2026-05-24, 18:51
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baron-brazil
Nej. Men jag är för tekniskt kass för att veta hur man gör, som jag nämnt i ett annat svar till en annan medlem...

Jag gör bara så här:
Jag tar fram sidan jag vill länka till.
Jag markerar allt som står i adressfältet.
Högerklickar och väljer "Kopiera".
Sedan högerklickar jag i mitt inlägg som väljer "Klistra in".
Sedan kollar jag att det funkar genom att klicka på "Förhandsgranska inlägg".
Då görs det man har klistrat in automatiskt om till en klickbar länk.
(I alla fall om man har bockat för "Tilläggsalternativ"et "Övriga alternativ [v] Gör automatiskt om URL:er till länkar."
under inlägget.)

Sedan provar jag att klicka på länken i det Förhandsgranskade inlägget för att se att det funkar.
Citera
2026-05-24, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Rent allmänt kommer vi alltid att leva med att en majoritet av grönröda finns inom myndigheter,kommunala och regioner.

Medand högern finns inom näringsliv..

Uppfriskande är att medielandskapet breddas
Jo, men det är ju svenskarnas skattemedel som förskingras på detta sätt.
Citera
2026-05-24, 20:14
Medlem
Många kvinnor vet att experimentet där man lät kvinnor bestämma är på upphällningen, andra har inte nåt den upplysningen
Citera
2026-05-24, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
De skriver "Det handlar ytterst om demokrati, kunskap och samhällsbygge."

Ja,läs det sista ordet,flera gånger,samhällsbygge.

Att de är en del i samhällsbygget!!

Tyder på medveten vinkling ,som de är införstådda i.

Jens Ganman i Kvartal:

” SVT:s problem är inte Tiktok – utan ”samhällsbygget”

” Public service-veteraner varnar för snuttifiering och ett journalistiskt förfall på SVT. Men den verkliga krisen handlar inte om kortare klipp eller Tiktokestetik, utan om att public service alltför länge sett sig självt som samhällsbyggare, skriver Jens Ganman.”

https://kvartal.se/jensganman/artiklar/svts-problem-ar-inte-tiktok-utan-samhallsbygget/cG9zdDoxMTYzNTI
Citera
2026-05-24, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av newsfilter
SVT har mer än tillräckligt för att uppfylla sitt grunduppdrag, det är bara till att effektivisera.

Dessutom är det nyttigt för dessa public service-journalister, de ska inte tro att de kan sitta på sitt vänstra arsle hela livet och göra som de vill utan att behöva prestera och leva upp till förväntningarna. Det är bara att se hur släktskapen sträcker sig bland dem som sitter högre upp i hierarkin, så märker man vilka som skor sig på att leva ett bekvämt liv och bli en B-kändis utan att behöva göra något som kräver större prestation.

Public service ska ge fakta och underlag för människor att själva komma fram till en slutsats och ett beslut, inte läxa upp folk vad de borde tycka eller bara berätta en del av den stora bilden.

Ja, bara bra om de blir lite chockade. Varför ska anställda på SVT sitta säkert när viktig verksamhet som vården går på knäna?

I April skrev ”kansliet” på journalistklubben på SVT:

” En tung vecka är till ända. Att det skulle bli kännbart att spara 355 miljoner anade vi, men det var ändå chockartat att få varslet på pränt.”

https://nyheter.journalistklubbensvt.se/2026/04/02/varslet-ar-lagt-det-har-hander-nu/
Citera
2026-05-24, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fina Gubben
Varför bygger du inte egna sjukhus, skolor och vägnätet? Det löser du själv. Dumma frågor från dig. Vissa saker ska staten lösa, och där ingår även viss underhållning, därför har vi allmänna parker, musseum och även TV/Radio. Vill man inte ha det får man gärna avstå eller flytta till Nigeria där varje hushåll får asfaltera vägarna utanför sitt hus.

