2026-05-20, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av misssommar
En karlakarl är ett vardagligt och ibland
lite ålderdomligt uttryck för en rejäl,
kraftfull och handlingskraftig man.

Det syftar ofta på någon som är tuff,
pålitlig, händig och som tar sig an fysiska
eller utmanande uppgifter utan att klaga.

Karlakarl används ibland kärleksfullt, men
kan också användas lätt ironiskt om någon
som överdriver sitt tuffa beteende.

Ja, finns det några kvar i dessa tider?
Träffar sådana dagligen, med din definition. Men för mig är uttrycket mer förknippat med en som det du avslutar med. Överdriver sitt tuffa beteende.
Citera
2026-05-20, 20:59
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
...

Jaha, så det betyder "gammaldags"? Vad är det som säger att det inte kan finnas machomän även i dessa dagar? Du borde kanske ta cykeln och besöka platser även utanför sojalattens Södermalm.

Oaktat när ordet uppstod, så har såklart manlighet funnits i alla tider. Det var inget som uppstod som en social trend.

Nej, det är ett gammaldags begrepp. Bevisligen, eftersom det funnits i det svenska språket i flera 100 år. Begreppet karlakarl har uppkommit långt, långt innan "mängden testosteron" och "macho" smög sig in i manlighetsdiskussionen, för att inte tala om sojalatten och Söder.

Det har därför inget att göra med att käka hormoner och spänna musklerna på gymmet, att läsa självhjälpsböcker eller titta på utflippade videon om hur man "hittar sin manlighet". Det har absolut inget att göra med några konservativa könsroller (eftersom det på 1700-talet också användes om kvinnor, och inte i en nedsättande mening).

Istället är det en kombination av "bra karl reder sig själv", "att mena vad man säger och säga vad man menar", "att inte kröka rygg", "mitt ord är min borg", "att vara sig själv nog", "trogen tills döden skiljer oss åt" och andra liknande "gammaldags" egenskaper.

Karlakarl är en väsentligt annorlunda begrepp än det moderna "macho-man".
Citera
2026-05-20, 21:06
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Nej, det är ett gammaldags begrepp. Bevisligen, eftersom det funnits i det svenska språket i flera 100 år. Begreppet karlakarl har uppkommit långt, långt innan "mängden testosteron" och "macho" smög sig in i manlighetsdiskussionen, för att inte tala om sojalatten och Söder.

Det har därför inget att göra med att käka hormoner och spänna musklerna på gymmet, att läsa självhjälpsböcker eller titta på utflippade videon om hur man "hittar sin manlighet". Det har absolut inget att göra med några konservativa könsroller (eftersom det på 1700-talet också användes om kvinnor, och inte i en nedsättande mening).

Istället är det en kombination av "bra karl reder sig själv", "att mena vad man säger och säga vad man menar", "att inte kröka rygg", "mitt ord är min borg", "att vara sig själv nog", "trogen tills döden skiljer oss åt" och andra liknande "gammaldags" egenskaper.

Karlakarl är en väsentligt annorlunda begrepp än det moderna "macho-man".

Äkta män är inte postmodernister, så de fäster sig inte vid ORD i en diskussion (här: "karlakarl"), utan intresserar sig istället för det bakomliggande fenomenet.

Testosteron är inget som bara bygger muskler. Det är testosteron som gör skillnaden mellan män och kvinnor. Allt som är manligt kommer av testosteron. Till och med det faktum att män har färre nervtrådar mellan hjärnans frontlober, beror på testosteronnivåerna i unga år.

