2026-05-20, 16:39
Moderator
Popesizes avatar
Subkulturer och socioekonomiska livsstilar --> Manosfärer, maskulinism och mansrörelser
/Moderator
Citera
2026-05-20, 16:39
Medlem
JoeDoughs avatar
Ja det finns en hel del kvar, men du får lämna de mångkulturellas habitat.

Själv identifierar jag mig som både händig och handlingskraftig samt dödzknarkarradikal.
Citera
2026-05-20, 16:48
Medlem
SilkyJohnsons avatar
Beror nog på vart man bor
Bor man i Stockholm så är det nog svårt att hitta, där bor det mest fjollor
Citera
2026-05-20, 17:22
Medlem
Mistofeless avatar
Trump är väl en riktig karlakarl.
Citera
2026-05-20, 17:54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av misssommar
En karlakarl är ett vardagligt och ibland
lite ålderdomligt uttryck för en rejäl,
kraftfull och handlingskraftig man.

Det syftar ofta på någon som är tuff,
pålitlig, händig och som tar sig an fysiska
eller utmanande uppgifter utan att klaga.

Karlakarl används ibland kärleksfullt, men
kan också användas lätt ironiskt om någon
som överdriver sitt tuffa beteende.

Ja, finns det några kvar i dessa tider?

Inte så bekant med det ordet men Sverige har väl aldrig riktigt haft den typen av Man i Sverige.. visst finns det grupper som är det men generellt är väl genetiken av en svensk man slim, hushållig ,försiktig…

Sverige aldrig riktigt har odlat den där råbarkade, klassiska mansbilden… Den svenske mannen har historiskt sett fostrats till att vara slimmad, hushållig och framför allt extremt konfliktundvikande. Det handlar om ett ideal där man ska smälta in, fika bort problemen och kompromissa i oändlighet. Resultatet blir ofta en ganska försiktig, för att inte säga mesig, mansroll där det är viktigare att inte trampa någon på tårna än att faktiskt sätta ner foten…
Om man jämför med den finska mannen på 80-talet blir kontrasten stor. Finländaren formades av krigets skugga och ett stenhårt skogsarbete – där fanns det inget utrymme för känslosamt mjukisprat eller att "känna efter" utan snarare vodka och bastu…. Den finske mannen var tuff, hård och tystlåten. Han bar sina bördor med en nästan mytisk sisu, sänkte en flaska sprit i bastun och löste problem med nävarna å kniv eller rent fysiskt slit om det krävdes. Han klagade aldrig, men han bad inte heller om ursäkt för sin existens….
Där den finske mannen representerar en sorts rå, kompromisslös urkraft, framstår den svenske mannen mer som en välkammad projektledare i beige linneskjorta och chinos. I Ryssland ser vi samma sak än idag – ett stenhårt, patriarkalt ideal där mannen ska vara en dominant alfahane som beskyddar och styr med järnhand…. Under tiden sitter den svenske mannen i sin jämställda bubbla och oroar sig för hushållsbudgeten och att källsortera rätt. Vi har helt enkelt bytt ut alphahanen mot en konflikträdd diplomat, och de få som faktiskt har kvar den där gamla, hårda instinkten hittar man väl mest på något bygge eller i skogen nuförtiden...
Citera
2026-05-20, 18:01
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:

Jag finns kvar. Är dock lite tillbakadragen idagläget, börjar väl bli gammal.
Citera
2026-05-20, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mistofeles

Tror även Thorbjörn Fälldin var en Karlakarl som kavlade upp skjortärmarna när han kom hem till gården och högg ved i gabardinbyxor med pipan i munnen utan att gnälla. Snulf Kristersson är knappast en karlakarl.
Citera
2026-05-20, 18:46
Medlem
De flesta karlakarlar är väl i 70-årsåldern nu. Det verkar finnas lite olika definitioner.
För mig är en karlakarl händig, orädd och ganska envis. Men med en respekt för kvinnor som han fört vidare till sina barn. En trapper. En man som vet hur man, ståendes i ovan-vatten, får lös en snöskoter. En som hittar i skogen och som kan göra upp en hink med abborre. Omtänksam. Han byter olja på bilen och vet vad man använder 34:s nyckel till. Han har jägarexamen. Kan backa med släp. Stryker aldrig medhårs.
Typ min man.
Citera
2026-05-20, 18:56
Medlem
I Vittangi kommer du hitta hårdingar.
Citera
2026-05-20, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mistofeles

Nej, Trump kan inget och snackar för mycket. Karlarkarlar är rotade och vill inte ha guldiga rum. Trump härjar bara runt. Trump är en Tromb
Citera
2026-05-20, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pyttew007
De flesta karlakarlar är väl i 70-årsåldern nu. Det verkar finnas lite olika definitioner.
För mig är en karlakarl händig, orädd och ganska envis. Men med en respekt för kvinnor som han fört vidare till sina barn. En trapper. En man som vet hur man, ståendes i ovan-vatten, får lös en snöskoter. En som hittar i skogen och som kan göra upp en hink med abborre. Omtänksam. Han byter olja på bilen och vet vad man använder 34:s nyckel till. Han har jägarexamen. Kan backa med släp. Stryker aldrig medhårs.
Typ min man.

Vilken kärleksförklaring
Citera
2026-05-20, 19:32
Avstängd
Citat:

Det är en utöende generation.
Jag har haft turen att blivit uppfostrad av en s.k karlakarl.
Majoriteten av männen i min ålder har tummen mitt i handen och är mesiga. Kan tamefan inte ens sätta upp en tapet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in