2026-05-19, 23:25
Medlem
Jag är 70+, har barn, varit gift. Brorsan är fem år äldre, inga barn, aldrig gift.
Han bor i hyresrätt, har under sitt liv samlat på sig enorma (jo, enorma) mängder bråte. Jag har fått honom att fatta att så länge han inte testamenterat arvslott till någon annan blir jag som blir enda dödsbodelägare och måste ta hand om skiten. Om han lägger näsan i vädret före mig alltså. Det kommer i så fall att ta månader.
Men jag kan ju lika gärna dö före honom. Blir mina barn då dödsbodelägare och skyldiga att ta hand om skiten den dag han dör?
Citera
2026-05-19, 23:32
Moderator
Arne.Ankas avatar
avsägelse av arv, det du söker?

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2025.7/340761.html
Citera
2026-05-19, 23:39
Medlem
kalkryggars avatar
Man ska kunna avsäga sig hela eller delar av ett arv. Dock vet jag inte exakt vad det innebär här. Dödsboet kommer sannolikt att få betala kostnaden för att hantera bråtet.

Det finns organisationer och företag som rensar ut dödsbon. Kan det finnas värde i det så kan du till och med få pengar från dem. I många fall så brukar man säga att det är jämt upp. De städar ut allt och sen får de allt de kan krama ur bråtet i pengar.

I annat fall om det inte skulle innehålla något värde så kostar det inte så mycket att få dem att rensa ut det och dödsboet betalar det. Kostar det mer än vad dödsboet är värt så kommer ingen arvinge att behöva betala för det.

Nu är det så att han enligt din uppgift har en hyresrätt och då kommer kostnaden och arbetet att läggas på hyresvärden.
Citera
2026-05-19, 23:40
Medlem
Diamondgrits avatar
Hmm. Skulder tas från dödsboet men ärvs väl inte? Med andra ord kan du väl bara ignorera hela saken och låta hyresvärden ta hand om det?
Citera
2026-05-19, 23:42
Medlem
Storstadskatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
avsägelse av arv, det du söker?

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2025.7/340761.html
Dödsboägare är inte samma som arvtagare. Bor han i hyresrätt utan tillgångar så får hyresvärden städa. Har han medel som kontanter eller annat värde så tar man av det. Så inget du behöver oroa dig om.
Citera
2026-05-19, 23:49
Medlem
Exakt vad menar du med "måste ta hand om skiten"?
Citera
2026-05-19, 23:55
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Njursvikt
Jag är 70+, har barn, varit gift. Brorsan är fem år äldre, inga barn, aldrig gift.
Han bor i hyresrätt, har under sitt liv samlat på sig enorma (jo, enorma) mängder bråte. Jag har fått honom att fatta att så länge han inte testamenterat arvslott till någon annan blir jag som blir enda dödsbodelägare och måste ta hand om skiten. Om han lägger näsan i vädret före mig alltså. Det kommer i så fall att ta månader.
Men jag kan ju lika gärna dö före honom. Blir mina barn då dödsbodelägare och skyldiga att ta hand om skiten den dag han dör?

Du hyr in en firma som sorterar igenom det kvarlämnade och använder det dom hittar av värde för att betala för att skicka resten till tippen. Finns tusen och en sådana. Dödsboet betalar om det inte finns nåt av värde där och du eller dina barn kommer inte behöva titta på nåt av det.
Citera
2026-05-20, 00:56
Medlem
ts ta det du vill ha kvar, sen ringer du erikshjälpen (om dom finns i din stad....) o säger att dom får ta ALLT eller inget. då kommer dom o hämtar rubbet o några stackars alkisar/invandrare får bära så dom storknar. så gjorde jag själv, var smidigt!
Citera
2026-05-20, 05:59
Medlem
AlfaQhards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Exakt vad menar du med "måste ta hand om skiten"?

Det klassas som "skräp" när han dör och måste antingen likvideras till dödsboet eller till återbruket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in