2026-05-19, 13:39
Medlem
Jag jobbar i en butik, vi har en kund som ofta kommit in för att köpa Apple giftcard för flera tusen vid flera tillfällen.
Vi har nu börjat neka honom pga det verkar väldigt misstänksamt.
Kunden är en äldre herre och han har uppgivit till en kollega att han hjälper någon som är sjuk.

Jag kollade upp honom på Facebook och såg att han är vän med mitt barns kompis pappa, farmor och farfar osv.

Min fundering nu är om det är lagligt för mig att informera dem om detta eller om det är nåt gdpr eller liknande som kan ställa till det för mig.
Troligen har han ju råkat ut för någon som lurar honom på pengar.
Citera
2026-05-19, 13:41
Medlem
Säg till herren istället stt han blir lurad av en indier
Citera
2026-05-19, 13:51
Medlem
triptykens avatar
Tror du kan göra en anonym orosanmälan om honom.

Men snacka med ditt barns kompis farsa i förtroende om hans släkting är väl bästa första steget?
Citera
2026-05-19, 13:54
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FilipDick
Säg till herren istället stt han blir lurad av en indier

Dom är rätt duktiga på att sälja in att det inte är bedrägeri, och bedrägeri som brott är enormt skamfyllt så många - speciellt äldre - har enklare att låtsas om som om det inte är ett bedrägeri ett gott tag.
Citera
2026-05-19, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ain0bain0
Jag jobbar i en butik, vi har en kund som ofta kommit in för att köpa Apple giftcard för flera tusen vid flera tillfällen.
Vi har nu börjat neka honom pga det verkar väldigt misstänksamt.
Kunden är en äldre herre och han har uppgivit till en kollega att han hjälper någon som är sjuk.

Jag kollade upp honom på Facebook och såg att han är vän med mitt barns kompis pappa, farmor och farfar osv.

Min fundering nu är om det är lagligt för mig att informera dem om detta eller om det är nåt gdpr eller liknande som kan ställa till det för mig.
Troligen har han ju råkat ut för någon som lurar honom på pengar.
Det är inte olagligt i sig. Men eftersom det rör sig om information du får som anställd så måste du ha arbetsgivarens godkännande att föra detta vidare. Annars kan du göra dig skyldig till bruten lojalitetsplikt.
Citera
2026-05-19, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guldner.Spessart
Det är inte olagligt i sig. Men eftersom det rör sig om information du får som anställd så måste du ha arbetsgivarens godkännande att föra detta vidare. Annars kan du göra dig skyldig till bruten lojalitetsplikt.

Är det fel att anmäla eller tipsa Polisen ifall man misstänker brott?
Citera
2026-05-19, 14:08
Medlem
kalkryggars avatar
Ring polisen på 114 14 och ställ frågan. Det kan vara viktigt att ingripa omedelbart om gubben råkat i klorna på dessa hemskingar.

Men släpp det inte. För om ni bara nekar honom så kommer han bara att börja köpa på ett annat ställe och så fortsätter smutsfolket att blåsa honom på pengar.

Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Tror du kan göra en anonym orosanmälan om honom.

Men snacka med ditt barns kompis farsa i förtroende om hans släkting är väl bästa första steget?

Fast nu var frågan om det är lagligt att "snacka" med någon annan om detta.
Citera
2026-05-19, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amelberga
Är det fel att anmäla eller tipsa Polisen ifall man misstänker brott?
Jag förklarade väl nyss att man måste skilja på vad som är olagligt (fel) och hur det kan påverka anställningen?
Citera
2026-05-19, 14:10
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:

På vilket sätt är det illojalt mot arbetsgivaren att berätta om en kunds köp av Apple gift cards? Särskilt i syfte att skydda kunden mot bedrägeri. Förklara.

Nej, det är inget som helst illojalt med detta. Men tycker man det, och har en bra förklaring hur, kan man ju bara fråga chefen om det är okej att hjälpa en gammal förvirrad kund att inte bli bestulen.

Fint av tråd startaren att vilja hjälpa en främmande gubbe, det är beundransvärt.
Citera
2026-05-19, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
På vilket sätt är det illojalt mot arbetsgivaren att berätta om en kunds köp av Apple gift cards? Särskilt i syfte att skydda kunden mot bedrägeri. Förklara.

Nej, det är inget som helst illojalt med detta. Men tycker man det, och har en bra förklaring hur, kan man ju bara fråga chefen om det är okej att hjälpa en gammal förvirrad kund att inte bli bestulen.

Fint av tråd startaren att vilja hjälpa en främmande gubbe, det är beundransvärt.
Du får tycka vad du vill om vad som är illojalt och inte. Jag redogör bara för att det kan vara arbetsrättsligt känsligt. Och vad gäller det är försiktighet en dygd om man vill behålla sitt jobb.
Citera
2026-05-19, 14:25
Medlem
Citat:
Jag förklarade väl nyss att man måste skilja på vad som är olagligt (fel) och hur det kan påverka anställningen?

Jag hade skickat in tips till Polisen ifall jag såg något skumt eller hade misstankar.
Du behöver inte uppge vem du är och kan också förklara att du är rädd om din anställning.
Detta hade varit särskilt enkelt att genomföra om det inte handlade om en själv, kan jag tycka.
Citera
2026-05-19, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amelberga
Jag hade skickat in tips till Polisen ifall jag såg något skumt eller hade misstankar.
Du behöver inte uppge vem du är och kan också förklara att du är rädd om din anställning.
Detta hade varit särskilt enkelt att genomföra om det inte handlade om en själv, kan jag tycka.
Gör du så. Alla andra rekommenderar jag dock att få okej med arbetsgivaren först. Polisen har ingen skyldighet att inte nämna att en anonym anställd har hört av sig för din arbetsgivare vid en eventuell utredning. En del arbetsgivare kanske bara applåderar detta civilkurage. Andra not so much. Att gå bakom ryggen på arbetsgivaren kan nog fler tycka illa om.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in