2026-05-20, 21:40
Avslutad
Precis som rubriken anger är en federal distriktsåklagare villig att använda alla verktyg som finns till förfogande för att döma föräldrarna till fängelse för brott som deras barn begått. Detta låter som ett fantastiskt förslag som kanske Sverige också borde ta efter?

I dagsläget har föräldrarna i Sverige ett principalansvar vilket innebär att föräldrarna kan komma att bli skadeståndsskyldiga för brott som deras barn begått som i realiteten jämkas till struntsummor. Vi ser också ett tydligt mönster här i Sverige, nämligen att kriminella rekryterar allt yngre av just den anledningen.

Vad tycker folket/flashback är det dags att strama åt principalansvaret och se över möjligheterna med att införa undantag för huvudregeln om personligt ansvar, för barn under 18 år? Finns det nackdelar?

Presskonferensen med distriktsåklagaren finns på länken nedan, ljudet är tyvärr lite off på höger sida.

https://www.youtube.com/watch?v=vMReckZa3eE

Kortare klipp från FOX NEWS

https://www.youtube.com/watch?v=kdyZZZKcxq4
Senast redigerad av skatterattsjurist 2026-05-20 kl. 21:49.
Citera
2026-05-20, 22:08
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skatterattsjurist
Vad tycker folket/flashback är det dags att strama åt principalansvaret och se över möjligheterna med att införa undantag för huvudregeln om personligt ansvar, för barn under 18 år? Finns det nackdelar?
Om det är föräldrarna som är brottsoffret, eller också är brottsoffer för barnets brottsliga aktiviteter ser jag nackdelar.

Likaså kan detta användas för utpressning av barn mot föräldrar "gör som jag säger annars begår jag brott och då är det ni som råkar illa ut".

Eller för utpressning mot barn som kriminella har en hållhake på "gör det här, annars golar vi ner dina föräldrar för vad du/ditt syskon gjorde förra gången. Du vill väl inte att de skall råka illa ut?".
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2026-05-20 kl. 22:15.
Citera
2026-05-20, 22:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Om det är föräldrarna som är brottsoffret, eller också är brottsoffer för barnets brottsliga aktiviteter ser jag nackdelar.

Likaså kan detta användas för utpressning av barn mot föräldrar "gör som jag säger annars begår jag brott och då är det ni som råkar illa ut".

Eller för utpressning mot barn som kriminella har en hållhake på "gör det här, annars golar vi ner dina föräldrar för vad du/ditt syskon gjorde förra gången. Du vill väl inte att de skall råka illa ut?".

Ja det kan jag se framför mig, möjligtvis någon form av quickfix ventil i stil med.. skyldighet att anmäla/rapportera misstanke för att undgå (straff)ansvar, vid utpressningsförsök borde man förstås inte gå efter föräldrarna men förstår argumentet. Jag antar att det lät för bra och enkelt för att vara sant under sändningen.
Citera
Igår, 15:44
Medlem
dude2ks avatar
Vore något för Sverige ja!

Om det sker intern utpressning inom familjerna så är det deras problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in