Citat:
Ursprungligen postat av
Burgerbraukeller
Jag fick mina konton stulna för ett tag sedan. Personen tog allt från twitterkonto till gamla spelkonton. Jag har inga som helst pengar låsta på något av dessa konton så jag undrar egentligen vad dessa förlorare tjänar på det? Ojj, du sålde mitt tomma X konto på black market. Grattis! Kanske fick du ett halft öre för det?
Det enda som händer är att jag måste ta tillbaks kontrollen över alla konton samt byta lösenord. Ett tidsslöseri med andra ord.
Dessa nollor kan väl nästan aldrig utvinna någon substantiell vinst med den här typen av brottslig verksamhet?
Så vad tjänar de på att hålla på som de gör?
Både dataintrång (för att sedan publicera lösenord offentligt) och cracking tjänar man oftast inget direkt på. Det görs (som andra redan påtalat) för "sportens" skull.
Dock kan det såklart förekomma varianter där hackern själv eller dennes polare sedan går in med det publicerade lösenordet och på något sätt får ut ett värde därigenom. Om personen åker fast för det sistnämnda slipper den iallafall straffansvar för själva lösenords-stölden och straffas blott för att ha använt det offentliggjorda lösenordet.