2026-05-20, 05:34
Medlem
Apfyllans avatar
Hej Flashback!

Har börjat kasta mig in i läsandet igen, och har precis fått en lång lista på rekommendationer från en bekant, och letar nu efter bästa platsen att köpa in alla dessa (ca 12-15 böcker). För att slippa betala frakt från massa olika ställen samtidigt så vill jag helst beställa dessa från enbart en eller två sidor och så många så möjligt i samma svep, och jag undviker helst jänkarsidor så som Amazon.

Jag vet att vissa andra länder har lågprissidor för bokinköp som jag har använt mig av när jag har köpt utländsk litteratur, men denna gång gäller det svenska böcker.

Tips på hemsidor där man kan hitta bra billiga böcker? Hur gör ni för att inhandla specifika böcker billigt? (Det är ju tyvärr inte alltid man hittar det man vill ha på second hand och antikvariat.)
Citera
2026-05-20, 05:45
Medlem
Adlibris eller Bokus är väl enklast men kolla även på Bokborsen.se och ev. Tradera för second hand.
Citera
2026-05-20, 05:52
Medlem
Kolla bokfynd.nu för nya böcker.
Citera
2026-05-20, 06:16
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Skulle ändå leta i second hand butiker, inte sällan böckerna bara kostar 5-10 kr per styck. Nackdelen är väl att det tar tid och att man kanske aldrig hittar de böcker man söker. Annars Tradera. Eller säljgrupper på Facebook.

Frågan är ju om man verkligen måste köpa böckerna. Varför inte låna på biblioteket?
Citera
2026-05-20, 06:31
Medlem
Secondhand, utförsäljningsdagar och så är bra. Sök även efter rabattkoder på nätet.
Citera
2026-05-20, 07:33
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apfyllan
Hej Flashback!

Tips på hemsidor där man kan hitta bra billiga böcker? Hur gör ni för att inhandla specifika böcker billigt? (Det är ju tyvärr inte alltid man hittar det man vill ha på second hand och antikvariat.)

Oftast använder jag bokbörsen.se

Nästan alla sveriges antikvariat är anslutna där + privatpersoner.

Enhetsfrakt 62:- oberoende antal böcker du beställer . Blir snabbt dyrt om du inte köper från en och samma försäljare.
Du har din lista klar , får du träff på en titel så fortsätter du bara att söka på samma antikvariat på dina andra titlar medsökfunktionen
Senast redigerad av Upplyften 2026-05-20 kl. 07:39.
Citera
2026-05-20, 08:15
Medlem
triptykens avatar
Inte alls vad du frågar efter men jag skulle genuint ta ett svep på sitt lokala bibliotek.

Du kan beställa böcker där, med bibliotekskort får du tillgång till tidningar och filmer online mm.

Som sagt hajar att det inte var det du frågade efter men det gör att du kan läsa böcker och om.dom är skit har du inte förlorat ett öre
Citera
2026-05-20, 08:40
Medlem
Apfyllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Skulle ändå leta i second hand butiker, inte sällan böckerna bara kostar 5-10 kr per styck. Nackdelen är väl att det tar tid och att man kanske aldrig hittar de böcker man söker. Annars Tradera. Eller säljgrupper på Facebook.

Frågan är ju om man verkligen måste köpa böckerna. Varför inte låna på biblioteket?

Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Inte alls vad du frågar efter men jag skulle genuint ta ett svep på sitt lokala bibliotek.

Du kan beställa böcker där, med bibliotekskort får du tillgång till tidningar och filmer online mm.

Som sagt hajar att det inte var det du frågade efter men det gör att du kan läsa böcker och om.dom är skit har du inte förlorat ett öre

Jag brukar låna på bibliotek och tycker verkligen att de gör en stor nytta i samhället, men jag kommer vara bortrest hela sommaren så kommer inte kunna lämna tillbaka böckerna i tid. Dessutom så gillar jag att ge bort böcker som jag läst till vänner och bekanta som bor i andra städer, och det kan man inte riktigt göra med biblioteksböcker.
Citera
2026-05-20, 15:19
Medlem
Attackcykelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Oftast använder jag bokbörsen.se
Nästan alla sveriges antikvariat är anslutna där + privatpersoner.

Att "nästan alla [S]veriges antikvariat" finns på Bokbörsen stämmer inte.
De antikvariat som är medlemmar i Svenska Antikvariatföreningen säljer inte via Bokbörsen, utan via föreningens egen webbplats: http://www.antikvariat.net
Citera
2026-05-20, 15:47
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Attackcykeln
Att "nästan alla [S]veriges antikvariat" finns på Bokbörsen stämmer inte.
De antikvariat som är medlemmar i Svenska Antikvariatföreningen säljer inte via Bokbörsen, utan via föreningens egen webbplats: http://www.antikvariat.net

Det stämde visst ja.

Bokbörsen har däremot över 50 000 registrerade säljare (Privatpersoner, förlag och antikvarier)
Citera
2026-05-21, 17:05
Medlem
Attackcykelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Bokbörsen har däremot över 50 000 registrerade säljare (Privatpersoner, förlag och antikvarier)

Så är det. Jag är flitig användare av både antikvariat.net och Bokbörsen. Antikvariat.net är i allmänhet bäst för dyra, fina och ovanliga böcker medan Bokbörsen funkar bra för dussinverk.

Om man vill hitta Carl von Linné-böcker från 1700-talet eller förstautgåvor av Strindberg skulle jag rekommendera antikvariat.net. Om man föredrar Camilla Läckberg, Björn Ranelid eller Tom Clancy passar Bokbörsen bättre.

TS har tyvärr inte talat om vilka böcker han/hon letar efter, så det är svårt att ge råd.
Citera
2026-05-21, 17:08
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Attackcykeln

Om man vill hitta Carl von Linné-böcker från 1700-talet eller förstautgåvor av Strindberg skulle jag rekommendera antikvariat.net. Om man föredrar Camilla Läckberg, Björn Ranelid eller Tom Clancy passar Bokbörsen bättre.

Nej, för jag har aldrig sett klassiska svenska verk på Bokbörsen till salu , skämtar du eller ?
Senast redigerad av Upplyften 2026-05-21 kl. 17:12.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in