2026-05-24, 00:27
Medlem
KungPungPats avatar
Jag söker båt med dörr och lås, men det är ju lättare sagt än gjort att hitta en båt som går att låsa.

Jag har även önskat ha en vedkamin i båten, och nån sorts sandbatteri ovanför kaminen... Och i sanden går det kopparrör från en luftrenare som trycker in friskt syre i kopparrören som spottar ut den varma friska luften vid golvet på fler ställen i båten.

Tillslut så har jag kommit fram till att köpa en båt med ett litet kapell där bak, och byta ut kapellet mot hardtop med vedkaminens skorsten genom den nybyggda delen.

Jag tror man skulle kunna höja värdet på en båt på detta viset. Man installerar två moderna skjutdörrar med bra lås, samt vedkamin och värsta ventilations och värmesystemet, fast för en väldigt billig peng.

Vad tror ni?

Kraschar glasfiber och plast om man försöker sig på nått sånt här?
Citera
2026-05-24, 04:16
Medlem
Mailmanss avatar
Du kommer troligtvis INTE höja värdet på båten. Om du inte är extremt duktig på att bygg om båtar.

Har du erfarenhet att bygga om båtar eller liknande?
Citera
2026-05-24, 06:32
Medlem
Det fanns i alla fall förr en liten vedkamin som var avsedd för mindre båtar. Den hette "Tiny Tot" och torde vara möjlig att hitta bland småannonser, beg båttillbehörshandlare och liknande. Den skulle kanske rymmas i en hardtopbåt.
Till segelbåten "Misil 2" kunde man välja den som extrautrustning vid nyköp varför den finns fabriksmonterad i många av dessa
Senast redigerad av brakfesten009 2026-05-24 kl. 06:56.
Citera
2026-05-24, 08:11
Medlem
Det finn några säljannonser på Blocket för Misil 2or just nu. I annonsen från Trosa kan man se Tiny Tot-kaminen monterad i en nisch på mittskottet, om styrbord. Det är en liten grej, kanske 35-40 cm höjd. Eldas med pinnar, kottar och kanske briketter.
Citera
2026-05-24, 10:36
Medlem
bithaxs avatar
Kan man inte installera en såndär kamin som fanns i gamla militärtält?
Det lär ju funka för ändamålet.
Antar dock att det kan bli en del klagomål om du eldar i din båt när den ligger förtöjd vid kaj där andra vistas.

Annars skulle jag rekommendera gasolvärmare till båt. Visst, det är dyrare bränsle, men du spara också pengar på att inte behöva bygga om båtjävlen. En billig gasolkamin kostar runt 1000 kr i inköp.

En dieselvärmare kan också vara alternativ när oljekrisen lagt sig i europa.
En dieselvärmare drar ungefär 0.5 l diesel per timme. Det ger ett pris per dygn med dagens dieselpris på
ungefär 250 kr. Om du har en dieselmotor i båten så är det ju absolut smidigt då tanken redan finnas där.
Senast redigerad av bithax 2026-05-24 kl. 10:51.
Citera
2026-05-24, 10:47
Avstängd
448s avatar
Finns tältspisar och bastutältsspisar.

Är dock bättre och köra på en dieselvärmare av Webastotyp - finns kineskopiorr för 2 lax
Citera
2026-05-24, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Jag söker båt med dörr och lås, men det är ju lättare sagt än gjort att hitta en båt som går att låsa.

Jag har även önskat ha en vedkamin i båten, och nån sorts sandbatteri ovanför kaminen... Och i sanden går det kopparrör från en luftrenare som trycker in friskt syre i kopparrören som spottar ut den varma friska luften vid golvet på fler ställen i båten.

Tillslut så har jag kommit fram till att köpa en båt med ett litet kapell där bak, och byta ut kapellet mot hardtop med vedkaminens skorsten genom den nybyggda delen.

Jag tror man skulle kunna höja värdet på en båt på detta viset. Man installerar två moderna skjutdörrar med bra lås, samt vedkamin och värsta ventilations och värmesystemet, fast för en väldigt billig peng.

Vad tror ni?

Det är samma låga klass på dina fantasier och vanföreställningar i denna tråd, som det är på alla dina trådstarter och inlägg i konspirationsforumet o dyl…..

Du fantiserar hej vilt om sådant som seriösa båtkonstruktörer och ingenjörer för värmesystem i mobila enheter som bilar, bussar, husbilar, husvagnar, båtar etc, redan grunnat på i en massa år, och utvecklat pålitliga effektiva och utrymmessnåla system för. Vi har t ex Truma, Alde m fl som har system med antingen luftburen värme eller vattenburen, som går på el /ocheller gasol med automatisk val av bränsle efter tillgång.
Och hur du frågar och formulerar dig antyder att du har i bästa fall rudimentära kunskaper inom relevanta områden så sannolikheten att det går från fantasistadiet till action torde vara lika rudimentär…

Men visst skulle det ha en extra mysfaktor med en kamin med synlig brasa på kvällarna i en skutas kajuta….
Citera
2026-05-24, 13:20
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det är samma låga klass på dina fantasier och vanföreställningar i denna tråd, som det är på alla dina trådstarter och inlägg i konspirationsforumet o dyl…..

