2026-05-21, 02:30
Medlem
alexxanderhamiltons avatar
Chefer behandlar oss anställda som flipper kuler som de kan flytta runt och göra vad de vill med. Vi anställda har ingen agens. Därför bör vi skyndsamt införa att varje anställd svarar sin egen budget och att enbart budgetunderskott är skäl för kicken.
Citera
2026-05-21, 03:59
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alexxanderhamilton
Chefer behandlar oss anställda som flipper kuler som de kan flytta runt och göra vad de vill med. Vi anställda har ingen agens. Därför bör vi skyndsamt införa att varje anställd svarar sin egen budget och att enbart budgetunderskott är skäl för kicken.

Då skulle alla batikhäxor få sparken. De kostar ju mer än vad de skapar.
Citera
2026-05-21, 06:22
Medlem
Det är enkelt ordnat. Bara att öka avkastningen som skall betalas till moderbolaget eller den fiktiva skulden.
Klarar du inte målen så ryker du.

Dessutom skulle 99% inte mäkta med att hinna lägga en budget utöver sina andra arbetsuppgifter, om de ens har förmågan att lära sig.
Citera
2026-05-21, 06:42
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Det blir dyrt. Jag antar att man får anställa ett par personer bara för att administrera skiten.
Citera
2026-05-21, 07:53
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:

Men det kommer ju inte ändra på det du vill. Om ledningen tror att en annan organisationsform är mer effektiv så kommer du att bli runtflyttad, oavsett den profit & loss.
Citera
2026-05-21, 08:48
Medlem
Det kommer inte gå för att alla är inte kopplade till en summa pengar.
En del har rent av ett jobb där de ska hitta fel, och det bara kostar ju.
Och ska man sen hitta ett sätt att ändå räkna på det måste alla göra likadant och summan ska väl kollas å räknas i all evighet.

Jag förstår dock din poäng.

Därför har jag personligen en excel-fil på jobbdatorn som heter "överprestationer", och den tar jag fram när det är löneförhandling och liknande.

Där skriver jag ner vad jag gjorde som kan anses som överprestation.
När jag gjorde det.
Varför det är överprestation.
Vilken vinning mitt företag har av det.

TIPS

Knappast Jante att hålla på såhär, men alternativet är ju att chefen känner till ungefär 1/10 av listan och du blir bedömd som överpresterande till 10% av verkligheten.

Citat:
Citera
2026-05-21, 09:25
Medlem
Det är skillnad på mikro och makroseende.
Det framgår inte hur stor organisation du arbetar för men om du är expert på budgetering är det ekonomiavdelningen du ska söka dig till.

Det finns ingen ”supermänniska” som kan vara bäst på allt. Om någon lurat i dig det, har du blivit just lurad.
Vill du detaljstyra ditt dagliga arbete kan du starta eget företag.
Men även då skulle du behöva samverka i synergin för att få det att går runt.
Citera
2026-05-22, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Men det kommer ju inte ändra på det du vill. Om ledningen tror att en annan organisationsform är mer effektiv så kommer du att bli runtflyttad, oavsett den profit & loss.
Nix dör har du fel. Chefer spelar ett politiskt spel. Om alla personer har en PnL så styr matematiken över politiken.
Citera
2026-05-22, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amelberga
Det är skillnad på mikro och makroseende.
Det framgår inte hur stor organisation du arbetar för men om du är expert på budgetering är det ekonomiavdelningen du ska söka dig till.

Det finns ingen ”supermänniska” som kan vara bäst på allt. Om någon lurat i dig det, har du blivit just lurad.
Vill du detaljstyra ditt dagliga arbete kan du starta eget företag.
Men även då skulle du behöva samverka i synergin för att få det att går runt.
Nja det går visst att detaljstyra med en DR direct responsible och en låt oss säga en fragmenterad budget och PnL. Då kan man mäta vem som lyckats till vat mot vilken budget. Sen låter man en AI se vem som bör flyttas till vilket projekt. Människor med makt tenderar att tappa sin mänsklighet. De börjar se personer som sifror och hot och allierade och allt snnat osunt.
Citera
2026-05-22, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Det kommer inte gå för att alla är inte kopplade till en summa pengar.
En del har rent av ett jobb där de ska hitta fel, och det bara kostar ju.
Och ska man sen hitta ett sätt att ändå räkna på det måste alla göra likadant och summan ska väl kollas å räknas i all evighet.

Jag förstår dock din poäng.

Därför har jag personligen en excel-fil på jobbdatorn som heter "överprestationer", och den tar jag fram när det är löneförhandling och liknande.

Där skriver jag ner vad jag gjorde som kan anses som överprestation.
När jag gjorde det.
Varför det är överprestation.
Vilken vinning mitt företag har av det.

TIPS

Knappast Jante att hålla på såhär, men alternativet är ju att chefen känner till ungefär 1/10 av listan och du blir bedömd som överpresterande till 10% av verkligheten.
Ja så kan man och måste man hålla på och dokumentera allt. Eller fuska.
Citera
2026-05-22, 22:28
Medlem
Oversittarchefens avatar
Citat:

Du är en avlönad resurs som anställd. Självklart kan chefer omsätta humankapitalet de har till förfogande på det sätt som de anser gynnar företaget allra bäst.

Passar det inte så säg upp dig och hitta ett annat arbete.
Citera
2026-05-22, 22:39
Medlem
Citat:
Nja det går visst att detaljstyra med en DR direct responsible och en låt oss säga en fragmenterad budget och PnL. Då kan man mäta vem som lyckats till vat mot vilken budget. Sen låter man en AI se vem som bör flyttas till vilket projekt. Människor med makt tenderar att tappa sin mänsklighet. De börjar se personer som sifror och hot och allierade och allt snnat osunt.

Du fåt snacka dynga med någon annan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in