2026-05-21, 12:23
Medlem
Vantrivs på jobbet nåt så fruktansvärt och måste göra något åt situationen. Går det att kontakta företagshälsovården eller borde jag gå till vårdcentralen? Tänker att företagshälsovården kan hjälpa mig prata med chefen och trycka på att jag behöver andra arbetsuppgifter som passar mig bättre men kan man bara kontakta dom bara sådär? Ringer man och bokar möte?

Annars måste det nog bli en sjukskrivning då jag håller på att bryta ihop totalt men det är ju ingen långsiktig lösning. Hur skulle ni ha gjort? Känns väldigt svårt att prata med chefen om detta även om jag redan gjort det en gång tidigare.
Citera
2026-05-21, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nowheretobeseen
Vantrivs på jobbet nåt så fruktansvärt och måste göra något åt situationen. Går det att kontakta företagshälsovården eller borde jag gå till vårdcentralen? Tänker att företagshälsovården kan hjälpa mig prata med chefen och trycka på att jag behöver andra arbetsuppgifter som passar mig bättre men kan man bara kontakta dom bara sådär? Ringer man och bokar möte?

Annars måste det nog bli en sjukskrivning då jag håller på att bryta ihop totalt men det är ju ingen långsiktig lösning. Hur skulle ni ha gjort? Känns väldigt svårt att prata med chefen om detta även om jag redan gjort det en gång tidigare.
Jag hade skickat ett meddelande på 1177 till din vårdcentral. Berätta hur du mår just nu och be att få träffa någon (är väl läkare i första instans om jag minns rätt). Väl där så lär de göra en utvärdering av ditt mående, förhoppningsvis sjukskriva dig en vecka eller två till att börja med och se till att du får prata med en psykolog.
Citera
2026-05-21, 12:41
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Känns väldigt svårt att prata med chefen om detta även om jag redan gjort det en gång tidigare.
varför känns det svårt?
vad kom ni överens om förra gången?
Citera
2026-05-21, 12:45
Medlem
Att man vantrivs på jobbet är inget skäl för kontakt med vården, varken företagshälsovård eller din vårdcentral, och inte heller skäl för sjukskrivning.

Vantrivs man, så sker kontakten med närmaste chef, för att eventuellt få möjlighet att byta arbetsuppgifter, eller så söker man själv ett nytt jobb. Ingen chef önskar en anställd som mår dåligt och sannolikt presenterar sämre.

Alternativt säger man upp sig, och tar smällen med 45 dagars karens hos A-kassan, om man nu är medlem där. Hälsan och måendet bör väl alltid gå före.
Senast redigerad av PatricHbg 2026-05-21 kl. 12:49.
Citera
2026-05-21, 13:58
Medlem
Har du hopp om att det blir bättre på nuvarande jobb borde du prata med chefen igen, om inte: sjukskriva dig genom VC.

Är ersättningen ok?
Är arbetsplatsen och kollegorna ok?

Om inte båda ovan är ok så ska du bara bort. Av de två plus arbetsuppgifterna måste 2 vara ok, eller ska man dra..

Citat:

Citera
2026-05-21, 13:59
Medlem
käft, han håller på att bryta ihop
dvs gå in i väggen eller liknande
bättre han blir sjukskriven nu och blir kry på rimlig tid än att leka tuffing som du och sen vara borta i ett år för att han inte kunde vara tuff å undika gå in i väggen

Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Att man vantrivs på jobbet är inget skäl för kontakt med vården, varken företagshälsovård eller din vårdcentral, och inte heller skäl för sjukskrivning.

Vantrivs man, så sker kontakten med närmaste chef, för att eventuellt få möjlighet att byta arbetsuppgifter, eller så söker man själv ett nytt jobb. Ingen chef önskar en anställd som mår dåligt och sannolikt presenterar sämre.

Alternativt säger man upp sig, och tar smällen med 45 dagars karens hos A-kassan, om man nu är medlem där. Hälsan och måendet bör väl alltid gå före.
Citera
2026-05-21, 14:10
Medlem
Är det så illa och inte hjälper att prata med chefen finns det ju bara ett alternativ. Byt jobb innan det bryter ned dig för mycket.
Citera
2026-05-21, 14:45
Medlem
Vill.Ha.Den.I.2ans avatar
ts kan glömma att vc läkaren kommer sjukskriva. hen hänvisar till socialstyrelsens riktlinjer och säger sjukanmäl dig i 1 vecka, hen kan skriva så det blir halvtid 2 veckor, bättre än så blir det inte.

se dig om efter nytt gig försök byta inom företaget om det går, annars sluta och börja med akassa efter karensen. chefen ska fylla i dokument från akassan, tänk på det innan du slutar.
Citera
2026-05-21, 16:06
Medlem
Som flera har skrivit, sjukvården kan inte göra någonting. Om alla som vantrivs på jobbet skulle sjukskrivas, så blev det nog ganska tomt på våra arbetsplatser. Och en journal måste alltid skrivas med en diagnos. "Fullt frisk, men trivs inte på jobbet" kan vara svårt att få godkänt av FK.
Senast redigerad av Newton555 2026-05-21 kl. 16:11.
Citera
2026-05-21, 16:13
Medlem
grungewhores avatar
Citat:

Börja alltid med vårdcentral/husläkare för ett utlåtande. Företagshälsovården arbetar under förespeglingen att de är neutrala, men det är din arbetsgivare som betalar. De bortser därför ofta från sekretess rent informellt, "råkar" säga saker till din chef under privat fika s a s.

Husläkaren kommer föreslå sjukskrivning två veckor, erbjuda KBT eller nån annan standardlösning samt nåt läkemedel. Det är ungefär vad som står i deras makt. Fråga denne vad företagshälsan skulle säga och om denne tror de har utökade resurser eller vad du kan och inte kan säga till företagshälsovården.

Det är mitt tips.
Citera
2026-05-21, 19:10
Medlem
67arigGubbes avatar
Arbetsuppgifter som passar dig bättre? Du är väl anställd för just dina uppgifter?

Tipsar om att söka nytt som en normal människa. Arbetsgivaren kan ju inte bara trolla fram roliga uppgifter som att måla i målarböcker till ett litet barn som dig förstår du väl?

Du kan i princip bara söka vård för utbrändhet.
Citera
2026-05-21, 20:03
Medlem
Onanikrems avatar
Undvik i möjligaste mån företagshälsan, de är köpta av arbetsgivaren.
Har du brutit en fot då hjälper de dig med måttlig rehabilitering, är du sjuk i huvudet hjälper de arbetsgivaren att bli av med dig.

Kanske är olika inom olika företagshälsovård? Bara mina erfarenheter över ett helt arbetsliv, och som facklig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in