2026-05-24, 01:07
  #1
Medlem
Tjenare. Har tidigt genom åren efter div operationer fått lite förkärlek för smärtstillande av olika former. Låg ungefär på kanske 1.2-1.4mg om dagen i typ 2 år, var inte askul att sluta med. Men inte ogenomlidligt, har rätt stark vilja när det brukar bli dags.

Nu har jag vart på Alpraz till och från i 1-1.5 månad nu och gått från 2-3 st upp till kanske 5-7st 1mg Ksalol / dygn.

Eftersöker någon som har trappat ned på båda eller bara gått kall kalkon (som jag gjorde sist med smärtstillande) det var ju inte kul men kändes som inställningen var ett vinnande koncept.

Till min fråga: vad tror ni som har erfarenheter av båda. Jobbigare att hoppa av höga doser smärtstillande över längre tids bruk eller att börjs runda av Alpraz efter typ 2-3 mån?


Tacksam för seriösa svar. Tack på förhand.
Citera
2026-05-24, 02:40
  #2
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Öh, okej? 1.2-1.4mg smärtstillande om dagen? Va?

Du klarar dig nog galant. Alprazolam sitter i så pass kort så det är väl bara att skippa intaget imorgon tills du märker hur det känns? Så får du ta det därifrån.
Citera
2026-05-24, 03:18
  #3
Medlem
Generellt sett, kortare verkningstid på substansen, kortare men mer intensiv avtänding. Alprazolam har väldigt kort halveringstid så du kommer börja känna av abstinens inom några timmar. Finns alternativet med en bensodiazepin såsom diazepam eller oxazepam, där halveringstiden är mångdubbel den av alprazolam, gör du gott i att ta det som sista doser istället för alprazolamet. Blir en mjuk och fin nerförsbackre då. Men eftersom du tuggat i dig ksalol antar jag att du inte har den möjligheten. Det är också helt kasst att trappa ner på alprazolam. Det går in och ut så fort.

Vet inte vad jämförelsen är i opiater, du skrev bara mg.

Jag vill passa på att peka ett varningens finger åt ditt håll. Nu har du bara tuggat alprazolam en kortare period så detta klarar du av. Blir du i framtiden hooked på benso och långtidsbrukare så är du körd sen, din hjärna stekt och en opiatavtänding är en walk in the park i jämförelse. Sanna mina ord.
Citera
2026-05-24, 05:49
  #4
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
En stor skillnad är halveringstiden.
Citera
2026-05-24, 06:24
  #5
Medlem
"Har rätt stark vilja och ett vinnande koncept" -

Då börjar man inte knapra Ksalol
Citera
2026-05-24, 08:14
  #6
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ariskvevare
Tjenare. Har tidigt genom åren efter div operationer fått lite förkärlek för smärtstillande av olika former. Låg ungefär på kanske 1.2-1.4mg om dagen i typ 2 år, var inte askul att sluta med. Men inte ogenomlidligt, har rätt stark vilja när det brukar bli dags.

Nu har jag vart på Alpraz till och från i 1-1.5 månad nu och gått från 2-3 st upp till kanske 5-7st 1mg Ksalol / dygn.

Eftersöker någon som har trappat ned på båda eller bara gått kall kalkon (som jag gjorde sist med smärtstillande) det var ju inte kul men kändes som inställningen var ett vinnande koncept.

Till min fråga: vad tror ni som har erfarenheter av båda. Jobbigare att hoppa av höga doser smärtstillande över längre tids bruk eller att börjs runda av Alpraz efter typ 2-3 mån?


Tacksam för seriösa svar. Tack på förhand.


Lycka till och hoppas du fixar CT, annars skaffa stesolid och trappa ut dig på det.

Förresten vad är det för smärtstillande du är förtjust i? For 1.4 mg låter som en väldigt låg dos om det är oxynorm/contin.
Citera
2026-05-24, 10:22
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ariskvevare
Tjenare. Har tidigt genom åren efter div operationer fått lite förkärlek för smärtstillande av olika former. Låg ungefär på kanske 1.2-1.4mg om dagen i typ 2 år, var inte askul att sluta med. Men inte ogenomlidligt, har rätt stark vilja när det brukar bli dags.

Nu har jag vart på Alpraz till och från i 1-1.5 månad nu och gått från 2-3 st upp till kanske 5-7st 1mg Ksalol / dygn.

Eftersöker någon som har trappat ned på båda eller bara gått kall kalkon (som jag gjorde sist med smärtstillande) det var ju inte kul men kändes som inställningen var ett vinnande koncept.

Till min fråga: vad tror ni som har erfarenheter av båda. Jobbigare att hoppa av höga doser smärtstillande över längre tids bruk eller att börjs runda av Alpraz efter typ 2-3 mån?


