2026-05-21, 14:12
Medlem
Jag tycker om att dricka kylt vitt vin på altanen. En het dag blir vinet ganska snabbt för varmt för den riktiga njutningen. Nu har jag fått korn på en produkt som heter kylstav som man först förvarar i frysen och som man sen sticker ner i flaskan.
Funkar detta i praktiken? Någon som provat?
Citera
2026-05-21, 14:14
Medlem
mikaelss avatar
Varför inte ha vinet i kylen, och sen i en ishink på balkongen?

Och nej, jag har varken sett eller provat kylstaven.
Citera
2026-05-21, 14:35
Medlem
67arigGubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Varför inte ha vinet i kylen, och sen i en ishink på balkongen?

Och nej, jag har varken sett eller provat kylstaven.

Om man inte lever på nordpolen så fungerar inte en ishink på balkongen året om.
Citera
2026-05-21, 14:35
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Fungerar inte en ishink på altanen och du kan ha den i kylen innan, nej jag har inte provat har alltför mycket prylar som aldrig används!
Citera
2026-05-21, 14:40
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Om man inte lever på nordpolen så fungerar inte en ishink på balkongen året om.
Det verkar funka utmärkt på alla krogars uteserveringar här i Stockholmstrakten i alla fall.
Citera
2026-05-21, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av modelcitizen
Jag tycker om att dricka kylt vitt vin på altanen. En het dag blir vinet ganska snabbt för varmt för den riktiga njutningen. Nu har jag fått korn på en produkt som heter kylstav som man först förvarar i frysen och som man sen sticker ner i flaskan.
Funkar detta i praktiken? Någon som provat?
Den är bra! Snabbkylande. Sen så späder den inte ut vinet.
Citera
2026-05-21, 14:42
Medlem
67arigGubbes avatar
Citat:
Det verkar funka utmärkt på alla krogars uteserveringar här i Stockholmstrakten i alla fall.

Eftersom man bara sitter där en kort stund.

Ska man njuta en hel kväll på balkoNgen så fungerar det första 40min sen är det över.
Citera
2026-05-21, 14:44
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Eftersom man bara sitter där en kort stund.

Ska man njuta en hel kväll på balkoNgen så fungerar det första 40min sen är det över.
Även om du bara sitter på uteserveringen en kort stund så är den öppen hela dagen och kvällen. Alla som sitter där får kylt vin ur en ishink. Men man får naturligtvis fylla på med is med jämna mellanrum
Citera
2026-05-21, 15:35
Medlem
YouNailedIts avatar
Nackdel är ju om man har lådvin. Men jag brukar slänga in bag in boxen i frysen tills vinet nått fryspunkten, då håller det sig kallt ett bra tag. Men samtidigt har man inte alltid tillgång till en frys.
Senast redigerad av YouNailedIt 2026-05-21 kl. 15:39.
Citera
2026-05-21, 15:49
Medlem
Citat:
Även om du bara sitter på uteserveringen en kort stund så är den öppen hela dagen och kvällen. Alla som sitter där får kylt vin ur en ishink. Men man får naturligtvis fylla på med is med jämna mellanrum

Går åt en väldans massa is, slabba med det som privatperson är väl lite jobbigt om inte annat. En kylstav låter väldigt smidigt?
Citera
2026-05-21, 16:41
Medlem
triptykens avatar
Vad sägs om en kylväska? Häll över vin i små behållare som du kan fiska ut ur väskan när törsten går på, dränka och sen gå vidare till nästa?
Citera
2026-05-21, 17:15
Medlem
pn222jws avatar
Jag antar att det gäller vitt vin eller möjligen rose? Med rött vill man ju känna dofternas värme.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in