Idag, 02:40
Medlem
fonders avatar
Jag tänker så här, ett liv är värt något bara så länge personen själv har det tillräckligt meningsfull för att vilja fortsätta leva. Om någon mördas så är den människans liv väldigt värdefullt.

Om man däremot lever bara genom att man fysiskt andas och i övrigt är död, varför moralisera över det som man gör i Sverige? Den rena demokratin är att få bestämma över sitt liv på det sättet då ingen av oss fått frågan om vi vill komma till livet.

Själv lider jag av svår depression och lyckas aldrig slita mig från sängen, är helt ensam i livet etc. Jag känner mig bara som en samhällsbörda, varför inte bara ge mig assisterat självmord istället för alla andra mediciner som ändå inte hjälper?

Jag menar förstås inte att det ska vara lätt att få det så fort man möter motstånd i livet, men för fall som mitt (lidit enormt sedan 2009) och det blir värre för varje dag som går, varför inte ge sådana fall assisterat självmord?
Idag, 02:54
Medlem
Därför att det är olagligt i Sverige! på grund av att läkarna inte vågar ta tag i frågan utan gömmer sig bakom saker som att det kan var otillåten påverkan! Fast är det en psykisk sjukdom bakom ska man först försöka hjälpa personen att må bra vilket inte görs idag! Assisterat självmord innebär att en person, med hjälp av en läkare eller vårdpersonal, själv utför den handling som leder till sin död genom att ta ett dödligt läkemedel som läkaren tillhandahållit!
Senast redigerad av FallerIfallerA Idag kl. 02:56.
Idag, 03:04
Medlem
Voloteas avatar
Självmord ska aldrig normaliseras.
Börjar vi normalisera självmord finns det inte längre några incitament till att satsa på den psykiatriska vården och annan hjälp.

Tänk om du går till läkaren som inte orkar titta på fler behandlingar när dina nuvarande antidepressiva inte funkar, och denne säger "nä tyvärr kan vi inte göra mer för dig. Har du funderat på assisterat självmord?"

Vi har en nollvision för att självmorden ska minska. Den visionen bör hållas.
Senast redigerad av Volotea Idag kl. 03:07.
Idag, 03:05
Medlem
zombie-nations avatar
Väldigt ovanligt att ha dödshjälp för psykisk sjukdom, oftast är det ju mest för att förkorta lidandet för dem som lider av en dödlig fysisk sjukdom.
Idag, 03:53
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fonder
Själv lider jag av svår depression och lyckas aldrig slita mig från sängen, är helt ensam i livet etc. Jag känner mig bara som en samhällsbörda, varför inte bara ge mig assisterat självmord istället för alla andra mediciner som ändå inte hjälper?
Argumenten är väl att det finns väl risk för press på gamla, sjuka eller ensamma människor att känna sig som en belastning.
Svårt att garantera att beslutet är helt frivilligt och inte påverkat av depression eller rädsla.
Forskning visar bland annat att självmordskriser ofta är tidsbegränsade, även när de känns absoluta,
många som överlever ett självmordsförsök senare är tacksamma att de överlevde,
Vaför skall dessa dö?
---------
Vill du leva om du kan slippa vara en börda för andra?
Hur mycket skulle du vilja leva ett normalt liv på en skala 1-10?
Idag, 03:58
Medlem
particulum1s avatar
Det är för att vi kulturellt i Sverige inte omfamnar döden, utan försöker undvika den.

Vi betraktar inte döden som någonting vi ska omfamna, utan som någonting vi med alla medel undvika.

Det är ett psykologiskt och kollektivt djupt rotat objekt för rädsla, vilket ytterst få har övervunnit i sådan grad att det kan få ett kollektivt kulturellt uttryck.
Senast redigerad av particulum1 Idag kl. 04:01.
Idag, 03:59
Medlem
Men seriöst. Varför ska du blanda in någon annan i ditt självmord?
Idag, 04:01
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Jag tänker så här, ett liv är värt något bara så länge personen själv har det tillräckligt meningsfull för att vilja fortsätta leva. Om någon mördas så är den människans liv väldigt värdefullt.

