2026-05-22, 19:46
Medlem
Jag har en portabel AC hemma som jag är tvungen att köra på sommaren men förra sommaren och även i år så upplever jag att det kommer dålig lukt från diskhon i köket och även i badrummet när jag använder min AC.

Har inte märkt av någon lukt tidigare det här året men nu så fort jag slår på min AC så börjar det lukta igen, speciellt från diskhon.

Finns det någon samband med det här och vad i så fall kan jag göra åt saken?
Citera
2026-05-22, 20:11
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Incel4Life
Jag har en portabel AC hemma som jag är tvungen att köra på sommaren men förra sommaren och även i år så upplever jag att det kommer dålig lukt från diskhon i köket och även i badrummet när jag använder min AC.

Har inte märkt av någon lukt tidigare det här året men nu så fort jag slår på min AC så börjar det lukta igen, speciellt från diskhon.

Jag har samma problem i golvbrunnen i badrummet när jag använder husets fläktsystem.
Det torkar ut vattenlåset pns.
Nu täcker jag för "hållocket" på golvbrunnen med en plastpåse när fläktsystemet är påslaget.
Ingen dålig lukt.
Citera
2026-05-22, 20:17
Medlem
Det är väl för du fuktar ur lägenheten inkl avlopp/vattenlås.
Om jag inte använt tvättmaskinen på ett tag en torr vecka så får jag fylla vatten i vattenlåset.
Citera
2026-05-22, 20:27
Medlem
Citat:

Om den portabla AC:n skapar ett undertryck i lägenheten kanske det påverkar vattenlåsets funktion negativt, speciellt om det inte är i tipptopp-skick. Det brukar rekommenderas att man öppnar en liten fönsterspringa så att utomhusluft kan komma in som ersätter den varma luft som AC:n pumpar ut. Det blir lite varmare just där utomhusluften kommer in, så du kan ju välja det fönster där detta spelar minst roll.
Citera
2026-05-22, 22:09
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:

En AC torkar luften. Då kommer andra fuktiga platser att släppa loss sin fuktighet till luften, och ett luftdrag uppstår som tar med diskhons lukter upp.

Lösning: häll ner avloppsrensare i diskhon så du blir av med lukten där.
Citera
2026-05-22, 23:51
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:

Se till att det alltid är vatten i vattenlåset.
Citera
2026-05-23, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Se till att det alltid är vatten i vattenlåset.

Detta. Men om huset är för tätt så kommer det dra in luft trots avloppens vattenlås. Blir lite som en bong där man får vattenfiltrerad bajsluft.

Så öppna ett fönster nånstans så långt bort från AC som det går, så borde det avstanna.
Citera
2026-05-25, 13:59
Medlem
Limma skinkbits avatar
Den portabla AC:n skapar undertryck i huset om det ordentligt tätat kring slangen. Detta påverkar ventilationen negativt. En möjlighet är att frånluften i badrum och kök fungerar sämre (eller inte alls) när du kör AC:n och att dålig lukt stannar kvar i rummen istället för att vädras ut genom frånluftsventilerna.

Det jag menar är att det inte är säkert att vattenlåsen påverkas (som andra har skrivit) av AC:n men att lukten från dessa märks tydligare när inte ventilationen fungerar ordentligt.
Citera
2026-05-31, 15:16
Medlem
karlgunnars avatar
"Bygg om" Den portabla ACn så den även tar inluften utifrån, alltså två stora slangar istället för en. Finns guider på Youtube och internetet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in