Karlakarl är såklart synonymt med macho man - en extra manlig man - och om du hävdar annorlunda bör du precisera vad du menar. Annars blir det bara en "true scotsman"-diskussion (utgår från att du hört det filosofiska exemplet "han är ingen RIKTIG skotte för han gillar inte gröt").
Citera
2026-05-20, 21:12
Medlem
Imnshos avatar
Har inte funnits någon sedan Zeb Macahan!
Citera
2026-05-20, 21:34
Medlem
LennyMacKenzies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Den svenske mannen har historiskt sett fostrats till att vara slimmad, hushållig och framför allt extremt konfliktundvikande. Det handlar om ett ideal där man ska smälta in, fika bort problemen och kompromissa i oändlighet. Resultatet blir ofta en ganska försiktig, för att inte säga mesig, mansroll där det är viktigare att inte trampa någon på tårna än att faktiskt sätta ner foten…
I vissa delar av landet Sverige har det kanske varit så. Dock var det inget som stämde in på min hembygd. Vet inte riktigt hur det funkar där nu då jag sällan besöker de trakterna men när jag växte upp gick det inte att vara mesig eller försiktig. Då blev du stämplad som en kärring eller möjligen bög. Som en kompis därifrån uttryckte det när han flyttat till Göteborg.
- De frågade mig om jag slagits när de såg mitt ärr under ögat. Jag svarade att "Skiter björnen i skogen jag är ju från ....-".
Men vi lever i en annan tid nu där de flesta blivit konflikträdda och lättkränkta. Det är väl på ett sätt både gott och ont för det är heller ingen hit att leva i ett samhälle där man hela tiden måste vara beredd på bråk och våld. Ett mer normalt mellanläge kanske skulle vara att föredra.
Citera
2026-05-20, 21:45
Medlem
Dom finns kvar. Man får leta noga. Jag har hittat en
Händig, handlingskraftig, omtänksam, lugn och med fötterna på jorden.
Citera
2026-05-20, 22:10
Medlem
Astrid Lindgren beskrev honom och skapade honom i karaktären Alfred i historierna om Emil.
Citera
2026-05-20, 22:11
Medlem
jcockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av misssommar
En karlakarl är ett vardagligt och ibland
lite ålderdomligt uttryck för en rejäl,
kraftfull och handlingskraftig man.

Det syftar ofta på någon som är tuff,
pålitlig, händig och som tar sig an fysiska
eller utmanande uppgifter utan att klaga.

Karlakarl används ibland kärleksfullt, men
kan också användas lätt ironiskt om någon
som överdriver sitt tuffa beteende.

Ja, finns det några kvar i dessa tider?

Låter som kviga söker brunstig
Citera
2026-05-20, 22:15
Medlem
På landsbygden finns en del kvar som har det där praktiska sinnelaget. Har en släkting som kanske skulle betraktas som karlakarl men som på ålderns höst uppvisat ett alltmer osympatiskt beteende med mycket skitsnack etcetera. Finns antagligen en hel del osäkerhet under den där bullriga ytan. Riktiga män har inget behov av att trycka ner andra.
Citera
2026-05-20, 22:21
Medlem
Nej, inte i Sverige.

Här är männen smalfeta och pappalediga och när de inte är pappalediga cyklar de till jobbet som en liten pojke tillsammans med sin lilla matlåda av glas där en vegansk linsgryta ligger och väntar.
Citera
2026-05-20, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Du fattar nog ingenting.

Äkta karlakarlar älskar feminister och hatar feminina våp. Och visa mig den feminist som inte vill ha en äkta karlakarl, eftersom äkta karlakarlar är så långt från allt löjligt macho-fnatt man kommer. Varför? Jo, därför att det är nåt en riktig karlakarl aldrig behöver. Inte ens när medan de sover.

Kuggfråga: vad får du om du klär en 100%-ig karlakarl i en rosa balettkjol och sätter upp hans hår i flätor med små näpna rosa rosetter?
Rätt gissat: fortsättningsvis en 100%-ig karlakarl. Det är som zebrans ränder, det går inte ur vad du än gör.
Rolf Lassgård i nån roll han gjorde dök upp i mitt huvud av ditt inlägg.
Citera
2026-05-20, 22:32
Medlem
Silltunnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LennyMacKenzie
Ja det tror jag är helt sant faktiskt. Stället jag växte upp på är den hårdaste plats jag bott på. Större städer och eventuella utanförskapsområden har inte en chans vad gäller verklig hårdhet.

Ojdå, säger du det? Då undrar man ju onekligen vad som gjorde denna plats så hård?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in