Citat:
Ursprungligen postat av
Q-Tron
Jag gillar initiativet och jag tycker att kvarteret fångar essensen av Stockholm: byggnader i klassisk stil med färgglada fasader (som behövs i ett land som är mörkt och grått större delen av årets tolv månader). Däremot hade man i mitt eget tycke kunnat braka på med mer ornamentering. Det är i och för sig alltid min ståndpunkt. Men som en lite mer avskalad förlängning och en utveckling av en redan existerande, klassisk byggnadsstil så får de här byggnaderna ändå höga betyg från mig, trots den sparsmakade ornamentiken.
Kvarteret är i nån mån ett trotsigt långfinger riktat mot det modernistiska etablissemanget lett av Stjert Swingårdh och alla de andra scarves- och halsduksbärande, narcissistiska, självförhävande, människofientliga, sittkissande och samhällsförstörande kommunistarkitekterna som sällan eller aldrig lever som de lär.
Jag gillar också färgade fasader som finns i de delar av Stockholm som byggdes runt sekelskiftet. Det ger en tydlig känsla av stadsdelen. Jag är däremot inte så förtjust i överdriven ornamentering. Jag föredrar den ganska släta och enkla utsmyckningen. Burspråk och franska fönster är dock alltid trevligt.
Jag håller med om att det behövs fler långfingrar mot modernisterna. Den byggnadsstil som föredras av de flesta arkitekter, politiker och kulturproffs är direkt människofientlig och borde fasas ut omgående och rivas.