2026-05-23, 17:27
Medlem
Har stoppat i de två misstänkta varsin MILBEMAX"VET (För behandling av blandinfektion av bandmaskar och rundmaskar (hakmask och spolmask), engångsdos

Har jag gjort rätt och behöver nu bara fylla på förrådet?
Citera
2026-05-23, 17:39
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Det har du säkert gjort men kolla bipacksedeln för säkerhets skuld!
Citera
2026-05-23, 17:49
Medlem
Onanikrems avatar
Du har gjort rätt. Vänta två veckor och kör en dos till.
Citera
2026-05-23, 17:55
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Du har gjort rätt. Vänta två veckor och kör en dos till.

Va? Engångsdos står det på min Milbemax.

EDIT: Vänta i tre månader innan nästa gång har jag fått höra. Men min katt får en ny behandling när jag ser nya masksymptom, vilket brukar vara efter ca två månader. Skulle aldrig falla mig in att låta honom gå full med mask i en månad, bara för att det står att man ska vänta på förpackningen.
Senast redigerad av busy-signal 2026-05-23 kl. 17:59.
Citera
2026-05-23, 17:59
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Va? Engångsdos står det på min Milbemax.
Det är en engångsdos. Kör du efter två veckor är det också engångsdos.

Behövs säkert inte, men för att vara på säkra sidan. Avmaskat katter flera gånger men aldrig hittat mask på golvet som du gjort.
Citera
2026-05-23, 18:07
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Det är en engångsdos. Kör du efter två veckor är det också engångsdos.

Behövs säkert inte för att vara på säkra sidan. Avmaskat katter flera gånger men aldrig hittat mask på golvet som du gjort.

Tackar 👍

Har aldrig hittat på golvet heller dock. Och har bara sett nån liten mask därbak en eller två gånger på drygt sex år.
Resten av gångerna så märker jag på beteendet innan nån mask syns (han blir orolig, går och jamar, och försöker spy utan att nåt kommer upp).
Även pälsen blir stripigare när han får mask. Ser ut som otvättat hår ungefär, och sen inom ett dygn efter behandlingen så blir den fluffig och fin igen.
Citera
2026-05-24, 06:58
Medlem
BEATNGU-NR1s avatar
Kör avmaskning enligt intervall året runt. Det ska man väl alltid göra? Varför vänta tills katten får mask?
Citera
2026-05-24, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BEATNGU-NR1
Kör avmaskning enligt intervall året runt. Det ska man väl alltid göra? Varför vänta tills katten får mask?

ja om katten är en utekatt och kan förväntas få i sig både det ena å det andra, inklusive loppor - (loppor är mellanvärd för bandmask) - så kan regelbunden avmaskning året om behövas ja.

Är de typiska innekatter så oftast behövs ingen avmaskning, sedan de har avmaskats ordentligt som kattungar.
HÄR blir det efter behov. För det är klart, osvuret är bäst, och alltså även en innekatt KAN få mask om maximal otur är framme.

ps. långa maskar = vanligen spolmask... Räcker med Pyrantel-innehållande medel - tex Banminth.
korta riskorn liknande maskar = det är segment av bandmask - andra preparat behövs, pyrantel ineffektiv mot dom..

Milbomax nämnd i tråden är ett bra allround medel, tar både spolmask och bandmask. Finns på vanliga apotek också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in