Citat:
Ursprungligen postat av
GabrielOttarson
Kyrkan är den enda vägen till frälsning.
Nej, Jesus är den enda vägen till frälsning:
"
Jesus svarade: »Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig." (Joh 14:6 Bibel2000)
"
Jesus är stenen som föraktades av er husbyggare men blev till en hörnsten. Hos ingen annan finns frälsningen, och ingenstans bland människor under himlen finns något annat namn som kan rädda oss.«" (Apg 4:11-12 Bibel2000)
"
Gud är en, och en är förmedlaren mellan Gud och människor, människan Kristus Jesus" (1 Tim 2:5 Bibel2000)
Jag förstår hur du menar, men vi måste vara tydliga med att det är enbart tron på Jesu offer som kan rädda människor.
Du tänker t.ex. på detta skriftställe:
"
Ty var och en som åkallar Herrens namn skall bli räddad. Men hur skall de kunna åkalla den som de inte har kommit till tro på? Hur skall de kunna tro på den som de inte har hört? Hur skall de kunna höra utan att någon förkunnar? Hur kan någon förkunna utan att vara utsänd?
Det står skrivet: Skönt ljuder stegen av dem som bär bud om goda ting. Men alla lyssnade inte till budskapet. Ty Jesaja säger: Herre, vem satte tro till det vi förkunnade? Så bygger tron på förkunnelsen och förkunnelsen på Kristi ord. Men då frågar jag: kanske har de aldrig hört den? Visst har de! Över hela jorden nådde deras röst, till världens ändar deras ord." (Rom 10:13-18 Bibel2000)
När Kristna förkunnar om bibeln, så kan dom förstå vad Gud vill och vad dom ska göra för att bli frälsta.
Men återigen, det är enbart tron på Jesu lösenoffer, tron på Gud och viljan att underordna sig den ordning som han har skapat, som kommer att rädda människor.
För t.o.m. även om hedningarna inte ens hört talas om Gud och Kristi lag, så har dom möjlighet till räddning, om dom har ett gott hjärta, är rättfärdiga och är villiga att underordna sig Gud och det han har ordnat för människan i en ny ordning:
"
Det är inte lagens hörare som blir rättfärdiga inför Gud, utan lagens görare. Hedningarna har inte lagen, men om de av naturen fullgör lagens krav, då är de sin egen lag fast de saknar lagen.
Därmed visar de att det som lagen kräver är skrivet i deras hjärtan; om det vittnar också deras samvete och deras tankar när tankarna anklagar varandra och försvarar sig. Det skall framgå den dag då Gud, enligt det evangelium jag har fått från Jesus Kristus, dömer vad som är fördolt hos människan." (Rom 2:13-16 Bibel2000)