2026-07-30, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baradumheter
Ja men ska prova det! Varför tror du att det är för tidigt för dynamiskt? För att det känns av när jag håller isometriskt? Har ju kört med gummibandet hemma i tre veckor och det har ju blivit märkbart bättre. Nu med kabelmaskinen på gymmet kan jag få till bättre belasning och vinklar, åtminstånde mycket enklare! Saknar ett stöd för armen tänkte jag på imorse, men hade ju bara kunnat ta en bänk så hade det varit löst.

Haha, kommer inte att ske att jag går nära en bastu! Så får köra hårt med isklammrar hemma istället 🤣.

Peptiderna hjälper med ”allt”. Ses tydligt på ett ultraljud att saker går åt rätt håll snabbare än vad som är normalt .

Alltså, vill inte bli stark i en övning för att tävla i. Vill bli stark i allt och träna hårt. Att köra 5x5 på submax vikter har jag noll intresse av. Att inte gå till 1 reps från fail på arbetsseten är inget för mig.

Kan egentligen inte säga så mycket bu eller bä om just kollo. Har inte varit nog för att ha en åsikt, men vet mer än en som hade en av dom större träningsjournalerna och preppade då.

Aa det är så som jag resonerar kring det. Eller rent generellt att det smärtar och du inte har byggt upp styrka i hela rörelsen än.

När jag provade isometriskt senast hade jag redan gjort dynamiskt en tid och det var i någon månad. Det hade blivit bättre men inte helt helt bra och vissa dagar var bättre än andra. När jag provade isometriskt så gick det plötsligt väldigt snabbt och kunde börja fokusera på dynamisk stretching och träna med lätta vikter.
Så rekommenderar att iaf ge det ett försök och avgör själv hur du upplever det.

Tänk på att inflammation är nödvändigt för att läka. Därför kan det vara kontraproduktivt att enbart kyla ner. Visst att det lindrar och det är viktigt men en skada behöver också ha inflammationsprocessen.
Träning i sig skapar inflammation och smärta försämrar läkningsprocessen, så det är en balansgång det hela.
Citera
2026-08-01, 12:01
Medlem
baradumheters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sklee
Aa det är så som jag resonerar kring det. Eller rent generellt att det smärtar och du inte har byggt upp styrka i hela rörelsen än.

När jag provade isometriskt senast hade jag redan gjort dynamiskt en tid och det var i någon månad. Det hade blivit bättre men inte helt helt bra och vissa dagar var bättre än andra. När jag provade isometriskt så gick det plötsligt väldigt snabbt och kunde börja fokusera på dynamisk stretching och träna med lätta vikter.
Så rekommenderar att iaf ge det ett försök och avgör själv hur du upplever det.

Tänk på att inflammation är nödvändigt för att läka. Därför kan det vara kontraproduktivt att enbart kyla ner. Visst att det lindrar och det är viktigt men en skada behöver också ha inflammationsprocessen.
Träning i sig skapar inflammation och smärta försämrar läkningsprocessen, så det är en balansgång det hela.
Läst på lite om isometriskrehab, och det är mycket mer avancerat än vad jag tänkte mig . Trodde att det var en grej som passade bäst i början av en skada, men har sin plats för att hitta ”rätt” vinklar, bedöma smärta innan/efter träning och annat.

Ska ge mig på det och prova när jag kommer ihåg, går ju att köra enkelt hemma och vill inte lägga för mycket extra tid på gymmet i onödan . Men ska absolut ge det en ärlig chans när jag kör mitt varv hemma!

Haha, skojade bara om kylan! Är också något som är alldeles för bökigt för mig att bry mig om. Kyla akut vid skadan har jag inget emot, men inte såhär fyra veckor in.

Säger inte emot ditt sista stycke! Men beror helt på typ av skada. En inflammerad slemsäck som jag har är inget jag kan köra hårt mot hårt och rehaba bort (viker jag provade i början, mer är väl alltid bättre? ). Men vissa typer av skador kan man absolut träna bort genom att träna oftare.

