2026-05-24, 15:13
Medlem
LeifD2s avatar
Nöjd eller glad över att ha ett jobb? Själv är jag mest irriterad men pengarna skall ju in. Alternativet, som jag också har provat, är ännu sämre.
Det gäller att knega och investera så att man så fort som möjligt kan sluta jobba men ändå ha ett drägligt liv.
Citera
2026-05-24, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Men snälla människa, tom regeringen gick ju nyligen ut med att en familj kan få ut över 40 000 i bidrag(när det var tal om att införa bidragstak). Så fort det är många barn med i bilden blir det massa pengar på försörjningsstöd. Lägg därtill bostadsbidrag, underhåll(jättevanligt med skenseparationer) vanlig ”norm” för mat och hushållsartiklar så blir det mer än om föräldrarna skaffar sig låglöneyrken, särskilt som man ju har kostnader för att arbeta.
Jag ber dig om exempel där man får in mer med bidrag än om man arbetar.

Att man kan få mycket i bidrag är inget jag ifrågasätter.

Jag förstår också att man kan slippa vissa utgifter som till dagis när man är hemma, och att det kan kosta mer om man arbetar i form av bil, resor, mat, men kan någon verkligen få in mer i bidrag än om samma person tar ett arbete?

Citat:
Ursprungligen postat av Frihetsyttrande
Men de somalier som lyfter sådana bidrag har inte sådana jobb att välja på direkt. De har knappt något att välja mellan alls
Helt okej om jag får ett exempel med ett låglönejobb. Vad man får i bidrag med respektive utan det arbetet.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-05-24 kl. 17:59.
Citera
2026-05-25, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Jag ber dig om exempel där man får in mer med bidrag än om man arbetar.

Att man kan få mycket i bidrag är inget jag ifrågasätter.

Jag förstår också att man kan slippa vissa utgifter som till dagis när man är hemma, och att det kan kosta mer om man arbetar i form av bil, resor, mat, men kan någon verkligen få in mer i bidrag än om samma person tar ett arbete?

Helt okej om jag får ett exempel med ett låglönejobb. Vad man får i bidrag med respektive utan det arbetet.
Nu beter du dig idiotiskt. Tänk själv, två städare(som det är realistiskt att somalier eller andra outbildade invandrare som knappt kan svenska kan få)kan få ut runt 20 000 per skalle. Om de då har fem barn får de ut runt 46000 på soc, källa bla regeringen, länkar nedan.
Bara per barn får ett skenskiljt par(vilket är enormt vanligt i dessa kretsar) ut 2000(underhåll), 1300(barnbidrag) och ett par hundra i flerbarnstillägg, alltså 3500. Har de då 5 barn blir det nästan 20 000 ut bara för barnen. Detta plus bostadstillägg, egna socbidrsg, matpengar osv.
Du verkar inte kunna tänka själv..
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/bidragstak-infors-storfamilj-mister-tusenlappar
Citera
2026-05-25, 18:36
Medlem
Citat:
Nu beter du dig idiotiskt. Tänk själv, två städare(som det är realistiskt att somalier eller andra outbildade invandrare som knappt kan svenska kan få)kan få ut runt 20 000 per skalle. Om de då har fem barn får de ut runt 46000 på soc, källa bla regeringen, länkar nedan.
Bara per barn får ett skenskiljt par(vilket är enormt vanligt i dessa kretsar) ut 2000(underhåll), 1300(barnbidrag) och ett par hundra i flerbarnstillägg, alltså 3500. Har de då 5 barn blir det nästan 20 000 ut bara för barnen. Detta plus bostadstillägg, egna socbidrsg, matpengar osv.
Du verkar inte kunna tänka själv..
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/bidragstak-infors-storfamilj-mister-tusenlappar
Hade de fått ut mindre om båda hade var sitt arbete. Det är det som är min fråga. Exempelvis barnbidrag får man oavsett, och övriga bidrag är baserade på inkomst och hyra.
Citera
2026-05-25, 19:02
Medlem
Citat:
Hade de fått ut mindre om båda hade var sitt arbete. Det är det som är min fråga. Exempelvis barnbidrag får man oavsett, och övriga bidrag är baserade på inkomst och hyra.
Om de jobbat hade de inte fått bostadstillägg men som du skriver barnbidrag och flerbarntillägg. Det blir ju runt 10 papp på de 40 de skulle få ut i lön, så visst, de skulle få ut typ 3000 mer, MEN resekostnader till jobbet och matlådor mm äter upp det fort, så inte lönt att stiga upp 06 och få iväg ungar till skolan för att börja skura toaletter vid 07, det fattar vem som helst att det inte är värt att ta ett ”skitjobb” när man inte tjänar på det.
Att folk kan få ut lika mycket i bidrag som de kan tjäna på att jobba är bland de största problemen Sverige har, och att vissa, som du, fortfarande inte fattat detta visar hur körda vi är som nation.
Citera
2026-05-26, 07:53
Medlem
Citat:
Om de jobbat hade de inte fått bostadstillägg men som du skriver barnbidrag och flerbarntillägg. Det blir ju runt 10 papp på de 40 de skulle få ut i lön, så visst, de skulle få ut typ 3000 mer, MEN resekostnader till jobbet och matlådor mm äter upp det fort, så inte lönt att stiga upp 06 och få iväg ungar till skolan för att börja skura toaletter vid 07, det fattar vem som helst att det inte är värt att ta ett ”skitjobb” när man inte tjänar på det.
Att folk kan få ut lika mycket i bidrag som de kan tjäna på att jobba är bland de största problemen Sverige har, och att vissa, som du, fortfarande inte fattat detta visar hur körda vi är som nation.
Då är det ungefär som jag trodde. Att man troligen får högre kostnader om man har ett arbete har jag redan tagit upp.
Citera
2026-05-26, 19:48
Medlem
Citat:
Då är det ungefär som jag trodde. Att man troligen får högre kostnader om man har ett arbete har jag redan tagit upp.
Men du borde ju fatta att skillnaden på att jobba/få bidrag är ALLDELES för låg i dagens Sverige(om du inte har ett höginkomst jobb då)
Citera
2026-05-27, 08:01
Medlem
Citat:
Men du borde ju fatta att skillnaden på att jobba/få bidrag är ALLDELES för låg i dagens Sverige(om du inte har ett höginkomst jobb då)
Har jag någonstans ifrågasatt det?

Om du vill så kan du roa dig med att klicka på högerpilen i mitt inlägg och sedan följa den diskussionen bakåt.
Citera
2026-05-27, 12:44
Medlem
Är väll ingen höjdare att slava runt på ett jobb och på det ha arbetskamrater vars snack är ungefär: Slet du på nöe brud då i helga höhö. Ska ru med o tränö sen, jag defför på kyckling o reeeeis nu höhöhö. Fän va jag söp i helga höhöhö. Fick du nå fetta i helgen då, göööööött.

Alltså är så jävla sunk att gå o höra på sånt här inavlat snack hela jävla dagarna, folk är bara helt jävla hjärntvättade och institutionaliserade så det går fan inte att ha folk runt sig utan att dö av tristess och hopplöshet.
Citera
2026-05-27, 16:33
Medlem
Citat:
Har jag någonstans ifrågasatt det?

Om du vill så kan du roa dig med att klicka på högerpilen i mitt inlägg och sedan följa den diskussionen bakåt.
Du har ju betett dig som om det vore omöjligt att bidrag kan bli lika höga som ty jobba.
Citera
2026-05-27, 18:36
Medlem
Citat:
Du har ju betett dig som om det vore omöjligt att bidrag kan bli lika höga som ty jobba.
Jösses.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in