2026-05-22, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dirtysouth
Lägger upp en bild från mitt resultat de senaste 3 månaderna för att ge dig lite motivation och jag är inte någon professionell trader, köper bara det jag tycker ser billigt ut så en glad amatör med andra ord.

https://imagur.org/i/zfgjnOE3

Snygga positioner.

Jag svarar här på dina tidigare frågor:

Jag känner att 6/6 hade funkat bra just nu. För det första hinner jag inte ledsna på thailand om jag bor där året runt. Jag hinner kanske träffa lite familj och vänner. Har aldrig varit i Thailand under den absolut varmaste perioden, hört att det kan bli ruskigt varmt. Sedan tycker jag det är ganska nice att ha nåt att längta till..

Ang att leva på trading känns alldeles för osäkert, jag är redan nu rätt hårt investerad i tech och AI. En fis på tvären från Trump kan göra så att allt raserar.

Medan jag ändå har energi så kan jag utan tvekan jobba 6/6. Det är betydligt bättre än att jobba 9-5 varje dag i Sverige enligt mig.
Citera
2026-05-22, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSwedeGliderRunt
Jag har DTV sedan 2 år tillbaka och lever 6 månader i Sverige/Europa och 6mån Thailand. Fungerar bra tycker jag, hatar svensk vinter som så många andra. Känns som man får dubbelt liv när man under 6mån i thailand kan vara ute och leva livet i värmen (Även om det är lite för varmt egentligen för min smak men iaf) mot att gå i ide i sverige..

Jobbar ingenting, utan kör lite trading och lever på befintlig avkastning från portföljen, året runt.

Tack för svar. Det ger mig motivation.

Jag tycker nordiska sommaren och hösten är helt OK. Men vintern här uppe är bland det värsta jag vet. En dag vill jag dock bo permanent, men medan jag är "ung" och har orken så tänkte jag att jag kan jobba lite till.
Citera
2026-05-22, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Men det låter som att du har ett väldigt bra upplägg om inget annat. Du har alldeles rätt Maten är faktiskt mycket bättre i Thailand än Filippinerna. Samtidigt Känns det bra för att jag har en familj som lagar blandad mat. Då kan man få svensk europeisk thailändsk filippinsk mat också.
Problemet med maten är ju att man helst inte vill ha någon sås. Det känns som att man har bannat sås i Asien eller på Filippinerna.
Om du kan ha ett sådant visum så måste det vara guld. Det är någonting som man har ändrat på nu i så fall. Det måste vara ganska skönt att vara utan familj och barn.
Då verkar det som att du har ett bra upplägg om inget annat.
Jag har 300 arbeten som jag kan blanda mellan. Det innebär att jag väljer Vilka tider när var och hur.

Låter som att du också har det bra uppstyrt.

Jo, DTV kom nog förra året. Men som sagt, Thailand is Thailand. Regler kan bytas likt kalsonger.

Ja, det är som sagt en smaksak. Jag är rätt introvert och behöver min egentid, jag har dejtat en tvåbarnsmamma och jag klarar helt enkelt inte av det. Kanske annorlunda att ha egna barn men det är valet jag tagit.

Kanske PM:ar dig och tjötar lite, du verkar ha bra koll på online-grejen
Citera
2026-05-22, 22:53
Medlem
dirtysouths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XN
Snygga positioner.

Jag svarar här på dina tidigare frågor:

Jag känner att 6/6 hade funkat bra just nu. För det första hinner jag inte ledsna på thailand om jag bor där året runt. Jag hinner kanske träffa lite familj och vänner. Har aldrig varit i Thailand under den absolut varmaste perioden, hört att det kan bli ruskigt varmt. Sedan tycker jag det är ganska nice att ha nåt att längta till..

Ang att leva på trading känns alldeles för osäkert, jag är redan nu rätt hårt investerad i tech och AI. En fis på tvären från Trump kan göra så att allt raserar.

Medan jag ändå har energi så kan jag utan tvekan jobba 6/6. Det är betydligt bättre än att jobba 9-5 varje dag i Sverige enligt mig.