Uppskattar att du skriver i tråden! Får dåligt samvete när jag läser din men inte skriver något 😭
Citera
2026-08-01, 12:20
Medlem
baradumheters avatar
Rehab med inåt och utåt rotationer. När armbågen är i lod med kroppen eller 90 grader utåt fungerar. Men vill få ut och fram armbågen på något bättre sätt, tog en yogamatta och rullade ihop och hade mellan armbågen och kroppen. Styrkan kommer verkligen snabbt tillbaka nu när jag har maskinen med viktmag som standardiserar utförandet. Körde även utsida/baksida, men skriver det som mitt styrkepass istället

Stående crusifix laterals (nere)
8/4/2*3.75
Benspark + Liggande bencurl
7/2*75 3/1/1*67
Benpress
9*150
Chins
4/2/1*19
Maskinrodd
5/2*54
Preachercurls i maskin
4/1/1*43
Plan hantelpress
6*20
Enarms tricepspushdown SS extencions över huvudet
7*5 + 3*5
Stående vadpress
Skippades idag då korsryggen och vänster vad kändes gnälliga.

Gav mig på plans hantelpressar idag! Första repet innan jag var helt på plats kändes lite, men verkligen 1/10 på en skala för smärtan.

Jag har ett ganska så fritt schema på dagarna, så brukar ta en eller två tupplurar eller läsa något. Men är en dålig vana som jag aktivt har börjat jobba på, så istället för att lägga mig ner har jag börjat gå promenader. Har ett varv runt området som tar 10-15 min så efter varje måltid går jag ett varv.

Liten lustig grej som verkligen har kommit sedan jag började med det här, jag har verkligen problem att somna på kvällarna (och är uppe väldigt tidigt). Insomningen börjar verkligen bli ett problem, men att jag är uppe 04 påverkar sambon mer än mig 😅.

Kosten sköts faktiskt bra just nu, grannen som ser mig någon gång i veckan frågade om jag har börjat träna igen. Hade ändå kört två pass och skött maten i fyra dagar .
Citera
2026-08-01, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baradumheter
Läst på lite om isometriskrehab, och det är mycket mer avancerat än vad jag tänkte mig . Trodde att det var en grej som passade bäst i början av en skada, men har sin plats för att hitta ”rätt” vinklar, bedöma smärta innan/efter träning och annat.

Ska ge mig på det och prova när jag kommer ihåg, går ju att köra enkelt hemma och vill inte lägga för mycket extra tid på gymmet i onödan . Men ska absolut ge det en ärlig chans när jag kör mitt varv hemma!

Haha, skojade bara om kylan! Är också något som är alldeles för bökigt för mig att bry mig om. Kyla akut vid skadan har jag inget emot, men inte såhär fyra veckor in.

Säger inte emot ditt sista stycke! Men beror helt på typ av skada. En inflammerad slemsäck som jag har är inget jag kan köra hårt mot hårt och rehaba bort (viker jag provade i början, mer är väl alltid bättre? ). Men vissa typer av skador kan man absolut träna bort genom att träna oftare.

Uppskattar att du skriver i tråden! Får dåligt samvete när jag läser din men inte skriver något 😭

Håller med om att det är ett ganska djupare ämne än man tror men gör det inte så komplicerat.
Du verkar ha förstått grundprincipen och det gäller att hitta där man är svag och precis där smärtan börjar komma. Lämpar sig väldigt bra till små muskler och señor eftersom man har dålig cirkulation på dom platserna och vätskan som trycker på skapar smärtan.

Och som du säger är det något man kan göra hemma så det är ingen större tröskel för att göra det.

Hahaha okej, jag fångade inte sarkasmen där

Absolut är ingen skada riktigt den samma så viktigt att förstå vad för skada man har. Men vem har diagnoserat dig?
Vet att du skrev tidigare att det var infraspinatus och nu bursit. Det är skillnad om det är en muskel och en slemsäck. Slemsäckar kan jag väldigt lite om. Vet att en kompis nämnt att han har bursit men samtidigt så har han fått till sig alla olika diagnoser man kan tänka sig så jag tycker att det är oklart om det är slemsäck. Men tyvärr har jag väldigt dålig koll på hur man gör vid en bursit.

Tycker att det är trevligt med att skriva med folk i journaldelen. Blir ofta trevliga diskussioner, motiverande och ett litet "kompisgäng".
Ha inget dåligt samvete alls. Trevligt att du läser. Det är inte direkt en så spännande journal. Likt dig skapades den mest för att ha lite pli på mig själv. Men livet och vardagen gör att jag inte hinner eller har ork att uppdatera för det mesta tyvärr.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in