Tacksam för seriösa svar. Tack på förhand.

1,4 mg av vadå? Sub eller? Tror alpra är ännu värre att gå av
Citera
2026-05-24, 12:12
  #8
Medlem
Menar du 1-7 st per dag? Fattar inte riktigt...Helt klart jobbigare att hoppa av nått ju längre och ju högre doser man gått på. Benso är som alla vet rent av dödligt att tända av ifrån CT om man gått på höga doser länge. Handlar det om man gått på grejerna länge så är nog benso värre på ett sätt och smärtstillande på ett annat sätt. Jag skulle kanske trappa ur om jag var du...du verkar ändå vara över terapeutiska doser..Och har ändå gått på det ett tag, att trappa ur är mer taktiskt än att bara hoppa av saker...Så har jag alltid tänkt, varför gå CT om man typ inte krash landat på en öde ö? Det är bara en massa onödigt dåligt mående när man kan göra det lugnt och försiktigt. Man ska inte downplaya Alpra, det är en av dem starkaste bensodiazepinerna som finns. Man bör trappa ur helst söka vård om man inte klarar det på egen hand. Jag skulle trappat ur med typ Stess/Oxa sen hoppa över till gabapentin typ varannan dag låg dos mot slutet...men det är vad jag hade gjort.
Citera
2026-05-24, 12:19
  #9
Medlem
För att förtydliga så gick jag på 1.2-1-4g tramadol i åratal.

Nu har jag kört typ 1.5 månad på Alpraz.

Vad vilken kan jag förvänta mig värst bieffekter av vid utsättning? Tyckte smärtstillande va rätt jobbigt, men passade på att gå av den under en spanienä-semester vilket flyttade fokus rätt bra och det fanns alltid nåt i görningen. Funderar på att ev köra samma spår på denna. Spanien är dessutom lite mer frikostiga med att dela ut diverse benzopreparat vid akutbesök än i sverige.

Fick Lorazepam utskrivet 3 ggr efter att ha gått in lite i väggen där p.ga. hög stress, mkt jobb och lite stranden så att säga.

Edit: Sub skulle jag inte ta i med tång. Det var Tram som var min go-to så att säga.

Dumsmarta kommentarer undanbedes, har du inget annat att bidra med än att spela smart online så kan du lika gärna spara dig luften.
__________________
Senast redigerad av Ariskvevare 2026-05-24 kl. 12:25.
Citera
2026-05-24, 12:22
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImovaneKungen
Menar du 1-7 st per dag? Fattar inte riktigt...Helt klart jobbigare att hoppa av nått ju längre och ju högre doser man gått på. Benso är som alla vet rent av dödligt att tända av ifrån CT om man gått på höga doser länge. Handlar det om man gått på grejerna länge så är nog benso värre på ett sätt och smärtstillande på ett annat sätt. Jag skulle kanske trappa ur om jag var du...du verkar ändå vara över terapeutiska doser..Och har ändå gått på det ett tag, att trappa ur är mer taktiskt än att bara hoppa av saker...Så har jag alltid tänkt, varför gå CT om man typ inte krash landat på en öde ö? Det är bara en massa onödigt dåligt mående när man kan göra det lugnt och försiktigt. Man ska inte downplaya Alpra, det är en av dem starkaste bensodiazepinerna som finns. Man bör trappa ur helst söka vård om man inte klarar det på egen hand. Jag skulle trappat ur med typ Stess/Oxa sen hoppa över till gabapentin typ varannan dag låg dos mot slutet...men det är vad jag hade gjort.

Stämmer 1-7st ksalol 1 mg om dagen so far, med upptrappning under den 1.5 månaden jag lirat detta.

Tack för konstruktivt svar.
Citera
2026-05-24, 12:23
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Lycka till och hoppas du fixar CT, annars skaffa stesolid och trappa ut dig på det.

Förresten vad är det för smärtstillande du är förtjust i? For 1.4 mg låter som en väldigt låg dos om det är oxynorm/contin.

Mag menade 1.2-1.4gram Tramadol, det var svettnivå på doseringen om man säger så. Svettigt var det ju i Spanien också när jag var nere å hälsade på familj osv, lite god mat å bäss å sol gjorde sitt. så svett som svett eller vad man ska säga.
Citera
2026-05-24, 12:26
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Lycka till och hoppas du fixar CT, annars skaffa stesolid och trappa ut dig på det.

Förresten vad är det för smärtstillande du är förtjust i? For 1.4 mg låter som en väldigt låg dos om det är oxynorm/contin.

Det var Tramadol och 1.4gram / dag - Snackar väl 7st 200mg om dagen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in