2026-05-24, 19:10
  #1
Medlem
handtralalas avatar
Under senare år har svenska försvaret förstärkts eller planeras att förstärkas rejält inom flera områden, exempelvis nu som med köpet av fregatter. Absolut är svenska försvaret inte perfekt, men börjar vi kanske närma oss ett stadie där det svenska försvaret är Nordens mest balanserade och kompetenta om man jämför med de övriga nordiska länderna?

Finland har fler soldater men liten flotta, Danmark har bättre offshore-förmåga men inga ubåtar, Norge har fler, ja, vet inte? Men sett till det stora hela känns det som att Sverige har färre uppenbara hål i förmågan och att man gör vad man kan för att bygga med relativt jämn fördelning mellan vapenslagen?
Citera
2026-05-24, 19:33
  #2
Medlem
4m4nd4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Under senare år har svenska försvaret förstärkts eller planeras att förstärkas rejält inom flera områden, exempelvis nu som med köpet av fregatter. Absolut är svenska försvaret inte perfekt, men börjar vi kanske närma oss ett stadie där det svenska försvaret är Nordens mest balanserade och kompetenta om man jämför med de övriga nordiska länderna?

Finland har fler soldater men liten flotta, Danmark har bättre offshore-förmåga men inga ubåtar, Norge har fler, ja, vet inte? Men sett till det stora hela känns det som att Sverige har färre uppenbara hål i förmågan och att man gör vad man kan för att bygga med relativt jämn fördelning mellan vapenslagen?

Jag håller med dig. Norge har väldigt bra koll i Arktis, bra fartyg och flygvapen. Men jag ser det som du, att Sverige har en bra jämn fördelning och fokuserar inte på ett vapenslag.
Citera
2026-05-24, 19:49
  #3
Medlem
Tycker din frågeställning blir något märklig. Balanserad i relation till vad? De olika länderna har olika hotbild. Vill ryssen gå in i Finland kan de med lätthet göra det landvägen. Ska de in i Sverige måste de ta sjövägen om de inte först vill gå genom Finland. Av den anledningen är en stark flotta viktigare för Sverige än för Finland.
Citera
2026-05-24, 20:49
  #4
Medlem
Norrbagg79s avatar
Utan folk och kompetens inom drönare är inget försvar komplett idag, och där tror jag hela Norden tyvärr fortfarande har en lång väg att gå.
Citera
2026-05-24, 21:04
  #5
Medlem
franges avatar
Nja, vi har fortfarande på tok för dålig offensiv förmåga. Raketartilleri och långräckviddiga kryssningsrobotar av typen Tomahawk eller Hyunmoo-3, ihop med medellångräckviddiga ballistiska robotar i stil med Pershing II eller Jericho III hade suttit väldigt fint att ha i verktygslådan
Citera
2026-05-24, 21:04
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
Utan folk och kompetens inom drönare är inget försvar komplett idag, och där tror jag hela Norden tyvärr fortfarande har en lång väg att gå.

Håll käften med dina jävla drönare, vilken berusad 12-åring som helst kan flyga en drönare efter någon timmes utbildning.
Citera
2026-05-24, 21:08
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
Håll käften med dina jävla drönare, vilken berusad 12-åring som helst kan flyga en drönare efter någon timmes utbildning.
Det är långt ifrån samma sak som att använda dem taktiskt och strategiskt. Det måste vi bli bra på. Passar bra för stridsmoralen också, tjejerna av alla kön kan sitta cosy och ”spela datorspel”.
Citera
2026-05-24, 21:18
  #8
Medlem
Hax.Pains avatar
Nej det är inte sant. Militären i Sverige är patetisk. Här är några saker dom inte kan; beställa mat online, det blir ständigt fel och framför allt fel antal portioner. Ge värnpliktiga rätt direktiv vart dom ska äta. Beställa apt fika utan att ringa 16 samtal. Röra på sig, befälen är minst 300 år gammal, fruktansvärt överviktiga och kan fan inte bete sig.

Om dom inte klarar sådana enkla saker, hur ska dom ens ta sig till slagfältet?
Citera
2026-05-24, 21:38
  #9
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hax.Pain
Nej det är inte sant. Militären i Sverige är patetisk. Här är några saker dom inte kan; beställa mat online, det blir ständigt fel och framför allt fel antal portioner. Ge värnpliktiga rätt direktiv vart dom ska äta. Beställa apt fika utan att ringa 16 samtal. Röra på sig, befälen är minst 300 år gammal, fruktansvärt överviktiga och kan fan inte bete sig.

Om dom inte klarar sådana enkla saker, hur ska dom ens ta sig till slagfältet?

Alla förband har stora mängder rations. Alla krigsförband alltså, vpl-förband under utbildning kanske inte har det.
Citera
2026-05-24, 21:39
  #10
Medlem
PK-befriads avatar
Den militära förmågan är säkert bra, men vi får se till att hålla den på en sådan beskedlig nivå att NATO och Antony Blinken inte ser någon vits med att utnyttja oss i krigsplaner.
__________________
Senast redigerad av PK-befriad 2026-05-24 kl. 21:45.
Citera
2026-05-24, 21:51
  #11
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
Håll käften med dina jävla drönare, vilken berusad 12-åring som helst kan flyga en drönare efter någon timmes utbildning.
Och bra är det så dina kompisar från det "mest denokratiska landet" i Europa får storstryk i Ukraina.
Citera
2026-05-24, 22:26
  #12
Medlem
Batagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Finland har fler soldater men liten flotta, Danmark har bättre offshore-förmåga men inga ubåtar, Norge har fler, ja, vet inte? Men sett till det stora hela känns det som att Sverige har färre uppenbara hål i förmågan och att man gör vad man kan för att bygga med relativt jämn fördelning mellan vapenslagen?

Finland har fienden på andra sidan gränsen, de behöver Armé, Flygvapen och luftvärn...
Danmark och Norge har intressen ute på Atlanten (Grönland, Färöarna och Svalbard), så de behöver en stark flotta.
Sverige, vi ligger mitt emellan, så vi behöver mycke av allt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in