2026-05-21, 19:36
Moderator
MondoBizarros avatar
Bilar --> Bilar: köpråd
/Moderator
Citera
2026-05-22, 07:42
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termy
Som rubriken lyder. Om man tänker sig 3-4 barn. 3 bilbarnstolar och plats över för packning i baggaget. Vad är cream of the crop där? Inte sprillans ny utan begagnad. Kör ju dock mest korta sträckor, så diesel kanske är ett problem. Jag har kollat på allt från Ford Galaxy (hittar ju inga bensin förutom 20 år gamla modeller) till Renault Espace och allt däremellan men svårt att komma fram till vad som är bäst.

Tips/råd?
Vad är budgeten?
Stor skillnad på vad man har att välja mellan .

Är du fattig så har du bara råd till skitbilar som 15 år gamla Sharan , Espace m.fl som garanterat kommer att ramla i bitar medan en större plånbok ger helt andra förutsättningar
Citera
2026-05-22, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Vad är budgeten?
Stor skillnad på vad man har att välja mellan .

Är du fattig så har du bara råd till skitbilar som 15 år gamla Sharan , Espace m.fl som garanterat kommer att ramla i bitar medan en större plånbok ger helt andra förutsättningar

Upp mot 250k kan jag tänka mig.
Citera
2026-05-22, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Renault Grand Scénic 1.3 TCe 140hk 7-sits Skatt 976 kr 2019 6668mil Totalt pris
169 900 kr

https://www.blocket.se/mobility/item/23005715

Har du haft en scenic själv? Har kollat på grand scenic, men läste också att andra sätesraden inte är så bred att det passar bra med tre barnstolar eller 2 stolar + en vuxen (funkar, men trångt). Eller är det tre fulla säten?
Citera
2026-05-22, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Termy
Har du haft en scenic själv? Har kollat på grand scenic, men läste också att andra sätesraden inte är så bred att det passar bra med tre barnstolar eller 2 stolar + en vuxen (funkar, men trångt). Eller är det tre fulla säten?

Nej, jag har inte själv haft en Renault Grand Scenic, och visste inte att urvalskriteriet var att det skulle finnas tre barnstolar bredvid varandra på andra sätesraden, men det kriteriet kan uppfyllas av följande bilar:

Ford S-Max
Ford C-Max
Ford Tourneo Connect
VW Touran
VW Sharan
VW Caravelle
VW Multivan
Renault Grand Scenic
Opel Zafira
Seat Alhambra
Peugeot 5008
Citroën Berlingo
Citroën Grand C4 Picasso

Till exempel den här, som jag körde på semestern som hyrbil, och den gjorde ett gott intryck:

https://www.blocket.se/mobility/item/21096642
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in