Igår, 11:09
Medlem
NOTERA! Detta är endast en analys och inget annat!

Från omni:

Socialdemokraterna tappar väljare vänsterut – men det är precis vad S-strategerna har planerat. Det skriver i alla fall Fredrik Björkman i en analys för TV4.

Han menar att den socialdemokratiska strategin är att locka över mittenväljare till vänstersidan av politiken och att deras regeringsunderlag därmed fortsätter att växa även om väljare går till V och MP.

”Socialdemokraterna behöver inte stoppa blödningen vänsterut så länge friskt blod flödar in från mitten. Just nu blinkar inga varningslampor på Sveavägen 68.”

SvD:s Henrik Torehammar är dock inne på att det kanske borde blinka, i alla fall lite grann.

Personligen så har jag sett spår av detta länge. Valet i höst skall inte ses som självklart mellan rött och blått block då ett tredje block kan växa fram i mitten. S vill slippa V och C vill slippa SD. Ebba busch har redan sagt att ifall Tidö förlorar så kan hon tänka sig att vara med och styra sverige ändå ifall ett vettigt alternativ finns på bordet.

Här ser vi eventuellt en ny alliansregering bildas där allianspolitik före 2018 fördes och C är troligen garantin för detta då S följer dessa och inte tvärtom. Ett scenario kan vara S+C+KD+MP efter valet där båda ytterkantspartierna hålls ute, vilket I såna fall skulle vara något inom svensk politik som vi inte sett sedan 2018 innan valet.

Så om den Röda sidan vinner valet så skall man nog inte skrika sig hes av glädje inom V innan det faktiskt finns ett avtal på bordet.
Citera
Igår, 11:14
Medlem
triptykens avatar
Tyvärr så vet dom ju att V och Mp inte kommer fälla dom vad som än händer eftersom dom då kan hota med att dom ska samarbeta med M för regeringsunderlag eller att man kör med "Jaha ni vill ha fyra år till med högern alltså?"

Personligen, som nån som röstar på V, hoppas jag att V faktiskt fäller regeringen om dom inte kan infria en hel del. V har inte gjort det än, och dom hotar alltid med det, ett tomt hot. Så om dom för en gångs skull skulle göra slag i saken och acceptera att fyra år till med högern, eller en vänster som bara vänster till namnet, inte gör så jävla mycket skillnad - hade framtida hot vart mer kraftfulla.
(meeeeen sen tycker jag V tenderar att alltid vara för mesiga. Man viker sig som en solstol om nån säger "det var inte statsmannamässigt gjort", man kastar ut folk till höger och vänster om dom råkar likeat nåt på social media, och fokus verkar att ligga på att vara den mest välkammade lilla elevrådsordföranden som finns)
Citera
Igår, 11:18
Medlem
BiskopBrasks avatar
Hejsan Nikodemous
Nu gör du ingen analys utan din text är en syntes, du har också slutsatser samt scenarion. En analys är endast en sönderdelning av de komponenter som något består av t.ex beståndsdelar i ett politiskt händelseförlopp.

Om man utgår från din syntes och slutsatser så delar jag den och jag uppfattar det som att S aldrig någonsin kommer sitta en regeringen där de är största parti och har vänsterpartister som ministrar. Inte efter 1917. Helvetet kommer frysa innan det inträffar.
Citera
Igår, 11:52
Medlem
kyrkstockens avatar
Jag tror inte att det finns så mycket valboskap högerut. S är idag helt ett parti för kvinnor i offantliga sektorn. Det är deras största väljargrupp. Nästa stora väljargrupp är folk med olika sorters bidrag: sjukbidrag arbetslösa osv. Därefter kommer ingenting innan det blir spridda skurar av grupper.

L har två procent och hur många av dessa är anställda i offantliga sektorn?

Det mest intressanta är kanske att man sagt sig villiga att samarbeta med alla (utom SD) inklusive moderaterna. Jag tror man skulle tappa på ett sådant samarbete. Det tror jag även M skulle.

