2026-05-24, 14:49
  #1
Medlem
Bosniak-i-swes avatar
Källor:
1) https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/oEvEJm/nya-valdsamma-protester-i-serbien
2) https://www.youtube.com/watch?v=DdUIFVqVWKg

Varit ostabilt i några år nu i Ryssvänliga Serbien

vad tror ni, kan det leda till ett nytt balkankrig?
__________________
Senast redigerad av Bosniak-i-swe 2026-05-24 kl. 14:56.
Citera
2026-05-24, 14:49
  #2
Moderator
Ancistruss avatar
Usel trådstart. En tråd ska gå att följa utan att behöva gå in på någon extern länk.

Men okej, jag är snäll och räddar den åt TS.

Ett referat av artikeln:

35 000 människor demonstrerade mot regeringen i Serbiens huvudstad Belgrad och våldsamheter uppstod när demonstrationerna bröt upp och fera personer ska ha gripits.

Och ett citat:
Citat:
Protester mot regeringen och korruption i landet har varit återkommande sedan november 2025, då 16 personer omkom i ett takras på en tågstation i staden Novi Sad. Det som till en början var rop om en transparent utredning har utvecklats till krav på nyval.

President Aleksandar Vucic har vid flera tillfällen tagit upp frågan om nyval, och i torsdags sade han att de skulle kunna ske i höst. Nuvarande mandatperiod är slut 2027.

/Mod


(Japp det är postat som ett mod.medelande, men ni kan naturligtvis citera och kommentera det jag refererade och citerade om ni vill (men inte det ovan).)
Citera
2026-05-24, 15:09
  #3
Medlem
Zaedrewss avatar
Men snälla! Ja låt dom bara! Så jävla trött på dessa serber som hela tiden yrkar att de är mer! Men fan gör då det! Visa något! Det skulle ta fem röda och ni var slaktade av svenska militären.
Citera
2026-05-24, 15:28
  #4
Medlem
Riksreptilens avatar
De studentbaserade protesterna har hållit på i drygt ett år nu efter den renoverade järnvägshallen visade sig vara dödlig.

Borde inte Balkan-Greta åka dit och stötta??
Citera
2026-05-24, 16:15
  #5
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bosniak-i-swe
Källor:
1) https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/oEvEJm/nya-valdsamma-protester-i-serbien
2) https://www.youtube.com/watch?v=DdUIFVqVWKg

Varit ostabilt i några år nu i Ryssvänliga Serbien

vad tror ni, kan det leda till ett nytt balkankrig?


Serbien är ett vackert land med en skitbefolkning, har fan inte träffa någon ärlig serb, fast något nytt krig är inte aktuellt!
Citera
2026-05-24, 16:57
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bosniak-i-swe
Källor:
1) https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/oEvEJm/nya-valdsamma-protester-i-serbien
2) https://www.youtube.com/watch?v=DdUIFVqVWKg

Varit ostabilt i några år nu i Ryssvänliga Serbien

vad tror ni, kan det leda till ett nytt balkankrig?

Fast protesterna är ju av serber mot den Serbiska regeringen.
Varför skulle det få Serbien att starta krig igen mot Kroatien?
Citera
2026-05-24, 20:59
  #7
Medlem
Jag tror att de snart skickar iväg en drös med missiler mot Österrike.
Citera
2026-05-24, 23:34
  #8
Moderator
Ancistruss avatar
Rubriken justerad.

/Mod
Citera
2026-05-26, 05:53
  #9
Medlem
Fina Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Ett referat av artikeln:

35 000 människor demonstrerade mot regeringen i Serbiens huvudstad Belgrad och våldsamheter uppstod när demonstrationerna bröt upp och fera personer ska ha gripits.

Och ett citat:
Kan nämnas att olyckan hände i november 2024.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kollapsen_av_taket_vid_j%C3%A4rnv%C3%A4gsstationen _i_Novi_Sad

Sedan dess är det dagliga protester runt om i Serbien, lite lugnare ibland, lite urartar ibland. Regeringen har testat med att anlita kriminella gäng för att misshandla personer som protesterar.
Citera
2026-05-27, 00:26
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fina Gubben
Regeringen har testat med att anlita kriminella gäng för att misshandla personer som protesterar.

Var hämtar du dina informationskällor? Är snarare tvärtom att "studenterna" som oftast är över 50 bast leds av utländska agenter som bla organiserade "majdan" i Ukraina 2014. Vanligt arbetande folk och riktiga studenter ser gärna att alla dessa protester upphör så att de kan ha ett vanligt liv igen.
__________________
Senast redigerad av Goggis 2026-05-27 kl. 00:29.
Citera
2026-05-27, 15:52
  #11
Medlem
IceEyess avatar
Det rör sig om protester mot den sittande regeringen, det vill säga interna motsättningar och ingenting som hotar grannländerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in