2026-05-22, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallfusion
Evangelier? Jesus skrev inga manifest, det har makthungriga präster, härskare och politiker gjort för att dra mynt och makt från honom och de som stod honom närmast.

Så hur vet du det då? Var du på plats?
Citera
2026-05-22, 10:01
Medlem
Old-Crows avatar
Folk är mer upplysta idag och inser följaktligen att sagor är för barn.
Citera
2026-05-22, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Old-Crow
Folk är mer upplysta idag och inser följaktligen att sagor är för barn.

Läs tråden innan du kommenterar.

Frågeställningen är varför troende kristna ställer sig utanför kyrkan och därmed väljer bort frälsningen.
Citera
2026-05-22, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GabrielOttarson
Så hur vet du det då? Var du på plats?

Hur menar du att du ska föra i sak att just de skrifter du följer berättar någon form av sanning i ett ämne som handlar om "tro"?
Citera
2026-05-22, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doggypants
Jag håller med dig om att man bör tillhöra en församling.
Jag tror där emot inte att det är genom sin närvaro i kyrkan man blir frälst.
Detta stycke håller jag inte med om:
Origenes: "Om någon vill bli frälst, låt honom komma till detta hus, så att han kan bli frälst ... Låt ingen bedra sig själv: utanför detta hus, de vill säga utanför kyrkan, blir ingen frälst."
Jesus befallde oss inte att locka folk till kyrkan. Han befallde kyrkan att ”gå ut”…
”Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar! Döp dem i Faderns och Sonens och den helige Andes namn”
‭‭Matteusevangeliet‬ ‭28‬:‭19‬ ‭SFB15‬‬
Origenes blev dömd som kättare.
Citat:
Läs tråden innan du kommenterar.

Frågeställningen är varför troende kristna ställer sig utanför kyrkan och därmed väljer bort frälsningen.
Du kanske ska svara på inlägg som är on topic innan du klagar på att andra avviker från den. Det vill säga föregå med gott exempel.
Citera
2026-05-22, 11:08
Medlem
Att exploatera frälsningskonceptet är såklart fel, kanske rent av i linje med någon dödssynd ?
Också att söka frälsning för egen frälsnings skull torde vara likt synd
Citera
2026-05-22, 11:26
Medlem
Laureths avatar
Citat:
S:t Petrus, den förste påven, den klippa på vilken Kristus byggde sin kyrka, sade följande driven av sin sonliga kärlek till Herren och av omsorg om den lilla hjord som anförtrotts åt honom:

"Jesus är stenen som föraktades av er hudbyggare men blev till en hörnsten. Hos ingen annan finns frälsningen, och ingenstans bland människor under himlen finns något annat namn som kan rädda oss."

Vi vet altså att Jesus är den som frälser och vi vet att kyrkan är Kristi kropp, men likväl är det så många som väljer bort frälsningen genom att ställa sig utanför kyrkan.

"Den som inte har kyrkan som moder kan inte ha Gud som Fader", som den helige Cyprianus uttrycker detta faktum.

Kyrkan är en manifestation av en gudomlig vilja.

Kristna som står utanför kyrkan är en flock utan herde. D är som herrelösa, hungriga hundar som irrar runt i jakten på föda. De vet att de aldrig behöver hungra i kyrkan, men ändå väljer de bort det för att jaga köttlösa ben. Varför?

Den helige Augustinus skriver: Låt oss älska Herren, vår Gud, låt oss älska hans kyrka. Låt oss älska honom som en far och henne som en mor.

Johannes 13:34-35
"Ett nytt bud ger jag er, att ni skall älska varandra. Så som jag har älskat er skall också ni älska varandra. Om ni har kärlek till varandra, skall alla förstå att ni är mina lärjungar."

Johannes var snabbare än Peter. Lyssna på Johannes.

Fetade:
Jesus är det enda namnet som kan frälsa. Jesus stavas inte "Ecclesia Catholica".

Kristi kropp är var människa. Vilket är varför allas våra synder sårar Jesus.

Cyprianus var en jubelidiot och kättare.
Augustinus argumenterade att det var okej att vilseleda genom ord, så länge det var i kristet syfte. Vilket såklart inte är kristet. Alls.
Guds moder är Maria.

Gud är i alla ting, och ska sökas efter i alla ting.
Kalla inte folk för hundar.

Allting är en manifestation av Guds (inte gudomlig) vilja.

Du borde be Jesus om förlåtelse.
Citera
2026-05-22, 12:09
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Kyrkan är den enda vägen till frälsning. Detta är inget som människan kommit på, det har bestämts av Kristus: "Den som tror och blir döpt skall räddas, men den som inte tror skall bli dömd" (Mark 16:16). Därför insisterar vi på att kyrkan är ett nödvändigt medel för frälsningen.

Tror på exakt vad?

Varför kan man inte tro men vara utanför kyrkan?

