2026-05-20, 20:01
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
I skuggan av Dissection kan vi återfinna Sacramentum som framför extrem metal fast med melodisk lätthet. Denna svenska black/death metal-ensemble bildades av vokalisten Nils Karlén och det dröjde inte länge innan gitarristen Anders Brolycke gick med och bollen var i rullning. Under 90-talet blev det två demos och tre fullängdsskivor för bandet och en EP dessutom.

Bandets diskografi av album:

• "Far Away From The Sun" (1996)
• "The Coming Of Chaos" (1997)
• "Thy Black Destiny" (1999)

Det är många som hyllar debutalbumet här alltså - där "Fog's Kiss" är den mest spelade låten - och det ska vi återkomma till i senare inlägg. För fansen blev det lite tråkigt och chockartat sommaren 2025 när det briserade i media och på nätet att vokalisten Nils Karlén lämnat jordelivet. Han blev bara 50 år gammal och den bakomliggande orsaken till dödsfallet påstås vara hans psykiska ohälsa.

För flera år sen dök nyheten upp att bandet hade ett nytt album på gång med titeln "Shadow Of Oblivion". Nu vet jag inte riktigt om Nisse Karlén spelade in vocals till album och resten av bandet planerar att släppa detta, någon som hört något om hur det kan tänkas bli? När en tongivande bandmedlem avlider blir det ju alltid en ödesfråga om bandet ska fortsätta eller läggas ned. Sacramentum har i alla fall spelat live på senare tid och då passade man på att ta in Andreas "Heljarmadr" Vingbäck från Dark Funeral på sång (skrik).

Vilka förhoppningar har ni om framtiden för Sacramentum?
Citera
2026-05-20, 20:52
Medlem
Naer-Matarons avatar
Har du nyligen tittat på Nattvakt måntro.
Citera
2026-05-20, 20:56
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naer-Mataron
Har du nyligen tittat på Nattvakt måntro.

Svar ja. Fast jag har inte kollat igenom hela Sacramentum-intervjun eftersom det var väldigt lång. Men det ska jag göra med tiden.

Jag diggar Nattvakts YT-kanal även om jag har lite svårt när han okritiskt hyllar både det ena och det andra utan nyanser.
Citera
2026-05-20, 21:01
Medlem
Naer-Matarons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Svar ja. Fast jag har inte kollat igenom hela Sacramentum-intervjun eftersom det var väldigt lång. Men det ska jag göra med tiden.

Jag diggar Nattvakts YT-kanal även om jag har lite svårt när han okritiskt hyllar både det ena och det andra utan nyanser.

Oki, tänkte uppmärksamma just intervjun, men då hade du koll.
Citera
2026-05-20, 21:07
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Oki, tänkte uppmärksamma just intervjun, men då hade du koll.

Om du har sett hela den långa intervjun så kanske du kan säga om det fanns något riktigt bra stoff i den? Vad sades om albumet "Shadow Of Oblivion"?
Citera
2026-05-20, 21:12
Medlem
Naer-Matarons avatar
Nej jag kollade bara sporadiskt, inget favoritband direkt, jag är mer åt Arckanum-hållet när det kommer till Svensk BM.
Citera
2026-05-20, 21:45
Medlem
All tre skivorna är bra. Far Away From The Sun är såklart bäst men jag är trött på att låtsas som att de andra två inte är bra. För det är dem.
Citera
Igår, 06:15
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Nej jag kollade bara sporadiskt, inget favoritband direkt, jag är mer åt Arckanum-hållet när det kommer till Svensk BM.
Arckanum = geni!
Citera
Igår, 19:41
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Naturligtvis ska vi betona (trots att det redan gjorts i tråden) att YT-kanalen med namnet Nattvakt (2.21K subscribers • 127 videos) har en intervju med Sacramentum. Just eftersom den är så pass aktuell.

VIDEO-LÄNK: 'INTERVJU MED SACRAMENTUM OCH OLE ÖHMAN' (1 timme och 47 minuter)

Citat:
I samband med att det är 30år sedan Sacramentum släppte debuten, Far Away From The Sun så sammanstrålade jag, Anders Brolycke och Nicklas Rudolfsson och pratade om Sacramentum. Vi fick även med oss Ole Öhman, så det pratas turneminnen, inspelningar, tidigare projekt och vad som faktiskt är black metal.

May 17, 2026.
Citera
Idag, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Naturligtvis ska vi betona (trots att det redan gjorts i tråden) att YT-kanalen med namnet Nattvakt (2.21K subscribers • 127 videos) har en intervju med Sacramentum. Just eftersom den är så pass aktuell.

VIDEO-LÄNK: 'INTERVJU MED SACRAMENTUM OCH OLE ÖHMAN' (1 timme och 47 minuter)

May 17, 2026.

Grejen var att det var Nicklas som mailade mig och undrade om jag ville göra en video med honom.
Till en början skulle det bara vara han och jag, men sen fick han med Anders och jag fick med Ole.

Ganska surrealistisk känsla att bli kontaktad av ett band man lyssnat på i 30år som vill göra en sån typ av video.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in