2026-05-26, 12:07
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissNobody84
Asså, jag har fått en orosanmälan på mig. För en liten skitgrej som vården reagerade över när jag sökte hjälp. Det är en isolerad händelse som hände för ett år sedan, en gång. Men bara för att det finns barn under 18 år i mitt hushåll så är dom skyldiga att göra en anmälan. Jag bad henne att inte göra det, då det verkligen inte finns nån fara att min lille pojk far illa. Men dom har ju såklart anmälningsskyldighet, vilket jag fattar. Men tycker det är så sjukt obefogat och att vi då nu ska behöva ha ett möta med en person från socialen bara för att se om det behövs inledas en utredning eller inte. Detta har lagt så sjukt mkt stress, oro och rädsla på mig men oxå min partner som är väldigt orolig av sig överlag.

Han tror ju det värsta, att dom kommer att dissekera våra liv, vad vi gjort tidigare med mera, hans rädsla är ju att dom ska ta sonen, men det försäkrar jag honom att det kommer dom inte göra. Men jag känner mig oxå väldigt rädd, stressad och orolig. Och jag känner att det finns så många fler som behöver socialen och en ev. utredning, men nä där händer inget. Tröskeln är så låg, men pressen det sätter på oss som föräldrar som nu svävar i en grym ovisshet är så jobbig. Jag vill bara att det ska vara över, att detta mötet som kommer, kommer vara det enda, sen läggs ärendet ner och vi kan gå vidare med våra liv.

Blir bara så jävla förbannad när man blir anmäld för en skitsak. kan man inte se till det stora hela "hmm, verkar det finnas nåt problem här i denna familjen, nä, finns inget annat som tyder på det, två föräldrar som i grunden mår bra, ett barn som är friskt och välmående, men åh mamman gjorde en grej för ett år sedan som vi rynkade på ögonen åt och NU måste vi ju anmäla, vara sig vi vill eller inte tycker att det egentligen behövs." Ibland kan jag tycka att anmälningsplikten är lite väl hög! Vid vissa saker ska man direkt anmäla, men med andra som egentligen kan ligga till grund för värre saker, då skiter man i det.

Om nån har erfarenhet av ett första samtal med soc och vad dom ställer för frågor, får ni gärna svara till mig. Sitter med sån jäkla ångest och oro just nu för mitt barn som inte alls far illa. Vill bara veta att allt kommer gå bra, att det inte blir nån utredning, att samtalat leder till att ärendet läggs ner.

Jag förstår er verkligen. Vet inte vad barnet är i för ålder, men stressen och oron kan barnet också drabbas av, beroende på barnets ålder och hur barnet är som person.

Man får ju sitta tillsammans som familj och prata först. Hur samtalen ser ut följer säkert någon mall men förstår att det kan se olika ut och att det är utformat utifrån orsak till anmälan och utifrån barnens ålder. Det sitter två tre personer med. De frågar vad man sysselsätter sig med och hur det är hemma och vad man gör på fritiden och sånt. Normala saker. De läser upp anmälan och man får berätta hur man ser på den. Är det barn med vill de sitta enskilt med barnen. De frågar barnen hur det är hemma och hur det är i skolan eller förskolan och vad de tycker om att göra i skolan och hemma. Betraktar barnen medan de leker. De lyssnar och ser hur barnen pratar och beter sig.

Har man tur lägger de ner efter ett möte. Men de kan vinna mötas fler gånger. Kan ta månader. Eller så hör man aldrig något mer. Och då undrar man om det är över eller inte. Oron är kvar länge. Även om man vet att det är över känns det inget vidare att man själv och familjen blivit utsatt för detta. Helt i onödan för små skitgrejer.
Citera
2026-05-26, 13:26
Medlem
Var 5:e barn i Sverige har haft minst en förälder med alkoholproblem under sin uppväxt.
Citera
2026-05-26, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EgoistN
Anmälan har skjutit i höjden. Även jag, som har tre barn, har råkat ut för orosanmälan till socialtjänsten.

Detta till trots att vi tar mycket väl hand om våra barn.
Betydligt mycket bättre än vad mina föräldrar tog hand om mig..

Det råder inget tvivel om att anmälningsviljan har ökat. Detta utan att barn mår generellt sämre än tidigare.

Får jag fråga dig hur det gick efter samtalen med soc? Vi har fått vår första anmälan och ska på möte i veckan. Från en löjlig liten grej som sjukvården reagerat på och anmält mig för. Vi tar väldigt väl hand om vår son ska jag tillägga, jag är bara så stressad och orolig över detta möte. Då man hör så mkt. Den borde bara avskrivas, men farhågorna finns ju alltid kvar. Men kan dom säga på exempelvis första samtalet med soc "vi lägger ner anmälan", när man går ifrån mötet?
Citera
2026-05-26, 13:46
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
8 av 10 gäller MENA-familjer. 1 av 10 är "hämndanmälan" där föräldrarna är separerade och använder barnen som slagträ.
1 av 10 är vita familjer med verkliga problem.
Citera
2026-05-26, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Jag förstår er verkligen. Vet inte vad barnet är i för ålder, men stressen och oron kan barnet också drabbas av, beroende på barnets ålder och hur barnet är som person.

