2026-08-17, 13:54
Medlem
Roidberts avatar
Jag har enbart haft nytta av a-kassan. Har endast a-kassa och hemförsäkring. Allt annat är slöseri med pengar för mig som inte har bil eller djur. Någon jävla måtta får det vara med trygghetsknarkandet! Skärpning!
Citera
2026-08-17, 14:24
Medlem
Fick INGET varken för allvarliga idrottsskadan eller arbetsskadan. (De försäkingarna var obligatoriska.)

Efter det skippade jag alla försäkringar utom de obligatoriska (minimum för bil och minimum på hus då jag hade huslån).
Fick utbetalt för vattenskada på huset.

Förr skippade jag A-kassa för jag räknade med att jag skulle kunna fixa nytt jobb/företagsinkomst om något upphörde,
men för invalidicerade och över 50 är det mycket svårare, så då började jag med A-kassa - och den fick jag inte utbetald från heller då jobb tog slut efter flera år, för AMS/Arbetsförmedlingen var idioter, som hävdade att jag inte stod till arbetsmaknadens förfogande, fastän jag haft flera - och fleråriga - jobb efter jag blev invalid! De erkände långt senare, och domstolar följer ofta INTE lagar då myndigheter ska betala, så jag fick inget ens efter att AMS erkände!!! Och jag fick inget från Försäkringskassan - oftast inget från Soc heller då besparingarna tog slut, för alla tre tyckte att någon av de andra skulle betala...

Det är annorlunda om man har omyndiga barn. Då kan man kanske behöva försäkring för efterlevande.
((Jag siktar på att bilda familj utomlands, men att "försäkringen" för efterlevande blir företag, som jag startar där, plus lära upp frun hur hon sköter dem bra, upplärning stegvis vartefter jag pensionerar mig är planen.))
Citera
2026-08-17, 18:32
Medlem
Herrcykels avatar
Har nyttjat privat sjukförsäkring (som jobbet betalar) ett gäng gånger. Både för att slippa vårdköer samt gratistider hos fysio/naprapat osv. Även använt hemförsäkring en gång vid en vattenläcka, funkade väldigt smidigt.
Citera
2026-08-18, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Har ni på riktigt haft ekonomisk nytta av någon försäkring som du betalat in till?
Tandförsäkringen. Fast jag har över tid betalat in mer än jag fått ut så det kanske inte bör räknas som ekonomisk nytta.

Bilförsäkringen fick jag lite pengar på efter ett bilinbrott med det är samma sak där att över tid ligger jag back.

Så jag får väl hoppas på en bilolycka där jag slår ut tänderna så att jag hamnar på plus.
Citera
2026-09-27, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Uppdatering:

Andra sonens 125:a ska in på verkstan efter sommaren. Den kostar 800 per år att försäkra, så där går det plus också.

Hojen blev inlöst, värderad till 35000, vilket var fullt rimligt (tom aning högt). Inget tjafs om annan förare, bara 2000 extra i självrisk enligt försäkringsbrevet.
Citera
2026-09-27, 16:07
Medlem
Ja. Försäkringsbolaget Betalde omkring 63 000 kr för ett bilhaveri (maskinekada). Jag betalade 3000 kr.

(Sonen) Har även fått ut 6-7000 kr två gånger för nästan osynliga ärr på sonen och lite mindre summor för sjukhusvistelser och annat.
Så ja. Det har gjort skillnad här
Citera
2026-09-27, 16:22
Medlem
hippilis avatar
Fick pengar av fritidsförsäkringen för en trafikolycka för många år sedan annars har jag aldrig behövt anlita någon försäkring
Citera
2026-09-27, 18:02
Medlem
Diablo1118s avatar
Jag har en Motionsloppsförsäkring som kostar 150 Kr/år.

Jag springer och anmäler mig till många lopp och tyvärr kommer skador och sjukdom som ett brev på posten som gör att jag kan få tillbaka ca 1500kr/år i anmälningsavgifter i snitt. Förra året var det max 2000kr.
I år har jag ännu inte utnyttjad försäkringen men kommer troligen göra det det denna månad då jag har en ny skada och tre kommande tävlingar.
Citera
2026-09-27, 19:45
Medlem
Jag har haft nytta av A-kassa, bilförsäkring och villaförsäkring.

A-kassan när arbetsgivaren hade gått i konkurs och den statliga lönegarantin inte räckte hela tiden tills jag hade nytt jobb.

Bilförsäkringen en gång på vintern när det var hårda isiga plogvallar överallt, jag backade ut från en trång infart och bilens plastfront, som säkert var onormalt spröd pga kylan, hakade i en iskant och revs sönder. Tack vare många skadefria år och en konstruktion med självriskkonto som fylls på för varje skadefritt år som det där försäkringsbolaget hade, kom jag undan utan självrisk. Och så har jag utnyttjat glasruteförsäkringen några gånger.

En annan gång när jag hade fått en bil påkörd (motparten vållande) och motpartens försäkringsbolag tog lång tid på sig med skaderegleringen, fick jag ut en extra stilleståndsersättning från min bilförsäkring utöver det motpartens trafikförsäkring gav.

Villaförsäkringen fick jag inte ut något på en gång när jag hade fått vattenskada, men däremot betalades reparationen utan prut vid en stormskada 10 år senare, då halva taket blåste bort från ett uthus.
Citera
2026-09-28, 22:19
Medlem
HAhaas avatar
Jag har hemförsäkring, olycksfallförsäkring, a-kassa och tandläkarförsäkring.
Nyttjat hemförsäkring 2 gånger när jag cyklat omkull och fått cykeln lagad. Har en dyr cykel så helt klart värt det.
Fick en cykel stulen då fick jag ersättning för det.
När jag bodde i hus fick jag ersättning för en torktumlare som välte från sitt stativ.
Bilförsäkring fått en ny bilnyckel för jag tappade den gamla i sjön. Ett rådjur sprang in i sidan på bilen och tack vare vagnskada på försäkringen fick jag hela sidan omlackad.
Hemförsäkring med drulleförsäkring har jag haft mest nytta av.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in