2026-05-19, 19:20
Medlem
Varför kommer det nästan aldrig upp lägenheter runt 50 kvm? Nästan alla lägenheter som läggs upp är runt 34 kvm. Alltså små ettor. Eller dyra nyproduktion.. Jag har svårt att tro att ingen lägenhet runt 50 kvm blir ledig. Är det så att bostadsbolagen tar lägenheterna själva eller vad är det frågan om? Jag tappar hoppet.

Jag kommer såklart INTE avslöja vilken stad det gäller. Diskutera rent generellt.

Jag anmäler alla oseriösa inlägg! Svara seriöst eller ge fan i att svara om ni inte vill bli anmälda!
Senast redigerad av 90321 2026-05-19 kl. 19:50.
Citera
2026-05-19, 19:22
Medlem
BaronAfTrosas avatar
Du får nog specificera var i Sverige detta sker. Tror knappast det gäller alla bostadsbolag i Sverige.
Citera
2026-05-19, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 90321
Varför kommer det nästan aldrig upp lägenheter runt 50 kvm? Nästan alla lägenheter som läggs upp är runt 34 kvm. Alltså små ettor. Eller dyra nyproduktion.. Jag har svårt att tro att ingen lägenhet runt 50 kvm blir ledig. Är det så att bostadsbolagen tar lägenheterna själva eller vad är det frågan om? Jag tappar hoppet.

Hehe men är inte det den mest efterfrågade storleken? Nu vet jag heller vart du letar men borde gälla ungefär samma överallt
Citera
2026-05-19, 19:28
Medlem
Passar en bred målgrupp. Såväl ensamma som par. Mest eftertraktade vid en SCB-undersökning var 40-60 kvm.
Citera
2026-05-19, 19:31
Medlem
Citat:

Jag kommer såklart INTE avslöja vilken stad det gäller. Diskutera rent generellt.
Här finns bara lägenheter runt 50 kvm, inga alls runt 34 kvm. Självklart avslöjar jag inte vilken stad det gäller.
Citera
2026-05-19, 19:36
Medlem
Du får väl köpa lite större eller lite mindre ,mupp!
Citera
2026-05-19, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blixtochstorm
Du får väl köpa lite större eller lite mindre ,mupp!

Jag har inte sagt att jag ska köpa någon lägenhet idiot! Det gäller INTE bostadsrätt!
Citera
2026-05-19, 19:49
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Jag tappar hoppet.

Utan att avslöja för mycket , så bor jag i ett område byggt på 50-talet som blev Sveriges andra ABC-Stad ( arbete ,bostad,centrum) byggt något år efter Vällingby i Stockholm ( Jag bor inte i Stockholm)

Precis alla lägenheter i varenda punkthus samt lamellhusen (2-4 vån) är majoriteten av alla lägenheter precis ca. 50m2 plus minus 5m2 stora såväl ettor som tvåor. Detta från en tid då det bodde inflyttade arbetarfamiljer från omoderna ruckel med kallvatten och dass i svalen till den här "lyxen" av enorm yta. Och sedan har inget förändrats.

De nya modernistiska hamsterburar om 30-35 m2 byggdes ( i liten skala) inte förrän miljonprogrammet (1965-1975) och det har följt efter hela vägen fram till 2020-talet då smålägenheter byggdes i större skala . Nuförtiden bor 40% av alla svenskar i ensamhushåll, och då behövs det inga speciella anspråk .
Senast redigerad av Upplyften 2026-05-19 kl. 19:54.
Citera
2026-05-19, 19:55
Medlem
Citat:
Varför kommer det nästan aldrig upp lägenheter runt 50 kvm? Nästan alla lägenheter som läggs upp är runt 34 kvm.
Störst omsättning på typ 34 kvm (1 rok) medans typ 50 kvm (2 rok) antagligen är mest eftertraktade.

Hyresskillnaden mellan en etta och en tvåa torde vara ganska liten, så de flesta vill nog ha en tvåa, vilken dessutom fungerar för ett par.
Citera
2026-05-19, 23:40
Medlem
Citat:

Jag anmäler alla oseriösa inlägg! Svara seriöst eller ge fan i att svara om ni inte vill bli anmälda!
Det känns att snacka Stockholm. På andra ställen 50-55 kvm mkt vanligt
Citera
2026-05-19, 23:45
Medlem
mikaelss avatar
Jag bor på 55 kvm, så den dyker upp dagligen, ser inte problemet.

Men ts kanske kan förtydliga?
Citera
2026-05-20, 01:54
Medlem
mosesjrs avatar
Vid min första sökning på lediga hyresrätter
Så fram kommer det att kommunal bostadsbolaget i Nässjö
Har 5 st hyresrätter på 50- 58 kvm som är ledigs …

Så ja

https://minasidor.linden-fastighetsab.se/market/residential
Senast redigerad av mosesjr 2026-05-20 kl. 01:56.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in