2026-05-22, 23:57
  #1
Medlem
Som titeln säger. Jag ska börja studera snart och vet att jag vill bli ingenjör men velar mellan att bli civil eller högskoleingenjör. Jag lutar åt att plugga högskoleingenjör för jag tror inte att jag skulle orka 5 år men är orolig ifall man har lägre chanser till jobb framöver. Jag funderar att antingen plugga någonting inom datorer (pluggat programmering på gymnasiet) eller någon typ av elektroteknik för jag är rätt så intresserad av el.
Citera
2026-05-23, 00:08
  #2
Medlem
bithaxs avatar
Tycker inte att det är någon större skillnad. Beror på området naturligtvis. Skulle säga att erfarenhet väger tyngre. De duktigaste personerna jag jobbat med har inte alla ens haft formell utbildning. I stället har de varit högpresterande människor som t.ex kommit in på handels men aldrig gjort klart sin utbildning. Eller personer som haft en naturlig fallenhet för matematik och pluggat avancerad matte sin fritid.

Utbildningen kan hjälpa dig, men det viktigaste är precis som inom idrotten att man måste ha egen talang. Annars blir det inte mycket av det ändå.
Citera
2026-05-23, 00:10
  #3
Medlem
Högskoleingenjörer har väl ingen riktig utbildning om du frågar mig. Man har gått några nybörjarkurser.
Citera
2026-05-23, 00:13
  #4
Medlem
Igelforss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlbusZane
Som titeln säger. Jag ska börja studera snart och vet att jag vill bli ingenjör men velar mellan att bli civil eller högskoleingenjör. Jag lutar åt att plugga högskoleingenjör för jag tror inte att jag skulle orka 5 år men är orolig ifall man har lägre chanser till jobb framöver. Jag funderar att antingen plugga någonting inom datorer (pluggat programmering på gymnasiet) eller någon typ av elektroteknik för jag är rätt så intresserad av el.
Kör på högskoleingenjör, om du under resan känner att du skulle vilja gå djupare kan du alltid komplettera med en Master. Satsa på elektroteknik, den är nog mer AI säkrad än data. Och lycka till, det behövs fler som dig!
Citera
2026-05-23, 00:16
  #5
Medlem
Igelforss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av def321
Högskoleingenjörer har väl ingen riktig utbildning om du frågar mig. Man har gått några nybörjarkurser.
Spännande vad har du själv för utbildning? Har massa kollegor med Högskoleingenjörs examen och de flesta verkar ha en bra teoretisk förståelse, sen var gamla 4 årig teknisk inte heller så dum...däremot är jag inte jätte impad av YH/KY där folk tror de blir specialister på ett år...ofta med sämre kunskaper än vad folk hade från 3 årig Teknisk från gamla skola(Ja jag studerade på gymnasiet på 80 talet!)
Citera
2026-05-23, 00:19
  #6
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AlbusZane
Som titeln säger. Jag ska börja studera snart och vet att jag vill bli ingenjör men velar mellan att bli civil eller högskoleingenjör. Jag lutar åt att plugga högskoleingenjör för jag tror inte att jag skulle orka 5 år men är orolig ifall man har lägre chanser till jobb framöver. Jag funderar att antingen plugga någonting inom datorer (pluggat programmering på gymnasiet) eller någon typ av elektroteknik för jag är rätt så intresserad av el.

Risken är att om du känner att du nog inte orkar med mastern men ändå klarar dig igenom den, att du får jobba med sånt du tycker är traggligt. Jag tog mastern, men för mig var högskoleingenjör inget alternativ.

Om jag hade velat jobba med det däremot, då hade jag kört på den. Vad är vitsen med att plugga vidare, om man ändå ska plugga till nåt man inte vill eller orkar jobba med sen ändå, tänker jag.

Det finns väl inte riktigt nåt stopp på det där heller. I den världen jag var i var masters det normala, skulle man ligga lite extra bra till så fick man doktorera. Man blir trött på hetsen.
__________________
Senast redigerad av jcocker 2026-05-23 kl. 00:29.
Citera
2026-05-23, 00:20
  #7
Medlem
kalkryggars avatar
Orkar du tre år så orkar du fem år. Det är båda bra utbildningar. Men det skiljer sig som natt och dag vad du blir. När du läser ingenjör så kommer du att komma in på lägre nivå och ofta stanna på medelnivån.

Men om du läser civil:en så kommer du ofta in på medelnivån och i vissa fall högre faktiskt och alla vet att tanken är att du ska nå hela vägen om man säger så. Du sitter också med spjutspeten som motiverar till att du kan komma hela vägen.