Ser onekligen ut som en politisk mardröm framöver. För många partier. Att bara stå utanför som riksdagsman är antagligen frestande även om man inte har inflytande.
Det finns ingen direkt vind i politiken. Ingen önskar egentliga förändringar.
Citera
Igår, 11:59
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Personligen, som nån som röstar på V, hoppas jag att V faktiskt fäller regeringen om dom inte kan infria en hel del. V har inte gjort det än, och dom hotar alltid med det, ett tomt hot. Så om dom för en gångs skull skulle göra slag i saken och acceptera att fyra år till med högern, eller en vänster som bara vänster till namnet, inte gör så jävla mycket skillnad - hade framtida hot vart mer kraftfulla.
(meeeeen sen tycker jag V tenderar att alltid vara för mesiga. Man viker sig som en solstol om nån säger "det var inte statsmannamässigt gjort", man kastar ut folk till höger och vänster om dom råkar likeat nåt på social media, och fokus verkar att ligga på att vara den mest välkammade lilla elevrådsordföranden som finns)
Precis. V sitter ju i samma position som SD med en ganska stor chunk av röster som sedan får stryka på foten för nåt litet liberalt skitparti i dessa överenskommelser.

Även om V är fullständiga stollar, så hade det varit betydligt bättre för samtliga deras väljare om S och V gjorde gemensam sak och bortsåg från C och MP.

Att S går högerut är ju endast en strategisk chimär, de som styr partiet idag är vänsterfraktionen, och de är makthungrigast. S enda mål är att styra för styrandets skull. Jag hoppas alla som velar mellan S och V väljer de sistnämnda. Hur jävla vedervärdig V's politik än är, så tror de i alla fall på sin egen politik och blir det jämvikt dem emellan kan nog S hålla dem stångna från de galnaste idéerna.
Citera
Igår, 12:50
Medlem
MisterPartyfucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Tyvärr så vet dom ju att V och Mp inte kommer fälla dom vad som än händer eftersom dom då kan hota med att dom ska samarbeta med M för regeringsunderlag eller att man kör med "Jaha ni vill ha fyra år till med högern alltså?"

Jag får ändå säga att det är väldigt rakryggat av dig och jag tror att ni i V vinner på det i längden. Det låter inte helt olikt hur SD fick M, L och KD att öppna upp sig.

Jag vet alldeles för litet om V för att säga om de är för mesiga eller för radikala inom sitt parti. Men jag vet att S är ett parti som länge varit ett ledande och styrande parti vilket gör att de resonerar utan att känna av rummet. Bonus är att de är vana, rutinerade och har struktur men som parti blir de buffliga mot alla andra partier.
Citera
Igår, 13:03
Medlem
Vi hade ju redan två borgerliga partier (C och L) på "vänstersidan" efter valet 2018. Även MP är ju lite småborgerliga (bildat av en gammal folkpartist).

Det kommer bli borgerliga budgetar mellan 2026 och 2030 också med andra ord som det redan varit i tjugo års tid redan. Det kommer C se till.
Citera
Igår, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Jag tror inte att det finns så mycket valboskap högerut. S är idag helt ett parti för kvinnor i offantliga sektorn. Det är deras största väljargrupp. Nästa stora väljargrupp är folk med olika sorters bidrag: sjukbidrag arbetslösa osv. Därefter kommer ingenting innan det blir spridda skurar av grupper.

L har två procent och hur många av dessa är anställda i offantliga sektorn?

Det mest intressanta är kanske att man sagt sig villiga att samarbeta med alla (utom SD) inklusive moderaterna. Jag tror man skulle tappa på ett sådant samarbete. Det tror jag även M skulle.

Ser onekligen ut som en politisk mardröm framöver. För många partier. Att bara stå utanför som riksdagsman är antagligen frestande även om man inte har inflytande.
Det finns ingen direkt vind i politiken. Ingen önskar egentliga förändringar.

Det är ju på högersidan du har de med sjukbidrag, arbetslösa och folk som inte vill arbeta alla röstar de på Sd som inte ger de vad de vill ha så skulle inte förvåna mig om de röstar på S när de sent omsider fattar hur lurade de blivit av Sd!
Citera
Igår, 17:09
Medlem
Kan även bli att man väljer Tidö då man närmar sig och då säkrare val att välja dom direkt. (Högersossar)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in