2026-05-26, 14:40
Medlem
Så här brukade det inte vara i Sverige och vi kan skylla på vad vi vill men det som skrämmer mig mest av allt, är hur likt USA Sverige har blivit. Vi har blivit fetare, mer högljudda, vulgära och pekfingervalsen/skvallret blommar för fullt! Många tror att de ska få en klapp i ryggen för ett jobb gjort bra, när de har "satt dit" en medmänniska. Hur lågt har man sjunkit när man, utan ett enda bevis, anmäler/anklagar andra till höger och vänster och sen står stolt med ryggen? Detta inkluderar vårdpersonal också. För att den totala kraschen av samhället ska gå lite snabbare, och lidandet bli kortare, tycker jag att alla ska förlita sig på Chatgpt i alla beslut, även regeringen.

Nu kommer jag väl förstås få massa med hatbomber för det jag skrev för inte ens HÄR INNE, kan vi vara sams eller avstå från att kalla andra "horunge", idiot, loser, hora.

Jag är rädd för den dagen OM det verkligen skulle bli krig på riktigt i Sverige! Ingen skulle hjälpa nån annan och alla skulle stå och skrika skit på varandra. Dystert!
Citera
2026-05-26, 14:49
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissNobody84
Barnet är bara ca 16 månader, så dom kan ju inte direkt prata med det, hon från soc som ringde mig var väldigt trevlig. Men det behöver ju inte betyda något. jag frågade om lillen skulle följa med, hon svarade bara "ni kan ta med honom om ni vill, men han är så liten, så vi kommer ju inte kunna fråga honom nånting. Men vill ni hellre att nån passar honom så kan ni komma själva." Vad betyder det? Asså, jag hoppas verkligen att det läggs ner. Om man "erkänner" att anmälan är korrekt, men att det var en gång vid ett år sedan, kan det ju inte bli mkt mer än så. Det finns ju ingen fara för barnet just nu liksom! Det är väl det dom är till för "utreda om barnet far illa." gör det inte det oavsett vad som hänt för ett år sedan, så bör ju anmälan läggas ner eller hur? För det är väl i detta nu som det gäller.

Jaha, ok. Är kanske olika på olika ställen. I vår kommun uppmanar de nästan till att alla barn i familjen ska följa med oavsett ålder. Det heter så fint när barnen knappt är talbara att man får välja själv men att de gärna får följa med. Klart soc vill att alla barn ska med oavsett så de kan prata med alla eller betrakta dem. 16 månader är ändå en ålder där barnet kan hänga med till lekrummet och bli betraktad. Är ju inte en liten bebis längre som inte kan uppvisa något beteende.

De som jobbar på soc är ju inte direkt otrevliga. Men känns mer som att de intar en roll som är trevlig för att inge förtroende för att man ska känna sig trygg och prata. Alla känns stöpta i samma form. De är väl utbildade så i yrket. Hur de ska bete sig, hur de ska agera och olika samtalsmetoder utifrån olika situationer.

Man kan tänka att det är nuet som gäller. Men vet inte hur lång tid efteråt som de även tittar på det förflutna. Hur länge sånt sparas. Efter ett år kan man ju tycka att det är borta om det inte var något allvarligt. Men är inte säker.

Det enda råd jag kan ge är att vara tillräckligt trevlig tillbaka (men inte överdrivet), svara sanningsenligt och inte visa för mycket nervositet. Det är klart man knappt kan tänka på annat och att oron stiger ännu mer när man väl är där. Man vet ju knappt vilka man får träffa och hur de är och vad de ska säga och fråga. Man får ta det som det kommer även om oron är där.
Citera
2026-05-26, 16:17
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Vårdpersonal och skola använder det som ett vapen när de själva begått allvarliga fel, vårdmissar etc.
Ytterst sällan. Men det händer.
Har några nära med 25-35 år i skola/förskola.
Citera
2026-05-26, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LesDiscrets
Så här brukade det inte vara i Sverige och vi kan skylla på vad vi vill men det som skrämmer mig mest av allt, är hur likt USA Sverige har blivit. Vi har blivit fetare, mer högljudda, vulgära och pekfingervalsen/skvallret blommar för fullt! Många tror att de ska få en klapp i ryggen för ett jobb gjort bra, när de har "satt dit" en medmänniska. Hur lågt har man sjunkit när man, utan ett enda bevis, anmäler/anklagar andra till höger och vänster och sen står stolt med ryggen? Detta inkluderar vårdpersonal också. För att den totala kraschen av samhället ska gå lite snabbare, och lidandet bli kortare, tycker jag att alla ska förlita sig på Chatgpt i alla beslut, även regeringen.