Om man däremot lever bara genom att man fysiskt andas och i övrigt är död, varför moralisera över det som man gör i Sverige? Den rena demokratin är att få bestämma över sitt liv på det sättet då ingen av oss fått frågan om vi vill komma till livet.

Jag menar förstås inte att det ska vara lätt att få det så fort man möter motstånd i livet, men för fall som mitt (lidit enormt sedan 2009) och det blir värre för varje dag som går, varför inte ge sådana fall assisterat självmord?
Tänk typ en person som är delvis paralyserad och behöver hjälp för att leva. Personen ser hur folk runtomkring är trötta på att behöva hjälpa den med allt. Dom har fejkleenden och personen börjar känna sig värdelös.

Sen får personen en broschyr om alternativ och sjukvård, och på en av sidorna står det "assisterat självmord".

Kan du fatta vilken hemsk press personen hamnar under? Det är varför assisterat självmord inte kan finnas.
Idag, 04:26
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:

Visst. Men tror du att du hade känt det likadant (att du bara vill ligga i sängen och/eller få livet avslutat) ifall du med hjälp av psykofarmaka eller ECT hade botat din depression?
Idag, 04:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volotea
Vi har en nollvision för att självmorden ska minska. Den visionen bör hållas.

Fast vi verkar ha slagit i kaklet där. Sedan början av 00-talet har självmorden legat på ungefär samma nivå trots många satsningar, åtgärder och ändrade rutiner inom psykiatrin till exempel. Det går inte att rädda alla eftersom många helt enkelt inte vill ha hjälp. För att få ner till 0 skulle vi behöva inrätta samhället så att ingen hade något privatliv överhuvudtaget utan vara övervakade 24/7.

Jag tycker det bör legaliseras ja. Bättre än att folk ställer sig framför tåget med all den kollaterala skada det åstadkommer.
Senast redigerad av Tillfkonto12 Idag kl. 05:09.
Idag, 05:06
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Det är för att vi kulturellt i Sverige inte omfamnar döden, utan försöker undvika den.

Vi betraktar inte döden som någonting vi ska omfamna, utan som någonting vi med alla medel undvika.

Det är ett psykologiskt och kollektivt djupt rotat objekt för rädsla, vilket ytterst få har övervunnit i sådan grad att det kan få ett kollektivt kulturellt uttryck.

Finns ju kulturer där döden inte ses som avskräckande utan man uppgår i någon ny bättre fas.

Rtvd.nu har mycket matnyttigt.

Avsluta i lugn och ro måste vara bättre än orsaka påkörning i trafiken eller tåg.
Idag, 05:07
Medlem
jag är helt för assisterat självmord. Det är sjukt att det inte är tillåtet.

Däremot så tycker jag inte att psykisk ohälsa borde kunna vara en giltig anledning. T.ex. depression påverkar ju ens bedömningsförmåga och man har en orealistiskt negativ syn på framtiden. Depressionen i sig gör ju att den deprimerade tror att allt är hopplöst, men så är det helt enkelt inte.

Men till er som hänvisar till att ”läkare ska inte döda”, ”vi får inte acceptera självmord” så undrar jag vad ni tycker om att läkare idag säkerställer att folk dör genom att dra ”ut pluggen” och låta dem svälta/kvävas till döds istället?

För det är ju vad vi gör idag - i barmhärtighetens namn!😅

Nänä, vi dödar ingen!

Vi ser bara till att de inte kan leva längre, genom att ta bort saker som kroppen är byggd för att i högsta möjliga grad vilja ha tills personen dör av sig själv! Yay! Sparkles and sunshine!
Senast redigerad av Ballooong Idag kl. 05:21.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in