Citat:
Ursprungligen postat av
Nowheretobeseen
Vantrivs på jobbet nåt så fruktansvärt och måste göra något åt situationen. Går det att kontakta företagshälsovården eller borde jag gå till vårdcentralen? Tänker att företagshälsovården kan hjälpa mig prata med chefen och trycka på att jag behöver andra arbetsuppgifter som passar mig bättre men kan man bara kontakta dom bara sådär? Ringer man och bokar möte?
Annars måste det nog bli en sjukskrivning då jag håller på att bryta ihop totalt men det är ju ingen långsiktig lösning. Hur skulle ni ha gjort? Känns väldigt svårt att prata med chefen om detta även om jag redan gjort det en gång tidigare.
Börja alltid med vårdcentral/husläkare för ett utlåtande. Företagshälsovården arbetar under förespeglingen att de är neutrala, men det är din arbetsgivare som betalar. De bortser därför ofta från sekretess rent informellt, "råkar" säga saker till din chef under privat fika s a s.
Husläkaren kommer föreslå sjukskrivning två veckor, erbjuda KBT eller nån annan standardlösning samt nåt läkemedel. Det är ungefär vad som står i deras makt. Fråga denne vad företagshälsan skulle säga och om denne tror de har utökade resurser eller vad du kan och inte kan säga till företagshälsovården.
Det är mitt tips.