Nu kommer jag väl förstås få massa med hatbomber för det jag skrev för inte ens HÄR INNE, kan vi vara sams eller avstå från att kalla andra "horunge", idiot, loser, hora.

Jag är rädd för den dagen OM det verkligen skulle bli krig på riktigt i Sverige! Ingen skulle hjälpa nån annan och alla skulle stå och skrika skit på varandra. Dystert!

Du har helt rätt... det är vidrigt och skrämmande MEN det finns många goda människor som gör bara saker för andra och vill väl.
Citera
2026-05-27, 00:35
Medlem
EgoistNs avatar
Citat:
Får jag fråga dig hur det gick efter samtalen med soc? Vi har fått vår första anmälan och ska på möte i veckan. Från en löjlig liten grej som sjukvården reagerat på och anmält mig för. Vi tar väldigt väl hand om vår son ska jag tillägga, jag är bara så stressad och orolig över detta möte. Då man hör så mkt. Den borde bara avskrivas, men farhågorna finns ju alltid kvar. Men kan dom säga på exempelvis första samtalet med soc "vi lägger ner anmälan", när man går ifrån mötet?

Det blev hänvisning till kommunens familjerådgivning och 8-10 möten med dessa. Därefter avslutades utredningen.
Dessa möten var helt odramatiska.

Den jag är sur på är den anonyma anmälaren, som jag givetvis listat ut vem HON är.
Citera
2026-05-27, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Att anmäla på falska grunder är brottsligt och kan ge FÄNGELSE!

För att de ska vara möjligt måste anmälaren vara ett fullständigt klantarsle. Det är otroligt svårt att bevisa att någon uppsåtligen kommit med falska uppgifter.
Citera
2026-05-27, 22:12
Medlem
Knivur-273s avatar
Jag och min f.d. tog den lilla sonen till vårdcentralen för att han hade en fästing i örsnibben.

Sjuksköterskan tog fram en spetsig peang och slet ut den lilla parasiten.

Peang sade han, som ett-åring.

-Vad sade han ?

Jag förklarade att jag brukar använda ett sådant instrument för att ta ut kroken på fiskar snällt.
Senast redigerad av Knivur-273 2026-05-27 kl. 22:16.
Citera
2026-05-27, 22:35
Medlem
Ja det kan de, det är väl det vanligaste som sker.
Oroa dig inte. Jag har blivit anmäld många gånger, men soc har varje gång bedömt att min föräldraförmåga inte är bristfällig, så det blir aldrig nån åtgärd från deras sida. (Har barn med komplex problematik, samt ett ex med hämndbegär).

Det måste ju kosta enorma summor med alla dessa anmälningar. Absolut att man ska anmäla om man känner oro, men folk missbrukar ju systemet.

Citat:
Får jag fråga dig hur det gick efter samtalen med soc? Vi har fått vår första anmälan och ska på möte i veckan. Från en löjlig liten grej som sjukvården reagerat på och anmält mig för. Vi tar väldigt väl hand om vår son ska jag tillägga, jag är bara så stressad och orolig över detta möte. Då man hör så mkt. Den borde bara avskrivas, men farhågorna finns ju alltid kvar. Men kan dom säga på exempelvis första samtalet med soc "vi lägger ner anmälan", när man går ifrån mötet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in