Man får ju sitta tillsammans som familj och prata först. Hur samtalen ser ut följer säkert någon mall men förstår att det kan se olika ut och att det är utformat utifrån orsak till anmälan och utifrån barnens ålder. Det sitter två tre personer med. De frågar vad man sysselsätter sig med och hur det är hemma och vad man gör på fritiden och sånt. Normala saker. De läser upp anmälan och man får berätta hur man ser på den. Är det barn med vill de sitta enskilt med barnen. De frågar barnen hur det är hemma och hur det är i skolan eller förskolan och vad de tycker om att göra i skolan och hemma. Betraktar barnen medan de leker. De lyssnar och ser hur barnen pratar och beter sig.

Har man tur lägger de ner efter ett möte. Men de kan vinna mötas fler gånger. Kan ta månader. Eller så hör man aldrig något mer. Och då undrar man om det är över eller inte. Oron är kvar länge. Även om man vet att det är över känns det inget vidare att man själv och familjen blivit utsatt för detta. Helt i onödan för små skitgrejer.

Barnet är bara ca 16 månader, så dom kan ju inte direkt prata med det, hon från soc som ringde mig var väldigt trevlig. Men det behöver ju inte betyda något. jag frågade om lillen skulle följa med, hon svarade bara "ni kan ta med honom om ni vill, men han är så liten, så vi kommer ju inte kunna fråga honom nånting. Men vill ni hellre att nån passar honom så kan ni komma själva." Vad betyder det? Asså, jag hoppas verkligen att det läggs ner. Om man "erkänner" att anmälan är korrekt, men att det var en gång vid ett år sedan, kan det ju inte bli mkt mer än så. Det finns ju ingen fara för barnet just nu liksom! Det är väl det dom är till för "utreda om barnet far illa." gör det inte det oavsett vad som hänt för ett år sedan, så bör ju anmälan läggas ner eller hur? För det är väl i detta nu som det gäller.
Citera
2026-05-26, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteNightFlight
Folk har förstått att man kan använda det som vapen.
Blir du ovän med någon eller vill att någon ska få det jobbigt, orosanmäl deras barn.

Detta är ett allvarligt brott och precis som du säger används det som vapen och är dessvärre extremt vanligt... hur många% av dessa anmälningar är falska? Säkert minst 50%, antagligen mer!!!!

Det är en allvarlig kränkning... vårdpersonal är kända för att anmäla föräldrar när de begått allvarliga misstag...som en desperat avledningsmanöver så de ska få behålla sina legitimationer- äckliga kräk är de som gör så, tyvärr alltför många!!!!

Om du klagar på vården eller skolan kan du också få en anmälan...allt för att dälja egna fel och misstag- det är så vidrigt hur de gör!!!

Resurser som behöver läggas på barn som far illa och familjer som behöver stöd läggs istället på skötsamma familjer som blivit utsatta för vårdmissar, förtal osv... Horribelt är det!!!
Citera
2026-05-26, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
8 av 10 gäller MENA-familjer. 1 av 10 är "hämndanmälan" där föräldrarna är separerade och använder barnen som slagträ.
1 av 10 är vita familjer med verkliga problem.

Vårdpersonal och skola använder det som ett vapen när de själva begått allvarliga fel, vårdmissar etc.
Citera
2026-05-26, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av belovedillusion
Har en bekant som blev anmäld för att ungen hade ett uppskrapat knä och hål i byxan. Ungen hade härjat runt så som ungar gör och skrapat sitt knä när den trillade. Nej, då var min bekant en dålig mamma. Tror det var en jävel som störde sig på henne som anmälde henne för minsta lilla. Ändå absurt att man ens kommer på tanken att anmäla en sån grej till soc. Eller att anmäla till soc övht om det inte är något riktigt illa. Folk var blivit så förbannat korkade.

Sinnesjukt och brottsligt ...falsk tillvitelse, det kan ge fängelse!!!! Äckliga individer som gör så pga avund, rädsla, för att dölja egna misstag osv.
Citera
2026-05-26, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gscoIkljyikdvkhfdI
Var 5:e barn i Sverige har haft minst en förälder med alkoholproblem under sin uppväxt.

Det är mycket allvarligt och då finns det definitivt anledning att anmäla!
Citera
2026-05-26, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guldduscharn
Väl sammanfattat.

Försöker du jävlas genom att dra igång en juridisk process mot någon måste du själv stå för dina juristkostnader och kan i värsta fall dömas till att betala motpartens rättegångskostnader också. Offret får också någon slags upprättelse i att det blir offentlig handling att rätten anser att den som angriper dig har fel.

Anmäla till socialtjänsten däremot? Helt gratis, finns inga konsekvenser för den som anmäler och resultatet, även om det blir "ingenting", är sekretessbelagda uppgifter.

Att anmäla på falska grunder är brottsligt och kan ge FÄNGELSE!
Citera
2026-05-26, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EgoistN
Gissningsvis står kärringar/fruntimmer/kvinnor bakom mer än 85% av alla orosanmälningar.

Rätta mig gärna om jag har fel.

Tror du har rätt.. många vill hämnas, har autism, har själva begått allvarliga vårdmissar etc och är rädda att bli avslöjade och bli av med sin läkarlegitimation etc.

Det är en vidrig kränkning för den som får en falsk anmälan på sig och resurser som behöver läggas hos de som behöver hjälp på riktigt går till detta istället.... fruktansvärt på alla sätt
Citera
2026-05-26, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HORSVERIGE
Varför avskrivs de direkt?

De är felaktiga..uppenbart trams!!! Den som anmäler pga falska grunder, för att jävlas etc., riskerar fängelse!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in