Jag förstår
Alla gillar vi olika
Men ärligt talat, när du själv säger trött på Thailand, har du funderat över något annat ställe då? Uppenbarligen är inte Thailand heller för dig ifall du blir trött på det. Världen är stor, det finns många andra ställen som kanske passar bättre för dig, i Thailand är det lätt att ha kul i ett par veckor men sen kanske man tröttnar precis som du sa... Har själv bott i asien, afrika och så klart europa innan jag hittade till sydamerika, här blir man aldrig trött på livet kan jag säga dig - med det så klart alla platser är inte för alla men att bo i en så främmande kultur som Thailand så förstår jag dig rätt, tröttnar själv på det efter bara ett par veckor

Du kan ju alltid gå ur en del av de där positionerna och värdeinvestera det istället i stabila bolag, för det är en stor gamble som jag ju hör att du själv förstår, lägre risk lägre reward men stabilitet och bättre sömn om nätterna

Lycka till hur som helst och gör inte misstaget att bli kvar för länge - livet går inte i repris
Citera
Igår, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dirtysouth
Jag förstår
Alla gillar vi olika
Men ärligt talat, när du själv säger trött på Thailand, har du funderat över något annat ställe då? Uppenbarligen är inte Thailand heller för dig ifall du blir trött på det. Världen är stor, det finns många andra ställen som kanske passar bättre för dig, i Thailand är det lätt att ha kul i ett par veckor men sen kanske man tröttnar precis som du sa... Har själv bott i asien, afrika och så klart europa innan jag hittade till sydamerika, här blir man aldrig trött på livet kan jag säga dig - med det så klart alla platser är inte för alla men att bo i en så främmande kultur som Thailand så förstår jag dig rätt, tröttnar själv på det efter bara ett par veckor

Du kan ju alltid gå ur en del av de där positionerna och värdeinvestera det istället i stabila bolag, för det är en stor gamble som jag ju hör att du själv förstår, lägre risk lägre reward men stabilitet och bättre sömn om nätterna

Lycka till hur som helst och gör inte misstaget att bli kvar för länge - livet går inte i repris

Ja förutom att jag redan har boende i Thailand så älskar jag bara Asien. Som sagt har jag aldrig varit där under dom varmaste månaderna och jag kanske trivs då också, måste testa det först. Nu har jag aldrig varit i Sydamerika, men jag har som funnit min plats i Asien, jag kan inte tänka mig något annat.

Nej, innan jag är 40 så åker jag (5 år kvar ungefär). Jag är där varje år en månad (5 veckors semester), men jag känner alltid att jag vill stanna längre.

Men 5 år är liksom max, jag vill gärna köra igång med detta livet innan dess.

Tack för svar och hoppas du har en trevlig helg!
Citera
Igår, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XN
Ja förutom att jag redan har boende i Thailand så älskar jag bara Asien. Som sagt har jag aldrig varit där under dom varmaste månaderna och jag kanske trivs då också, måste testa det först. Nu har jag aldrig varit i Sydamerika, men jag har som funnit min plats i Asien, jag kan inte tänka mig något annat.

Nej, innan jag är 40 så åker jag (5 år kvar ungefär). Jag är där varje år en månad (5 veckors semester), men jag känner alltid att jag vill stanna längre.

Men 5 år är liksom max, jag vill gärna köra igång med detta livet innan dess.

Tack för svar och hoppas du har en trevlig helg!

Är i exakt samma situation som dig. Men några år äldre.
Har också en bra slant på börsen men känner som dig att de inte är tillräckligt för att dra permanent. Rätt många år kvar till pensionsålder liksom så man måste ju tänka att pengarna ska räcka.

Online inkomst hade snabbat på processen men utan det så blir de svårt utan typ 7-8 miljoner tänker jag? (Man kan ju inte räkna med att börsen går upp hela tiden)

Tänker också som en nödlösning om man kunde hitta jobb 6 månader, men verkar krångligt. Just nu landat i att kämpa på till man kan dra med kapital.
Senast redigerad av Goldmansach Igår kl. 21:40.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in