Citat:
Ursprungligen postat av
ydn08
Ja. Du har rätt till pengar om någon har förtalat dig.
Nej, det behöver du inte göra. Skicka bara in stämningsansökan digitalt.
Välj ett belopp på högst 29 600 kronor så att det blir ett FT-mål (förenklat tvistemål) och inte ett vanligt tvistemål. Om det är ett FT-mål så står parterna för sina egna kostnader och du kan sköta ett FT-mål själv utan advokat. Det är endast ekonomiska värden som beaktas för om ett tvistemål är ett förenklat tvistemål eller inte. Detta bestämdes i NJA 2024 s. 936.
https://rattspraxis.etjanst.domstol.se/sok/publicering/9f3200c4-c0a5-4fd2-aa92-998e595f21b5
Du måste skriva in ett belopp för att det ska bli ett FT-mål och det beloppet måste vara högst ett halvt prisbasbelopp, som för år 2026 är 29 600 kronor.
Okej, så det är smartast att välja 29 600 kr då som högst? Och inte en lägre summa än så? Är chansen högre att domaren dömer ut högre skadestånd om jag tar max som är 29 600?
Har du skickat in ett sådant FT-mål någon gång?
Och vad ska jag skriva i stämningansökan ens? Räcker det bara på att simpelt sätt skriva att sidan skrev ut mitt namn samt att jag var dömd för våldtäkt? Ska jag samtidigt hänvisa till GDPR? Behöver det inte vara svårare än så?
Är det ansvarige utgivaren jag ska skriva in som motpart eller företaget?
Det känns jobbigt detta, skriver jag minsta fel, blir stämningsansökan ogiltig då och att man ej får tillbaks pengarna?
Vad ska man svara på om målet kan avgöras skriftligen, eller om det behövs en huvudförhandling?