Stater har stått för allmän underhållning sedan urminnes tider, se vara på kolloseum i Rom. Och det är just det, allmän underhållning, något som passar allmänheten. Vill man inte ha det så finns tidigare exempel Nigeria där man får underhållas av hövdingen eller få reklam var femte minut om olika mediciner via privata aktörer (usa) trots att man betalat för kanalen.

Nä SVT/SR funkar utmärkt och deras utbud ska ha både nyheter, utbildning och nöje. Det står en fritt att lämna landet om man inte står ut med att betala den gemensamt överenskomna skatten.

Jag håller med. Men mer att de ska säkerställa kvalitativ tv till folket. Ex fotbolls vm nu, det är ju bra. Men vm kvalet var man tvungen att ha Viaplay för så jag missade hela.

SVT bör visa kvalitativa dokumentärer, kvalitativ kultur, kvalitativ sport, kvalitativa serier: Ex Vår tid är nu.

MEN
Det har spårat ut. De visar en jävla massa skit som inte efterfrågas, både kultur/sport och alla jävla lekprogram där b kändisar som redan hoppat runt i TV4 och TV5 också leker runt på SVT.
Det visas så jävla mycket skit på SVT. Zigenarprogram på romani, finska program. Varför visas inte en titelmatch i UFC eller Boxning istället för ex curling? Hästhoppning??

Det kan bli betydligt mycket bättre
Senast redigerad av Pundedu 2026-05-24 kl. 22:03.
Citera
2026-05-24, 23:08
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 98ek
Jo, men det är ju svenskarnas skattemedel som förskingras på detta sätt.
Ja precis.
Citera
2026-05-24, 23:10
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eorga
Jens Ganman i Kvartal:

” SVT:s problem är inte Tiktok – utan ”samhällsbygget”

” Public service-veteraner varnar för snuttifiering och ett journalistiskt förfall på SVT. Men den verkliga krisen handlar inte om kortare klipp eller Tiktokestetik, utan om att public service alltför länge sett sig självt som samhällsbyggare, skriver Jens Ganman.”

https://kvartal.se/jensganman/artiklar/svts-problem-ar-inte-tiktok-utan-samhallsbygget/cG9zdDoxMTYzNTI
Ja,Ganman har rätt.
Inget jag kritiserar
Citera
2026-05-25, 05:41
Medlem
baron-brazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Varför har de valt att lämna?

Det är inte jag som själv säger det. Det är dom som uttalar sig.
Citera
2026-05-25, 05:43
Medlem
baron-brazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Jag gör bara så här:
Jag tar fram sidan jag vill länka till.
Jag markerar allt som står i adressfältet.
Högerklickar och väljer "Kopiera".
Sedan högerklickar jag i mitt inlägg som väljer "Klistra in".
Sedan kollar jag att det funkar genom att klicka på "Förhandsgranska inlägg".
Då görs det man har klistrat in automatiskt om till en klickbar länk.
(I alla fall om man har bockat för "Tilläggsalternativ"et "Övriga alternativ [v] Gör automatiskt om URL:er till länkar."
under inlägget.)

Sedan provar jag att klicka på länken i det Förhandsgranskade inlägget för att se att det funkar.

Jag har i all min prakt trott att man måste fippla med fler grejer när man ska lägga en länk i inläggen på FB 😆 typ som när man citerar flera samtidigt etc 😬
Citera
2026-05-25, 06:53
Medlem
ppp333s avatar
Jaha de säger rent ut att deras jobb är "samhällsbygge". Då får vi tacka för kaffet.
Tack för all viktig information som ni aldrig rapporterat om och tack för vinklingen och narrativen vi matats med.
Citera
2026-05-25, 07:05
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baron-brazil
Det är inte jag som själv säger det. Det är dom som uttalar sig.
Jo, men jag tänkte du eller någon i tråden vet varför de valt att lämna. Till tråden: varför har dessa journalister valt att lämna svt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in