Du fantiserar hej vilt om sådant som seriösa båtkonstruktörer och ingenjörer för värmesystem i mobila enheter som bilar, bussar, husbilar, husvagnar, båtar etc, redan grunnat på i en massa år, och utvecklat pålitliga effektiva och utrymmessnåla system för. Vi har t ex Truma, Alde m fl som har system med antingen luftburen värme eller vattenburen, som går på el /ocheller gasol med automatisk val av bränsle efter tillgång.
Och hur du frågar och formulerar dig antyder att du har i bästa fall rudimentära kunskaper inom relevanta områden så sannolikheten att det går från fantasistadiet till action torde vara lika rudimentär…

Men visst skulle det ha en extra mysfaktor med en kamin med synlig brasa på kvällarna i en skutas kajuta….

Fast jag ska bo i båt istället för att hyra en bostad. Jag vill nämligen inte vara beroende av elbolag eller hyresvärdar eller fjärrvärme.

Jag vill kunna landa på en ö och plocka lite kvistar och kottar till vedkamin, och sen elda, och inte en enda gnutta värme ska slösas eftersom sanden lagrar ju värme extremt effektivt.

El ska genereras av båten, eller i nödfall av elverk.

Att bygga hardtop med skorsten behöver bara tre träskivor till trä väggar, på vissa båtar som redan har dörrar där bak.

Dieselvärmare är vad dina experter har uppfunnit , men som inte passar nån som vill fortsätta leva även om dieseln skulle sluta säljas imorrn.

Det är uppenbart att vilken båttillverkare som helst hade tjänat på att ha en hjärna som min under företagets namn... För då hade båtar haft vedkamin redan, och inte en enda gnutta värme hade slösats genom bart glasfiber.
Lol dom har ju inte ens isolerat båtarna riktigt ännu.

Ingenjörerna kanske imponerar dig, men för mig för ser dom ut som slöa amatörer.
Senast redigerad av KungPungPat 2026-05-24 kl. 13:42.
Citera
2026-05-24, 13:46
Medlem
KungPungPats avatar
Lite sjukt att det är som standard med isolering och vedkamin om ett hus byggs i Sverige, men om en båt byggd i Sverige, då struntas det i både isolering och vedkamin, fast det är en ganska enkel och en självklar del av ett schysst boende, att kunna elda och att värmen, eller kylan ,inte sticker iväg direkt.
Citera
2026-05-24, 14:01
Medlem
Citat:
Fast jag ska bo i båt istället för att hyra en bostad. Jag vill nämligen inte vara beroende av elbolag eller hyresvärdar eller fjärrvärme.

Jag vill kunna landa på en ö och plocka lite kvistar och kottar till vedkamin, och sen elda, och inte en enda gnutta värme ska slösas eftersom sanden lagrar ju värme extremt effektivt.

El ska genereras av båten, eller i nödfall av elverk.

Att bygga hardtop med skorsten behöver bara tre träskivor till trä väggar, på vissa båtar som redan har dörrar där bak.

Dieselvärmare är vad dina experter har uppfunnit , men som inte passar nån som vill fortsätta leva även om dieseln skulle sluta säljas imorrn.

Det är uppenbart att vilken båttillverkare som helst hade tjänat på att ha en hjärna som min under företagets namn... För då hade båtar haft vedkamin redan, och inte en enda gnutta värme hade slösats genom bart glasfiber.
Lol dom har ju inte ens isolerat båtarna riktigt ännu.

Ingenjörerna kanske imponerar dig, men för mig för ser dom ut som slöa amatörer.

Ja men så bra då, ta kontakt med båtbyggarbranschen, visa dina enorma klokhet och kreativitet, bli mångmiljonär och köp en söderhavsö eller flera….

Du snackar som vanligt bara skit och dagdrömmer. Det finns båtar med isolering, och utan, helt beroende på syftet med aktuell båt.

Du borde dessutom läsa om att lagra värmeenergi med vatten eller sand, så kanske du fattar att det i ditt exempel inte är lämpligt med sand utan mer lämpligt med vatten.
Sand som lagring av värmeenergi är mer lämpligt vid storskaliga lagringar. Inte för att fjutta med det i en liten ynka båt.
Citera
2026-05-24, 14:31
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Att har en dörr att låsa på en båt är inga problem. Det svåra är att hitta ett dörrsystem som inte går att bryta upp på 2 minuter.
Citat:
Du kommer att behöva flera säckar med pinnar och kvistar om det skall räcka för värme en hel dag och du behöver fylla på brasan en gång var 20'e minut.
Renodlad ved innehåller betydligt mer energi och där klarar man sig på ca ett kilo per timme.
Citat:
Att bygga hardtop med skorsten behöver bara tre träskivor till trä väggar,
Du måste ha metallgenomgångar vid alla delar som kommer i kontakt med skorstenen.

Du bör definitivt utreda om du kan ha en sk "Rocket Stove" istället. Betydligt mer energieffektiv och funkar bra med kvistar.
Citera
2026-05-24, 14:40
Medlem
hippilis avatar
Citat:

Vad tror ni?

Nyfiken fråga, var förvarar man 5 kubik ved I en båt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in