Citat:
Ursprungligen postat av
BEATNGU-NR1
Kör avmaskning enligt intervall året runt. Det ska man väl alltid göra? Varför vänta tills katten får mask?
ja om katten är en utekatt och kan förväntas få i sig både det ena å det andra, inklusive loppor - (loppor är mellanvärd för bandmask) - så kan regelbunden avmaskning året om behövas ja.
Är de typiska innekatter så oftast behövs ingen avmaskning, sedan de har avmaskats ordentligt som kattungar.
HÄR blir det efter behov. För det är klart, osvuret är bäst, och alltså även en innekatt KAN få mask om maximal otur är framme.
ps. långa maskar = vanligen spolmask... Räcker med Pyrantel-innehållande medel - tex Banminth.
korta riskorn liknande maskar = det är segment av bandmask - andra preparat behövs, pyrantel ineffektiv mot dom..
Milbomax nämnd i tråden är ett bra allround medel, tar både spolmask och bandmask. Finns på vanliga apotek också.