2026-05-20, 03:02
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 90321
Varför kommer det nästan aldrig upp lägenheter runt 50 kvm?

Små lägenheter är lätta att få bidrag för. Folk sparar dem väl i reserv ifall det skulle ta slut med sambon de bor hos. Socialen betalar kalaset.
Citera
2026-05-20, 03:20
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Varför kommer det nästan aldrig upp lägenheter runt 50 kvm? Nästan alla lägenheter som läggs upp är runt 34 kvm. Alltså små ettor. Eller dyra nyproduktion.. Jag har svårt att tro att ingen lägenhet runt 50 kvm blir ledig. Är det så att bostadsbolagen tar lägenheterna själva eller vad är det frågan om? Jag tappar hoppet.

Jag kommer såklart INTE avslöja vilken stad det gäller. Diskutera rent generellt.

Jag anmäler alla oseriösa inlägg! Svara seriöst eller ge fan i att svara om ni inte vill bli anmälda!

Därför stt den storleken är ovanlig. I hyreshusen som byggdes under 50, 60, och 70-talet låg ettorna vanligtvis på 30-36 kvm och tvåorna på 55-65 kvm. Lägenheter på 50 kvm är för små för att fungera som tvårummare och onödigt stora för att bara ha ett rum.

Logiskt, antingen är det en eller också två personer som flyttar in. Kunde en och en halv person bo i en lägenhet hade storleken 45-50 kvm varit vanligare.
Citera
2026-05-20, 05:20
Medlem
Just 34 kvm klassar jag inte riktigt som en liten etta. Finns ju sådana på runt 18-25 kvm. Det är mer vad jag kallar litet. Sedan har jag sett tvåor runt 35 kvm, det är litet.

Är det en större etta du ute efter, eller en tvåa? Hur länge har du letat efter lägenhet? Kollar du endast hos en hyresvärd eller flera? Har du tex kollat både hyresvärdarnas hemsidor, HomeQ och facebookgrupper med lediga lägenhet i din stad/kommun? Vissa privata hyresvärdar har inga egna hemsidor, men kan annonsera på annat håll eller svara på folks annonser när de söker något ledigt.

Det kan variera mycket i perioder vad som är tillgängligt för tillfället. Så kan vara värt att ha lite tålamod och kolla runt hos olika hyresvärdar.

Jag vet inte om det måste vara exakt 50 kvm. Jag ser åtminstone regelbundet lediga lägenheter (både ettor och tvåor) på 45-55 kvm. Så det finns. Allt är inte nyproduktion.Men det kan ju också variera mellan olika kommuner och hyresvärdar.
Senast redigerad av Starberries 2026-05-20 kl. 05:38.
Citera
2026-05-20, 07:17
Medlem
fram till för ca 15 år sen blev lägenheterna större för varje år t ex en 2:a växte från ca 50 kvm efter 2:dra världskriget till runt 70 kvm för 25 år sen men för 15 år sen blev hyrorna så dyra på nybyggen då kom de på att börja minska på kvadraten , såg igår att de annonserar ut nybyggda lägenheter i ett område här i norrland 2:a 35 kvm hyra 8355 kr/mån kommer nog inte söka har en 2:a på 64 kvm mitt i stan för 6072:-
Citera
2026-05-20, 10:36
Medlem
mosesjrs avatar
Citat:
Varför kommer det nästan aldrig upp lägenheter runt 50 kvm? Nästan alla lägenheter som läggs upp är runt 34 kvm. Alltså små ettor. Eller dyra nyproduktion.. Jag har svårt att tro att ingen lägenhet runt 50 kvm blir ledig. Är det så att bostadsbolagen tar lägenheterna själva eller vad är det frågan om? Jag tappar hoppet.

Jag kommer såklart INTE avslöja vilken stad det gäller. Diskutera rent generellt.

Jag anmäler alla oseriösa inlägg! Svara seriöst eller ge fan i att svara om ni inte vill bli anmälda!

Hittade lediga hyresrätter ”50-59 lvm ”i 3 städer toltalt 9 st

Jönköping Vätterhem ”2st

https://vatterhem-arena.vitec.net/ledigt/lagenhet

Nässjö linden 5 st
https://minasidor.linden-fastighetsab.se/market/residential

Skövde Skövdebostäder 2 st

ttps://www.skovdebostader.se/sok-ledigt/lediga-lagenheter/

Träff på 3 sökningar av 3 av måste ju vara
generellt set bra ..
Citera
2026-05-21, 09:37
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Passar en bred målgrupp. Såväl ensamma som par. Mest eftertraktade vid en SCB-undersökning var 40-60 kvm.

Det finns en hel del människor med barn också som bor i den storleken runt 50-60kvm. Inte minst ensamma föräldrar med barn. Det är ju en rätt flexibel storlek beroende på hur lägenheten är disponerad. Har själv bott i en trea på 61 kvadrat, den hade absolut funkat för två vuxna och ett barn även om det så klart inte hade varit massor av plats.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in