2026-05-22, 14:25
Medlem
Frontlinjens avatar
10/10 här.

Det är visserligen inget konstigt att ett språk förändras, men jag skulle säga att det där utan tvekan tillhör allmänbildningen.

De har säkert halvt obildade föräldrar och haft lärare som kunnat sova sig igenom den undermåliga lärarutbildningen.
Citera
2026-05-22, 14:30
Medlem
ENTPs avatar
Verkliga fråga här är väl hur i helvete dessa två klappträn har fått till praktik? Det innebär väl rimligtvis att dessa två går på universitet/högskola, hur fan kommer två svenskfödda tjejer in på något dylikt med språknivå som motsvarar en femtonårings?
Citera
2026-05-22, 14:31
Medlem
Kulturskymning. Pratar inte de unga med sina mor- och farföräldrar längre?
Citera
2026-05-22, 14:32
Medlem
Inte oväntat.. Man ser fler och fler svenska kids som inte ens behärskar svenska språket utan skämmer ut sig med nån töntig förortssvenska.
Citera
2026-05-22, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rimner
Snubblade över den här artikeln:

"Lågt hängande frukter och mota Olle i grind. Praktikanten Matilda Marklund avbröt till slut ett möte på Umeå kommun när hon inte hängde med i ordspråken.

Nu har hon och praktikanten Ragna Sjölander gjort en lista över ordspråk som de stött på och inte förstått."

---

"Listan som de sammanställt innehåller nu 17 olika talesätt som de stött på under deras praktiktid på Umeå kommun. Tanken är att den ska presenteras för kollegorna innan praktiken är slut.

– Jag känner nog inte igen hälften av alla de talesätten, säger Matilda."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/praktikanter-blev-forvirrade-av-ordsprak-pa-umea-kommuns-moten-kande-att-jag-maste-avbryta

Är ordspråken av denna typ rent av på utdöende eller är dessa två praktikanter inte alls representativa för unga vuxna?

Det är en ung kvinna. Unga kvinnor brukar inte besitta tresiffriga iq:n.
Citera
2026-05-22, 14:37
Medlem
Man får verkligen hoppas att de där var två undantag. Förstår man inte de där ordspråken är man redigt dum och obildad.
Citera
2026-05-22, 14:39
Medlem
Glossis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Horribel läsning. De är alltså universitetsstudenter. Helt otroligt.
Bildningsnivån på svenska universitet (humanistiska fakulteter kanske undantagna?) är löjligt låg. Läste någonstans här på Flashback att i Europa anses svenskar vara ett mycket obildat folk och efter en tur på universitet i närtid börjar jag misstänka att detta stämmer.
Citera
2026-05-22, 14:40
Medlem
Då lärde de sig även prata och förstå andra på sin praktik. Förmodligen har de inga äldre att umgås med på ett naturligt sätt.

Själv tycker jag det är intressant att även lära mig gamla saker, metoder och språkbruk. Man lär sig alltid något nytt när man umgås med äldre människor. Har aldrig sett det som konstigt utan enbart utvecklande i livet.
Citera
2026-05-22, 14:46
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ENTP
Verkliga fråga här är väl hur i helvete dessa två klappträn har fått till praktik? Det innebär väl rimligtvis att dessa två går på universitet/högskola, hur fan kommer två svenskfödda tjejer in på något dylikt med språknivå som motsvarar en femtonårings?

Citat:
Ursprungligen postat av Glossi
Bildningsnivån på svenska universitet (humanistiska fakulteter kanske undantagna?) är löjligt låg. Läste någonstans här på Flashback att i Europa anses svenskar vara ett mycket obildat folk och efter en tur på universitet i närtid börjar jag misstänka att detta stämmer.

https://www.svt.se/kultur/studenternas-daliga-lasformaga-pressar-universiteten-nar-inte-fram
Citera
2026-05-22, 14:47
Medlem
Ratads avatar
Ja, gammaldags aforismer och ordspråk kan självklart tappa både ursprunglig betydelse, kontext och till sist bli obegripliga.

Som journalist arbetar jag dagligen med språk och ord. Även andras sätt att formulera sig när jag korrekturläser eller sätter mig in i ett ämne. Det är supervanligt att ordspråk och ord används fel, det märks rätt tydligt i texter. Jag måste själv slå upp saker då och då som jag inte förstått.

Det är ju skitkul att tjejerna gjort en lista med gamla ordspråk som de inte förstått, hoppas de blir nyfikna på språk och vill lära sig om betydelsen, hur de kom till och när de var som mest populära.

Att språk ändras och utvecklas är inget man behöver bli förbannad över, det är så verktyg fungerar och språk är inget undantag. Använd gärna gamla ordspråk så folk undrar vad ni menar - ge dem en förklaring så lär de sig något.

Köszönöm
Ratad - Duktig Kille™
Citera
2026-05-22, 14:49
Medlem
DonaldBidens avatar
Många ordspråk är ju totalt obegripliga.

Exempelvis mota olle i grind, blir inte mycket till tjurfäktning om den inte får komma in på arenan.

Ingen matador kan begripa detta ordspråk!
Citera
2026-05-22, 14:51
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Då lärde de sig även prata och förstå andra på sin praktik. Förmodligen har de inga äldre att umgås med på ett naturligt sätt.

Själv tycker jag det är intressant att även lära mig gamla saker, metoder och språkbruk. Man lär sig alltid något nytt när man umgås med äldre människor. Har aldrig sett det som konstigt utan enbart utvecklande i livet.
Detta.

Jag har haft IT-kurser med alla åldrar från 90-åringar och tonåringar. Då får man verkligen en språkblandning men det jag har reagerat på är att vi som lever samtidigt ändå mixar allt möjligt i språkväg mellan åldersgränser, intressen och bostadsort. I alla fall talspråk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in