2026-05-24, 17:18
Medlem
ThePraetoreans avatar
Sammanfattning
Dyra IT-inköp till Region Västerbottens 5G-projekt 5G-AHTII gjordes utanför ordinarie system och väckte misstankar om oegentligheter.
En visselblåsare anmälde inköpen, som gällde 201 produkter för drygt 909 000 kronor, bland annat mobiltelefoner, smartklockor och gamingskärmar.
Visselblåsarfunktionen hanterade initialt ärendet felaktigt enligt en extern granskning, och det fanns risk att anmälarens identitet röjdes.
Verksamhetschefen medger bristande information och kommunikation, men hävdar att inköpen motiverades av projektspecifika behov och pressad arbetssituation.

-Citat av chef: Det är en del produkter som kanske sticker ut och, som du säger, inte ingår i vårdens standardsortiment, men det här är ett 5G projekt där man ska utforska 5G och verkligen sätta det på prov.

Vad tror ni om det här? Får man se ngt resultat av detta projekt? Och kanske mailkonversationer som skett vid inköpen osv? Skulle va intressant.

Publicerad idag kl. 06:00 på vk.se
Citera
2026-05-24, 17:27
Medlem
Fantens avatar
Nu är det ju så att det inte bara är gaming så vinner på att använda skärmar med hög uppdateringsfrekvens. Tyvärr så finns det rätt ont kontorsinriktade skärmar som är snabbare än 75Hz så då blir det 'gamingskärmar' som man köper. Så just den posten kan jag ändå förstå.
Citera
2026-05-25, 21:13
Medlem
Rimners avatar
Vad kan det finns för behov av smartklockor i verksamheten måntro? Den känns spontant som att den sticker ut.
Citera
2026-05-27, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rimner
Vad kan det finns för behov av smartklockor i verksamheten måntro? Den känns spontant som att den sticker ut.

Tycker jag inte alls egentligen, om det rör sig om ett projekt där man ska få in teknik i vårdverksamhet kan ju en smartklocka användas för att t.ex. logga vårdmoment eller skicka ut personer till rätt plats vid rätt tidpunkt, eftersom den alltid bärs är den fastare direktiv än en telefon som kan råka ligga på ett bord eller så.
Det som möjligen skär sig lite är dock att mången vårdpersonal ej får ha armbandsur av hygienskäl.

Men tror jag i själva verket att det är skumt/omotiverat och det är bra att detta granskas hårt? Ja.
Citera
2026-05-27, 10:21
Medlem
Rimners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Tycker jag inte alls egentligen, om det rör sig om ett projekt där man ska få in teknik i vårdverksamhet kan ju en smartklocka användas för att t.ex. logga vårdmoment eller skicka ut personer till rätt plats vid rätt tidpunkt, eftersom den alltid bärs är den fastare direktiv än en telefon som kan råka ligga på ett bord eller så.
Det som möjligen skär sig lite är dock att mången vårdpersonal ej får ha armbandsur av hygienskäl.

Men tror jag i själva verket att det är skumt/omotiverat och det är bra att detta granskas hårt? Ja.

Precis min tanke, ett armbandsur får ju överhuvudtaget inte användas av vårdpersonal (som har patientkontakt) så enda möjliga användningsområdet där är ju typ att fästa den runt fotleden på läkare, undersköterskor osv.

Undrar var i regionens verksamhet ett armbandsur är att föredra framför exempelvis telefon, någon som kan bidra med kunskap kring det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in