2026-05-22, 12:42
Medlem
Rimners avatar
Snubblade över den här artikeln:

"Lågt hängande frukter och mota Olle i grind. Praktikanten Matilda Marklund avbröt till slut ett möte på Umeå kommun när hon inte hängde med i ordspråken.

Nu har hon och praktikanten Ragna Sjölander gjort en lista över ordspråk som de stött på och inte förstått."

---

"Listan som de sammanställt innehåller nu 17 olika talesätt som de stött på under deras praktiktid på Umeå kommun. Tanken är att den ska presenteras för kollegorna innan praktiken är slut.

– Jag känner nog inte igen hälften av alla de talesätten, säger Matilda."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/praktikanter-blev-forvirrade-av-ordsprak-pa-umea-kommuns-moten-kande-att-jag-maste-avbryta

Är ordspråken av denna typ rent av på utdöende eller är dessa två praktikanter inte alls representativa för unga vuxna?
Citera
2026-05-22, 12:52
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Men det är ok att ungdomen idag snackar förkortningar och ortensvenska som då alla ska förstå?
Jag gjorde testet och fick 9/10 rätt, vet inte riktigt vilken jag missade på då jag tyckte det stod rätt på alla. Jag är av den äldre stammen med över 50 levnadsår iallafall och har hört alla dessa ordspråk.

Ungdomarna behöver lära dig att prata med äldre på samma sätt som att de kräver att de äldre ska förstå dem.
Citera
2026-05-22, 13:01
Medlem
BiskopBrasks avatar
Hej Rimner
Jag tror ordspråk alltid försvunnit genom tiderna, och nya kommit till. "Lågt hängande frukter" låter som amerikanskt ordspråk från 1990-talet eller så.

Ordspråk är väl något som muntligt traderas och så generationen före de unga praktikanterna har väl inte heller mött alla uttrycken och ordspråken från Bibeln, det gamla bondesamhället eller litteraturen.

Men, lär sig inte dagens unga ordspråk och aforismer från raptexter och annat på engelska, från TV-spelens värld och TikTok och strör sig med det?

Per aspera ad astra!
Citera
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Men det är ok att ungdomen idag snackar förkortningar och ortensvenska som då alla ska förstå?
Jag gjorde testet och fick 9/10 rätt, vet inte riktigt vilken jag missade på då jag tyckte det stod rätt på alla. Jag är av den äldre stammen med över 50 levnadsår iallafall och har hört alla dessa ordspråk.

Ungdomarna behöver lära dig att prata med äldre på samma sätt som att de kräver att de äldre ska förstå dem.
Tog alla 10 på första.
Ungdomar behöver läsa fler böcker, lära sig prata och lära sig av äldre. Ovanan ortenspråket lär de sig ju snabbt. Varför inte lära sig vårt eget språk? (svenskar)
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Det blir väl så där när de sitter med TikTok i stället för att läsa böcker...

Jag stötte för övrigt på en person (infödd svensk, kvinna, ca 30) nyligen som inte förstod uttrycket "se om vingarna bär". Hon trodde att det betydde att man skulle använda något slags flygskärm... Överhuvudtaget verkar det abstrakta tänkandet ha blivit sämre, det kan ha med saken att göra.
Citera
2026-05-22, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PutinDaAzz
ok boomer

ortensvenska är det nya svarta, häng med lite farfar

Ortensvenska tyder på mycket lågt IQ. Har man inte lärt sig att prata svenska är man på en mycket låg nivå. De har visat SMS mellan gängkriminella, och de stavar lika illa som en sjuåring. Värst är väl "Svärje". Vi har tidigare legat mycket bra till när det gäller internationella prov, men invandrarna har dragit ner resultaten rejält, och skämt ut oss.
Senast redigerad av Newton555 2026-05-22 kl. 13:14.
Citera
2026-05-22, 13:13
Medlem
2560ps avatar
Jag har ett, ska vi säga omvänt, exempel: "Jag är ganska smart, när jag lägger vantarna på"

Yttrat av en tidigare flickvän. Hon hade förvisso många andra fina kvaliteter, det får man ge henne.
Citera
2026-05-22, 13:16
Medlem
supremanics avatar
Vissa ordspråk är ju ganska abstrakta och utdaterade så att de inte går att förstå utan att ha lärt sig om dem i förväg. Men saker som "Lågt hängande frukt" kan man ju lista ut själv vad det syftar på.
Så kvinnorna i artikeln är, föga förvånande, enbart korkade.
Citera
2026-05-22, 13:22
Medlem
Unga idag som växer upp med dagens informationsteknik från barnsben med slappa föräldrar och en dysfunktionell skola blir avtrubbade och rent ut sagt korkade då det saknas både disciplin och vilja.

Vi ser det tydligt i arbetslivet och det kommer bli ännu tydligare när de själva ska uppfostra nästa generation. Med hjälp av ai så kommer det att bli ännu värre då människan är lat och gärna tar genvägar.
Citera
2026-05-22, 13:22
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Tyvärr är hela svenska språket på utdöende.

Det är så illa att jag ett par gånger ringt upp lokalradiostationen, och bett dom skärpa sitt språkbruk, och det har dom faktiskt gjort.

Ja, jag klarade alla tio ordspråken utan någon tvekan.
Citera
2026-05-22, 13:23
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiskopBrask
Hej Rimner
Jag tror ordspråk alltid försvunnit genom tiderna, och nya kommit till. "Lågt hängande frukter" låter som amerikanskt ordspråk från 1990-talet eller så.

Ordspråk är väl något som muntligt traderas och så generationen före de unga praktikanterna har väl inte heller mött alla uttrycken och ordspråken från Bibeln, det gamla bondesamhället eller litteraturen.

Men, lär sig inte dagens unga ordspråk och aforismer från raptexter och annat på engelska, från TV-spelens värld och TikTok och strör sig med det?

Per aspera ad astra!

"Lågt hängande frukter" tror jag härstammar från slaveriet i Amerika.
Har för mig att jag hörde det på radio för x antal år sedan, men - vid en snabb webbsökning - hittar jag inte bekräftelse på den idén.
Citera
2026-05-22, 14:06
Medlem
Än en gång, hur kom det här journalistiska mästerverket till? Ringde dessa kvinnor upp lokalradion och rapporterade att de hade ett scoop: "Hej, vi är dumma i huvet och förstår inte normal svenska. Det är ett problem som någon måste lösa."

Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
"Lågt hängande frukter" tror jag härstammar från slaveriet i Amerika.
Nu blandar du ihop saker. Slavarna i Amerika plockade bomull. Däremot finns det en låt av Billie Holiday som heter Strange Fruit, men den handlar om något helt annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in