2026-05-23, 21:15
  #49
Medlem
Telepatisks avatar
En liten jämförelse:

Högskoleingenjör:
+ Du kan börja jobba snabbare, så mindre lån.
+ Bra möjligheter till jobb.
- Tråkiga grundkurser.

Civilingenjör/Master:
+ Ännu bättre möjligheter till jobb. Ett fåtal företag anställer nästan enbart bara folk som har läst 5 år med examen.
+ Mastern är rolig till skillnad från grundutbildningen.
+ Bättre lön, fast det har nog mer att göra med att folk som väljer att läsa 5 år är i genomsnitt mer ambitiösa.
+ Enklare att bli chef och få högre roller, fast det kan bero på samma anledning som ovan.
- Tar mer tid innan du kan jobba, så mer lån.

Är du enbart ute efter att optimera tid och pengar så välj Högskoleingenjör, annars välj Civilingenjör.
Citera
2026-06-11, 23:52
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlbusZane
Som titeln säger. Jag ska börja studera snart och vet att jag vill bli ingenjör men velar mellan att bli civil eller högskoleingenjör. Jag lutar åt att plugga högskoleingenjör för jag tror inte att jag skulle orka 5 år men är orolig ifall man har lägre chanser till jobb framöver. Jag funderar att antingen plugga någonting inom datorer (pluggat programmering på gymnasiet) eller någon typ av elektroteknik för jag är rätt så intresserad av el.
Det beror på vilka arbetsuppgifter du vill jobba med.

Väldigt grovt kan man säga att civ ing utvecklar produkterna. Högskoleingenjörer använder produkterna.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in