2026-05-21, 20:51
Medlem
Självklart inte. Det urvattnar det svenska språket och ger legitimitet åt invandrare att INTE behöva lära sig svenska.

Jag pratar vanligt. Förstår dom inte så ligger det faktiskt på dom att säga till, men jag kommer inte fördumma språket eller prata som till barn. Mina kollegor måste kunna svenska, det är deras ansvar att lära sig.
Citera
2026-05-21, 21:33
Medlem
Flenzenstocks avatar
Det verkar som att det är ungefär lika många som är för som emot.
Citera
2026-05-21, 21:42
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flenzenstock
Jag förstår inte hur du menar?

Om du tror någon skulle bli hedrad av det så behöver du nog sluta prata helt på jobbet. Dina sociala skills är lika med noll
Citera
2026-05-21, 21:42
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Det verkar som att det är ungefär lika många som är för som emot.

Alla svar har varit emot. Vad fan yrar du om

My bad. Såg dina tidigare trådar och inser att du troligtvis är 12 år och skriver massa trolltrådar
Citera
2026-05-21, 22:14
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Absolut inte! Klart man kan förenkla svenskan lite om de är nybörjare. Men annars ska man prata som vanligt. Är det något de inte förstår får de fråga så man kan förtydliga så enkelt man kan. Men annars pratar man som vanligt för att de ska anamma exempelvis grammatik och bygga ordförråd och meningsbyggnad och tonfall. Larvar man till det lär de sig fel och inte alls. Totalt onödigt.
Citera
2026-05-21, 22:21
Avslutad
äsch ta bort

Vill inte kommentera i en skittråd skapad av någon SD flummare.
Citera
2026-05-22, 02:39
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Jag har två invandrare på jobbet som inte kan prata ordentlig svenska utan bryter på sitt eget språk. En chilenska som pratar precis som Alejandro Fuentes Bergström och en kinesiska. Jag funderar på om man borde prata med dom på samma sätt som dom pratar till mig så kanske dom förstår bättre och blir hedrade.

Luciana! Så bra do jovvar! Till echempel i dag. Ska du vada vastu?
Wen wen! Sitt på lumpan å skliv lappoten.

Vad tycker ni?

Du behöver ju inte använda just blatteorden (bäckna, baxa, lovor, puffra och såna ord) men du kan ju använda de enkla svenska orden som du vet att de kan. Om du ska förklara vägen så undvik fina ord såsom "genom rondellen, sedan vänster vid Botaniska" utan "först du ska gå till rondellen, fattaru, sedan du går igenom den, okej, sedan - du ska titta upp, du ska se Botanisk Trädgård. Den är som park, park med många träd du vet. Där, du ska svänga vänster vafan. Du kommer klara det bror".
Citera
2026-05-22, 16:53
Medlem
Flenzenstocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThielSerDig
äsch ta bort

Vill inte kommentera i en skittråd skapad av någon SD flummare.
Are you offending me?
Citera
2026-05-22, 19:17
Medlem
Flenzenstocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Absolut inte! Klart man kan förenkla svenskan lite om de är nybörjare. Men annars ska man prata som vanligt. Är det något de inte förstår får de fråga så man kan förtydliga så enkelt man kan. Men annars pratar man som vanligt för att de ska anamma exempelvis grammatik och bygga ordförråd och meningsbyggnad och tonfall. Larvar man till det lär de sig fel och inte alls. Totalt onödigt.
Vi kan ha kurser där infödda svenskar får lära sig prata som olika invandrargrupper.

Man får lära sig vilka svenska ljud som ska bytas ut mot motsvarande ljud på invandrarsvenska. Jag kan preata ganska bra som sydamerikaner och kineser. Kanske kan lära mig arabiska också.
Citera
2026-05-22, 19:26
Medlem
Citat:
Jag har två invandrare på jobbet som inte kan prata ordentlig svenska utan bryter på sitt eget språk. En chilenska som pratar precis som Alejandro Fuentes Bergström och en kinesiska. Jag funderar på om man borde prata med dom på samma sätt som dom pratar till mig så kanske dom förstår bättre och blir hedrade.

Luciana! Så bra do jovvar! Till echempel i dag. Ska du vada vastu?
Wen wen! Sitt på lumpan å skliv lappoten.

Vad tycker ni?
Tänker på kinakrogen vi gick på som barn
Jag undrade alltid varför dom sa "fyra små lättöl"
4 små rätter...
Men om du vill att de ska lära sig språket så ska du tala korrekt Svenska med dom
Citera
2026-05-22, 19:50
Medlem
Anybodykillers avatar
Språkljud kan vara ganska klurigt och vissa skapar sina egna kompensatoriska ljud istället. "Sked" sj-ljudet (/ɧ/), uttalar vissa "S-kjeed", "Stj" eller "che"

Vissa invandrare tar till sig dialekten där de lärde sig svenska och kan ha svårare att förstå andra dialekter än svenskar. Jag har själv märkt av det när jag studerade ett språk där jag var mer känslig kring dialekter än infödda.
Citera
2026-05-23, 12:46
Medlem
Flenzenstocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjikko
Självklart inte. Det urvattnar det svenska språket och ger legitimitet åt invandrare att INTE behöva lära sig svenska.

Jag pratar vanligt. Förstår dom inte så ligger det faktiskt på dom att säga till, men jag kommer inte fördumma språket eller prata som till barn. Mina kollegor måste kunna svenska, det är deras ansvar att lära sig.
Men är det inte bägttre att de förstår vad man säger?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in