2026-05-22, 13:46
Medlem
köpte en redmi a5 men jag blir galen på att sökning i google och allt annat är förinställt på röstinmatning, hur stänger jag av skiten,guiderna på nätet funkar inte?
Citera
2026-05-22, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom iskalle'n
köpte en redmi a5 men jag blir galen på att sökning i google och allt annat är förinställt på röstinmatning, hur stänger jag av skiten,guiderna på nätet funkar inte?
Jag antar att det är en inställning på ditt tangentbord. Vilka guider har du följt?
Som felsökning kan du ju testa att installera gboard och välja det som standard-tangentbord. Finns prat-till-text-funktion i den också men inte som standardval.
Jag antar att kineserna tycker det är jobbigt att skriva så de pratar hellre och eftersom du köpt en kina-telefon med kina-appar i så får du en kina-upplevelse.
Citera
2026-05-22, 14:02
Medlem
Om du inte har en mikrofon-ikon, så gå in under inställningar
Citera
2026-05-22, 16:03
Medlem
gboard gjorde susen, fast jag vt fortfarande inte hur man stänger av röstfunktionen,det ska faen vara möjligt att sitta på tåget utan att behöva prata med sin telefon.Kinetiskt skit,får köpa mig en samsung till.Tack för input.
Citera
2026-05-22, 16:15
Medlem
Citat:
gboard gjorde susen, fast jag vt fortfarande inte hur man stänger av röstfunktionen,det ska faen vara möjligt att sitta på tåget utan att behöva prata med sin telefon.Kinetiskt skit,får köpa mig en samsung till.Tack för input.
Försvinner röst-styrningen om du använder gboard? I så fall är det en inställning i original-tangentbordet.
Du borde hitta inställningen i Inställningar > System > Tangentbord > Skärmtangentbord. Där väljer du vilka tangentbord som används och går du in på dem finns specifika inställningar för varje tangentbord. Eller så skiter du i det och fortsätter använda gboard.
Citera
2026-05-22, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scopolamine
Försvinner röst-styrningen om du använder gboard? I så fall är det en inställning i original-tangentbordet.
Du borde hitta inställningen i Inställningar > System > Tangentbord > Skärmtangentbord. Där väljer du vilka tangentbord som används och går du in på dem finns specifika inställningar för varje tangentbord. Eller så skiter du i det och fortsätter använda gboard.
försvinner inte men jag kan välja inmatning via tangentbordet.
Citera
2026-05-22, 16:30
Medlem
Citat:
försvinner inte men jag kan välja inmatning via tangentbordet.
Hmm okej. Testa att gå in där jag sa.
Inställningar > System > Tangentbord > Skärmtangentbord.
Du borde se minst två tangentbord varav ett är Gboard. Stäng av de andra så de inte används längre och se om det löser problemet. I så fall borde Gboard alltid användas eftersom det är enda tangentbordet som är aktiverat.

Annars ligger nog röststyrning som en separat funktion i ditt operativsystem och eftersom vi inte har samma OS kan jag inte hitta samma inställning på min mobil. Men inställningen måste ju finnas någonstans.
Citera
2026-05-22, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scopolamine
Hmm okej. Testa att gå in där jag sa.
Inställningar > System > Tangentbord > Skärmtangentbord.
Du borde se minst två tangentbord varav ett är Gboard. Stäng av de andra så de inte används längre och se om det löser problemet. I så fall borde Gboard alltid användas eftersom det är enda tangentbordet som är aktiverat.

Annars ligger nog röststyrning som en separat funktion i ditt operativsystem och eftersom vi inte har samma OS kan jag inte hitta samma inställning på min mobil. Men inställningen måste ju finnas någonstans.
Well jag har arbetat med It och programmering i 30 år och jag har i princip gått igenom varenda inställnig på den förbannade kinesiska telefonen,och ingenstans finns det en meny för att hantera just google-appen för röststyrning.Förmodligen finns den där på någon obskyr plats,men jag hittar den inte.Android ver 15, är operativsystemet.Helt ny eftersom jag behövde en extra!
Citera
2026-05-22, 17:29
Medlem
Citat:
Well jag har arbetat med It och programmering i 30 år och jag har i princip gått igenom varenda inställnig på den förbannade kinesiska telefonen,och ingenstans finns det en meny för att hantera just google-appen för röststyrning.Förmodligen finns den där på någon obskyr plats,men jag hittar den inte.Android ver 15, är operativsystemet.Helt ny eftersom jag behövde en extra!
Haha I feel your pain. Det är nya tider.
Så det är alltså enbart google-appen som dummar sig eller är det alla appar med skrivfält?
I och med att google driver android så integrerar de också sin skit i operativsystemet och deras appar vill gärna prata med varandra, frågan är om det inte är google assistant / gemini som fular sig på din telefon. Det låter ju väldigt suspekt om det är just google-appen som strular.

Jag använder GrapheneOS vilket är android 16 + att det är en modifierad version av android så allt som har med google att göra är bortplockat. Kan för övrigt rekommendera det operativsystemet om du tröttnar på din redmi, men du måste ha en google pixel för att installera det. Telefonerna är inte så dyra, finns några som kostar 4000-6000kr nya och det är lätt att installera graphene också. Om du tröttnar på din redmi.
Citera
2026-05-23, 09:42
Medlem
https://youtu.be/Qtp6M7LukLw
Citera
2026-05-23, 09:50
Medlem
Apanluktardiesels avatar
Android, en pissenkel inställning säkerligen gömt under 347 undermenyer😂 tack för påminnelsen att aldrig någonsin välja djävulens egna OS igen. Ibland är det skönt att få det bekfräftat igen.
Citera
2026-05-23, 14:54
Medlem
Som visas i videon jag länkade ovan så rör det sig om 4 eller 5 tryckningar i menyn, med början på Inställningar--->System--->Tangentbord--->Skärmtangentbord, slå av röstinmatningen. Klart.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in