,även fattiga områden, AC. Men i Sverige och i Europa så klassas detta helt obegripligt nog som en lyxig utsvävning i klass med typ helikopterplatta och en Lambo på uppfarten.

Varför har vi hjärntvättat oss själva till att tycka att kyla är något som vi får klaga på och där ska allt fixas, men extremhetta är något man får "stå ut med"? Det är i skrivande stund 30+C inomhus där jag är. Helt olidligt. Det finns en enlel lösning - ändå så vill inte svenska folket öppna plånboken.

Min misstanke är att det här inte handlar om att våra hus och lägenheter är för gamla och (och därmed passar dåligt för en AC-installation). Det är en del av pusslet. Men jag tror helt enkelt Svenne är för fattig för att dega upp, och det här kommer att bli ett stort problem på sikt eftersom det blir varmare och varmare varje år som går.

Något att tänka på för alla flashbackare som tror att de är tuffa bakom tangenten för att de tjänar 50-60 tusen i månaden, har ni råd att installera något sådant här utan att bli skuldsatta?
Senast redigerad av mickenyqvist123 2026-05-24 kl. 21:02.
Citera
2026-05-24, 21:02
Medlem
Blir nog mer vanligt på nybyggnation nu blir det nog nej från fastighetsägaren och myndigheter då det "förfular" fasaden, jämför med tidigare regler angående parabol.
Har AC sedan många år, kör nu på 22°, skönt, kommer troligtvis köra till början september som oftast.
Senast redigerad av tjanska 2026-05-24 kl. 21:09.
Citera
2026-05-24, 21:02
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Vill du ha AC får du punga ut med stålarna, jag klarar mig bra utan i mitt hus!
Citera
2026-05-24, 21:04
Medlem
Är inte olidligt varmt i fysiologisk mening här, och inte jobbig värme särskilt många dagar heller; onödig utgift, alltså. Men en del snöflingor (äntligen kom det ordet till sin rätta) står förstås inte ut. Själv kör jag med golvfläkt sedan ifjol.
Citera
2026-05-24, 21:04
Medlem
Pershagen76s avatar
Jag tycker inte att det behövs i Sverige. Vi har ett hus i Italien och där har vi det givetvis i alla rum.
Citera
2026-05-24, 21:05
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Vill du ha AC får du punga ut med stålarna, jag klarar mig bra utan i mitt hus!

Hur då? Jag har fläkt som rullar dygnet runt och det räcker ändå inte. Det är kl 21 en dag i maj och det blir som en tryckkokare, och värre kommer det bli.
Citera
2026-05-24, 21:10
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Hur då? Jag har fläkt som rullar dygnet runt och det räcker ändå inte. Det är kl 21 en dag i maj och det blir som en tryckkokare, och värre kommer det bli.

Jag vet inte om du sitter i en vindsvåning som du hyr eller en bostadsrätt där ni bestämmer ihop! Själv äger jag mitt hus och kan öppna ett fönster om jag vill!
Citera
2026-05-24, 21:12
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
I Nordamerika så har i princip alla hushåll,även fattiga områden, AC. Men i Sverige och i Europa så klassas detta helt obegripligt nog som en lyxig utsvävning i klass med typ helikopterplatta och en Lambo på uppfarten.

Varför har vi hjärntvättat oss själva till att tycka att kyla är något som vi får klaga på och där ska allt fixas, men extremhetta är något man får "stå ut med"? Det är i skrivande stund 30+C inomhus där jag är. Helt olidligt. Det finns en enlel lösning - ändå så vill inte svenska folket öppna plånboken.

Min misstanke är att det här inte handlar om att våra hus och lägenheter är för gamla och (och därmed passar dåligt för en AC-installation). Det är en del av pusslet. Men jag tror helt enkelt Svenne är för fattig för att dega upp, och det här kommer att bli ett stort problem på sikt eftersom det blir varmare och varmare varje år som går.

Något att tänka på för alla flashbackare som tror att de är tuffa bakom tangenten för att de tjänar 50-60 tusen i månaden, har ni råd att installera något sådant här utan att bli skuldsatta?
Så märkvärdigt är det inte med ac, väldigt många som installerat luft/luft-värmepump.
Citera
2026-05-24, 21:15
Medlem
Citat:

Ja. Svensken är fattig. Vi har alldeles för låga löner. Alldeles för höga skatter. Alldeles för höga samhälls och levnadskostnader (mat, bränsle, el med mera). Då har man säkrt inte råd att hosta upp ytterligare 20-40k för att få en ac installerad.
Citera
2026-05-24, 21:17
Medlem
DoktorNos avatar
Har luft/luftvärmepump i huset och kör naturligtvis kyla när så behövs.

Skulle skaffa luftkonditionering och installera även om jag hyrde en lägenhet.

Likadant med bil, ska aldrig mer ha en bil utan ac. Har haft det i mina bilar i ca 30 år men minns fortfarande vad vidrigt det var att åka bil på sommaren utan att ha en dräglig temperatur i kupén.
Citera
2026-05-24, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
Har luft/luftvärmepump i huset och kör naturligtvis kyla när så behövs.

Skulle skaffa luftkonditionering och installera även om jag hyrde en lägenhet.

Likadant med bil, ska aldrig mer ha en bil utan ac. Har haft det i mina bilar i ca 30 år men minns fortfarande vad vidrigt det var att åka bil på sommaren utan att ha en dräglig temperatur i kupén.
Precis, AC i bil var "lyx" i början numera i princip standard blir nog liknande med bostäder/fastigheter.
Citera
2026-05-24, 21:21
Medlem
triptykens avatar
Har inte AC för det behövs inte. Sen skulle jag inte ha råd med det ändå men det är OK där jag bor och även om det blir varmare i framtiden är det OK här
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in