2026-05-20, 12:04
Avstängd
sanningenskrigare2s avatar
Under den gångna helgen samt igår kväll drack jag av Norrlands guld. På burken är det märkt med en älg som skiftar färg beroende på temperaturen, från varm vit till kall blå.
Fråga 1:
Hur går det till rent kemiskt med metall som byter färg?

Och varför älgen? Älgen är ett varmblodigt djur. Den finns i Norrland, begriper jag, men det gör också ormar som är kallblodiga eller växelvarma, som det heter. Kalla djur, således, om de inte solar på klipphällen. Multisjuka som äter mediciner får ibland svårt att hänga med i temperaturskiftningarna, har jag fått erfara.

Fråga 2:
Vore det inte logiskt om en orm ändrade färg, eftersom ormen är ett kallt/svalt djur? En ödla fungerar också.

Om jag arbetade på TV:s nöjesavdelning hade jag gjort sketch med ett dött lik med en sån etikett, älgen är blå, liket har kallnat. Det är makabert men skulle locka till en del skratt, tror jag. Tänk att få arbeta på nöjesavdelningen...
2026-05-20, 12:24
Medlem
prinsessan-estelles avatar
(FB) Norrlandsguld Blå älg = Kall öl. Hur?
2026-05-20, 12:32
Avstängd
sanningenskrigare2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prinsessan-estelle

Min huvudfråga är den andra, om ormen inte passar bättre än älgen? Stäng inte tråden än.
2026-05-20, 14:18
Medlem
Apfyllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenskrigare2
Min huvudfråga är den andra, om ormen inte passar bättre än älgen? Stäng inte tråden än.

Varför skulle Norrlands Guld ha en orm på sin burk? Det är ju helt opassande stilmässigt, och jag tror inte din genomsnittlige öldrickare hade fattat grejen med varm- och kallblodiga djur, så då blir det ju bara förvirrande och konstigt när man helt plötsligt ser en orm skifta färg på sin ölburk.
2026-05-20, 19:11
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prinsessan-estelle

Det räcker med den länkade tråden ovan.

Denna låser jag.

/Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in