Varför nämner Jesus inte kyrkan?

Citat:
Vår frälsare, Jesus Kristus, gav budet att alla ska tillhöra kyrkan

När?

Citat:
han fastställde också att kyrkan ska vara ett medel för frälsning, utan vilket ingen kan nå den himmelska härlighetens rike.

När?

Citat:
Diskutera orsaken till denna dårskap.

Håll er till ämnet! Vill ni diskutera kyrkan i sig, Bibeln eller något annat - leta upp lämplig tråd eller starta en ny. Här diskuterar vi bara utifrån frågeställningen: Varför ställer sig vissa "kristna" sig utanför kyrkan och därmed frälsningen?

Dumheter. Din fråga förutsätter en massa saker som du inte visat ännu. Så innan vi ens börjar med din frågeställning så har vi en hel del saker att gå igenom. Det här är ett diskussionsforum, inte en predikstol.
Citera
2026-05-22, 12:12
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Jesus kyrka är varken byggnader eller organisationer utan är de som sprider ordet och "syrar" människors tankar.

En annan liknelse framställde han för dem: »Himmelriket är likt en surdeg som en kvinna tager och blandar in i tre skäppor mjöl, till dess alltsammans bliver syrat.» — Matteus 13:33

Det är att överskatta människor och underskatta Gud att tro att några kyrkoledare ska bestämma hur budskapet ska tolkas. Om orden faller i god jord kommer den helige anden att hjälpa till att förklara detsom behöver förklaras.
Citera
2026-05-22, 13:22
Medlem
glockenreins avatar
Finns säkert flera anledningar men en av dem är förmodligen för att kyrkan idag blivit ett fäste för vänsterpolitik, hbtq-propaganda och liknande som ska hållas utanför kyrkan. Hade också lämnat om jag varit troende.
Citera
2026-05-23, 09:14
Medlem
Citat:
Kyrkan är den enda vägen till frälsning.

Nej, Jesus är den enda vägen till frälsning:

"Jesus svarade: »Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig." (Joh 14:6 Bibel2000)

"Jesus är stenen som föraktades av er husbyggare men blev till en hörnsten. Hos ingen annan finns frälsningen, och ingenstans bland människor under himlen finns något annat namn som kan rädda oss.«" (Apg 4:11-12 Bibel2000)

"Gud är en, och en är förmedlaren mellan Gud och människor, människan Kristus Jesus" (1 Tim 2:5 Bibel2000)

Jag förstår hur du menar, men vi måste vara tydliga med att det är enbart tron på Jesu offer som kan rädda människor.

Du tänker t.ex. på detta skriftställe:

"Ty var och en som åkallar Herrens namn skall bli räddad. Men hur skall de kunna åkalla den som de inte har kommit till tro på? Hur skall de kunna tro på den som de inte har hört? Hur skall de kunna höra utan att någon förkunnar? Hur kan någon förkunna utan att vara utsänd?

Det står skrivet: Skönt ljuder stegen av dem som bär bud om goda ting. Men alla lyssnade inte till budskapet. Ty Jesaja säger: Herre, vem satte tro till det vi förkunnade? Så bygger tron på förkunnelsen och förkunnelsen på Kristi ord. Men då frågar jag: kanske har de aldrig hört den? Visst har de! Över hela jorden nådde deras röst, till världens ändar deras ord.
" (Rom 10:13-18 Bibel2000)

När Kristna förkunnar om bibeln, så kan dom förstå vad Gud vill och vad dom ska göra för att bli frälsta.
Men återigen, det är enbart tron på Jesu lösenoffer, tron på Gud och viljan att underordna sig den ordning som han har skapat, som kommer att rädda människor.

För t.o.m. även om hedningarna inte ens hört talas om Gud och Kristi lag, så har dom möjlighet till räddning, om dom har ett gott hjärta, är rättfärdiga och är villiga att underordna sig Gud och det han har ordnat för människan i en ny ordning:

"Det är inte lagens hörare som blir rättfärdiga inför Gud, utan lagens görare. Hedningarna har inte lagen, men om de av naturen fullgör lagens krav, då är de sin egen lag fast de saknar lagen.

Därmed visar de att det som lagen kräver är skrivet i deras hjärtan; om det vittnar också deras samvete och deras tankar när tankarna anklagar varandra och försvarar sig. Det skall framgå den dag då Gud, enligt det evangelium jag har fått från Jesus Kristus, dömer vad som är fördolt hos människan.
" (Rom 2:13-16 Bibel2000)
Citera
2026-05-23, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Kristus sa inte att kyrkan är4 enda vägen till frälsning.
Han sa: "Den som tror och blir döpt skall räddas, men den som inte tror skall bli dömd"
inte ett ord om kyrka
Så därför står hela din tråd på felaktiga premisser?
Just det. Det visste jag, fastän jag inte är kristen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in