2026-05-19, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guldner.Spessart
Gör du så. Alla andra rekommenderar jag dock att få okej med arbetsgivaren först. Polisen har ingen skyldighet att inte nämna att en anonym anställd har hört av sig för din arbetsgivare vid en eventuell utredning. En del arbetsgivare kanske bara applåderar detta civilkurage. Andra not so much. Att gå bakom ryggen på arbetsgivaren kan nog fler tycka illa om.

Ett brott är ett brott och bör så behandlas.
Citera
2026-05-19, 18:59
Medlem
Gör nytt Facebook konto och informera personerna.
"Det har kommit till kännedom att Olle håller på bli bedragen, han köper apple giftcard för tusentals kronor per vecka/månad." Du outar absolut inte dig själv med så enkel text.

Om gubben blir utsatt för bedrägeri/utpressning, så lär gubben absolut inte anmäla dig heller om du använder dig av din riktiga profil.

"hjälper någon som är sjuk", apples giftcard hjälper ingenting, pengar som är låsta till apple. Helt klart blir han lurad/utpressad, och dessa ligor informerar gubben att säga detta när folk undrar.
Citera
2026-05-19, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ain0bain0
Jag jobbar i en butik, vi har en kund som ofta kommit in för att köpa Apple giftcard för flera tusen vid flera tillfällen.
Vi har nu börjat neka honom pga det verkar väldigt misstänksamt.
Kunden är en äldre herre och han har uppgivit till en kollega att han hjälper någon som är sjuk.

Jag kollade upp honom på Facebook och såg att han är vän med mitt barns kompis pappa, farmor och farfar osv.

Min fundering nu är om det är lagligt för mig att informera dem om detta eller om det är nåt gdpr eller liknande som kan ställa till det för mig.
Troligen har han ju råkat ut för någon som lurar honom på pengar.

Rekommendationen från Svensk Handel är att butiken vid misstanke om bedrägeri med presentkort ska neka köp och tipsa polisen. Agerar du på egen hand så hjälper du inte butiken att hantera frågan.

https://www.svenskhandel.se/sakerhet/sakerhetsnytt/kop-av-presentkort-som-del-av-ett-brottsupplagg/
Citera
2026-05-21, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trie
Rekommendationen från Svensk Handel är att butiken vid misstanke om bedrägeri med presentkort ska neka köp och tipsa polisen. Agerar du på egen hand så hjälper du inte butiken att hantera frågan.

https://www.svenskhandel.se/sakerhet/sakerhetsnytt/kop-av-presentkort-som-del-av-ett-brottsupplagg/

Tack, låter vettigt. Ska prata med min chef om det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in