Sen är det givetvis alltid från person till person. Bill Gates pluggade ju inte ens färdigt på Universitetet utan hoppade ganska kvickt av och startade Microsoft och var världens rikaste man i 15-20 år.

Jag tycker det låter som att du ska samla styrka och söka in till Elektro 5 år.

Vilken skola tänker du att du vill gå på? Jag rekommenderar KTH eller Chalmers.

KTH så väljer du denna:
https://www.kth.se/utbildning/civilingenjor/elektroteknik

Chalmers så har de typ samma som på KTH:
https://www.chalmers.se/utbildning/hitta-program/elektroteknik-civilingenjor/

Om du tänker gå på någon annan skola så har de ofta något liknande detta.

Kör på nu, gå hela vägen. Ska du göra tre år så kan du lika gärna göra fem år. Det ger så otroligt mycket mer.
Citera
2026-05-23, 00:21
  #8
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Igelfors
Kör på högskoleingenjör, om du under resan känner att du skulle vilja gå djupare kan du alltid komplettera med en Master. Satsa på elektroteknik, den är nog mer AI säkrad än data. Och lycka till, det behövs fler som dig!

Kanske lite off topic, men AI lär ha stora applikationer inom syntes och design av elektroniska kretsar. Jag tycker inte man ska vara rädd för denhär tekniken utan i stället ta den till sig och använda den för att bli mer produktiv.

I stället för att jag ska sitta på jobbet och klia mig i huvudet och testa olika saker så kan jag fråga AIn om idéer. Och ofta så nämner den något viktigt men misslyckas med att lösa problemet. Men när jag ser det kan det bli en aha upplevelse och då kan jag lösa problemet, eller instruera AIn att lösa det.

När det kommer till att analysera och sammanställa data så är AI ovärderlig. Plötsligt är alla filer en databas som du kan ställa en fråga emot. Och du behöver inte ens kunna SQL.
__________________
Senast redigerad av bithax 2026-05-23 kl. 00:24.
Citera
2026-05-23, 00:22
  #9
Medlem
Lönen skiljer ju ganska radikalt....
Citera
2026-05-23, 00:26
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Igelfors
Spännande vad har du själv för utbildning? Har massa kollegor med Högskoleingenjörs examen och de flesta verkar ha en bra teoretisk förståelse, sen var gamla 4 årig teknisk inte heller så dum...däremot är jag inte jätte impad av YH/KY där folk tror de blir specialister på ett år...ofta med sämre kunskaper än vad folk hade från 3 årig Teknisk från gamla skola(Ja jag studerade på gymnasiet på 80 talet!)

Jag har doktorerat. Men det jag kommer ihåg från min civ. ing. var att de roliga och intressanta kurserna började efter år 3. Innan dess är det väldigt få kurser som är på avancerad nivå.

Sen skojar jag lite såklart - allt är individuellt. Dock så kan en del karriärer kräva en master, i synnerhet om man vill jobba i ett annat land.
Citera
2026-05-23, 00:28
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Lönen skiljer ju ganska radikalt....
Det beror ju helt på vad du jobbar med. Mitt yrke idag skiljer inte på om man har doktorerat eller har en master egentligen när vi kollar lön. Mer eller mindre omöjligt att jobba med det jag gör som högskoleingenjör men kunde man det ser jag inte hur lönen skulle vara så annorlunda. Frågan är väl vilket värde man tillför i sin tjänst.
Citera
2026-05-23, 00:31
  #12
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Lönen skiljer ju ganska radikalt....

Kanske ingångs ja. Men tänk då på att du också får två års försprång i erfarenhets och löneutvecklingen.

De flesta blir inte klara på tid. Hälften hoppar av civilingenjörsutbildningen och av dem som blir kvar är det många som går 6-7 år.

Det gör en enorm skillnad. Inte bara försenar du hela livet, fru, barn osv. Du kommer heller aldrig lyckas komma ifatt de som är riktigt duktiga och hoppade av högskolan för att börja jobba.

En polare till mig jobbar på Unibet, den andra på Spotify. Båda tjänar 80+ i månaden i SEK. Jag är konsult och ligger i spannet mellan 60-70 trots att jag har bättre utbildning än dem. Och jag tog examen för 11 år sedan.

Jag skulle kunna bli konsultchef och tjäna 7000 mer i månaden. Men vill man verkligen bli det? Tror man ska vara rätt person om man ska orka med.
__________________
Senast redigerad av bithax 2026-05-23 kl. 00:38.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in