2026-05-20, 22:11
Medlem
Jag fick mina konton stulna för ett tag sedan. Personen tog allt från twitterkonto till gamla spelkonton. Jag har inga som helst pengar låsta på något av dessa konton så jag undrar egentligen vad dessa förlorare tjänar på det? Ojj, du sålde mitt tomma X konto på black market. Grattis! Kanske fick du ett halft öre för det?

Det enda som händer är att jag måste ta tillbaks kontrollen över alla konton samt byta lösenord. Ett tidsslöseri med andra ord.

Dessa nollor kan väl nästan aldrig utvinna någon substantiell vinst med den här typen av brottslig verksamhet?

Så vad tjänar de på att hålla på som de gör?
Citera
2026-05-20, 22:17
Medlem
Vad de vinner på att ta över andras konton beror nog väldigt mycket på varför de gör det.

Det kan vara så att de använder dina konton som "övningsobjekt" innan de ger sig på större måltavlor. Då är dina konton bara något de övar på, och inte har tänkt använda till något, egentligen. Detta hindrar dock inte att de kan komma på sätt att använda dina konton senare.

Det kan vara så att de vill använda något av dina konton till sina egna syften, eftersom du har byggt upp en lagom stor följarskara. Kanske vill de börja göra politisk reklam, nu när ett val närmar sig här i Sverige. Eller så vill de börja skriva inlägg i vilka "du" gör reklam för diverse produkter som de får betalt för att göra reklam för.

Eller så har du någon egenskap de vill åt: en hög position inom staten/företag/organisationer. Då är dina konton bara ett medel för att kunna sätta press på dig att agera som de vill.

Det finns säkert fler anledningar.
Citera
2026-05-20, 22:23
Medlem
StonedMonkeys avatar
Många människor har samma lösenord på flera ställen, och hackaren kan i förväg inte veta om du har något låst på dessa konton, kommer dom in på ett ställe testar dom sig fram och kan tjäna allt ifrån att kunna se på gratis film, spela gratis spel till att komma åt dina investeringar i kryptovalutor. Eller så kanske dom
Hittar privata bilder eller meddelanden som dom kan utpressa dig med.. Man vet inte innan man kommit in någonstans vad som kan finnas där.

Sen gör många det för ”sportens” skull, inte för att tjäna pengar.
Citera
2026-05-20, 22:28
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burgerbraukeller
Jag fick mina konton stulna för ett tag sedan. Personen tog allt från twitterkonto till gamla spelkonton. Jag har inga som helst pengar låsta på något av dessa konton så jag undrar egentligen vad dessa förlorare tjänar på det? Ojj, du sålde mitt tomma X konto på black market. Grattis! Kanske fick du ett halft öre för det?

Det enda som händer är att jag måste ta tillbaks kontrollen över alla konton samt byta lösenord. Ett tidsslöseri med andra ord.

Dessa nollor kan väl nästan aldrig utvinna någon substantiell vinst med den här typen av brottslig verksamhet?

Både dataintrång (för att sedan publicera lösenord offentligt) och cracking tjänar man oftast inget direkt på. Det görs (som andra redan påtalat) för "sportens" skull.

Dock kan det såklart förekomma varianter där hackern själv eller dennes polare sedan går in med det publicerade lösenordet och på något sätt får ut ett värde därigenom. Om personen åker fast för det sistnämnda slipper den iallafall straffansvar för själva lösenords-stölden och straffas blott för att ha använt det offentliggjorda lösenordet.
Citera
2026-05-21, 02:20
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burgerbraukeller
Nöje
Skadeglädje
känsla av makt
Utveckla en färdighet och bli skicklig - högmod
plus....
ibland hitta godsaker man kan stjäla eller idka utpressning på
Citera
Igår, 00:00
Medlem
bithaxs avatar
Ofta kapar de konton som de kan ta över och använda för att tjäna pengar på något sätt.
T.ex. spotify konton. Där kan de använda det för att lyssna på AI musik eller blattemusik som deras gäng får betalt för. Då ingår konto i en stor bot-farm av kapade konton som de fjärrstyr.

Identitetsstöld är en annat möjligt användningsområde.

Och sisst men inte minst, om de kan få tag på din email, eller ditt telefonnummer, då kan de ju skicka spam och ringa upp försöka scamma dig.
Citera
Igår, 00:08
Medlem
Kanske kan vara konton med kredit på , så köper dom något och konto ägaren blir skyldig dom pengarna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in