2026-05-19, 13:39
  #1
Medlem
Kosminskis avatar
Ännu ett projekt i Stockholmsområdet som återgår till en klassisk byggnadsstil. Väldigt fint i min mening. Det ser ut som om området skulle kunna ligga i Vasastan eller på Södermalm.

https://static.bonniernews.se/ba/e1f1813c-f357-4339-b168-1525c6e7fbda.jpg?crop=6720%2C3780%2Cx0%2Cy350&widt h=1920&auto=webp&enable=upscale
https://static.bonniernews.se/ba/579fcfbc-ec69-4b16-b0b6-b9d738ecf8e7.jpeg
https://static.bonniernews.se/ba/02c2668b-17bf-4591-8a95-4f0c71db17d0.jpg?width=1400&format=pjpg&auto=avif

Citat:
Nacka Grace är ett nybyggnadsprojekt i Nacka kommun, vars namn är en blinkning till Swedish Grace, vilket är en stilriktning inom konst och arkitektur från tidigt 1900-tal.

Kvarteret uppfördes av fastighetsbolaget Wallenstam. Projektet speglar en återgång till arkitektur från tidigt 1900-tal, för vilket det både prisats och kritiserats för.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Nacka_Grace

Citat:
Prestigeprojektet Nacka Grace är vinnaren av Stadsbyggnadsutmärkelsen 2024 i Nacka. Vid hyreshuskvarteret i 1920-talsstil, som redan fått priser och uppmärksammats både nationellt och internationellt, samlades en stor skara vinnare efter prisceremonin i Nacka stadshus.

https://www.nvp.se/nacka/stor-skara-stolta-vinnare-nar-grace-blev-basta-bygget/

Det är kul att den här typen av arkitektur verkar uppskattas mycket. De enda som tycks ogilla klassisk stil är politiker och arkitekter.
Vad tycker ni om Nacka Grace?
Citera
2026-05-19, 20:20
  #2
Medlem
Il.Malizias avatar
Mycket välkommet!
Citera
2026-05-20, 06:43
  #3
Medlem
halaltarzans avatar
Ser väl okey ut, dock är jag alltid skeptisk när det byggs nytt i så att säga bättre områden, för det är ju inte helt ovanligt att ovälkomna krumelurer på någon jävla vänster lyckas få en lya där och sen är kan cirkusen vara igång.
Citera
2026-05-29, 01:20
  #4
Medlem
Q-Trons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kosminski
Ännu ett projekt i Stockholmsområdet som återgår till en klassisk byggnadsstil. Väldigt fint i min mening. Det ser ut som om området skulle kunna ligga i Vasastan eller på Södermalm.

https://static.bonniernews.se/ba/e1f1813c-f357-4339-b168-1525c6e7fbda.jpg?crop=6720%2C3780%2Cx0%2Cy350&widt h=1920&auto=webp&enable=upscale
https://static.bonniernews.se/ba/579fcfbc-ec69-4b16-b0b6-b9d738ecf8e7.jpeg
https://static.bonniernews.se/ba/02c2668b-17bf-4591-8a95-4f0c71db17d0.jpg?width=1400&format=pjpg&auto=avif



https://sv.wikipedia.org/wiki/Nacka_Grace



https://www.nvp.se/nacka/stor-skara-stolta-vinnare-nar-grace-blev-basta-bygget/

Det är kul att den här typen av arkitektur verkar uppskattas mycket. De enda som tycks ogilla klassisk stil är politiker och arkitekter.
Vad tycker ni om Nacka Grace?

Jag gillar initiativet och jag tycker att kvarteret fångar essensen av Stockholm: byggnader i klassisk stil med färgglada fasader (som behövs i ett land som är mörkt och grått större delen av årets tolv månader). Däremot hade man i mitt eget tycke kunnat braka på med mer ornamentering. Det är i och för sig alltid min ståndpunkt. Men som en lite mer avskalad förlängning och en utveckling av en redan existerande, klassisk byggnadsstil så får de här byggnaderna ändå höga betyg från mig, trots den sparsmakade ornamentiken.

Kvarteret är i nån mån ett trotsigt långfinger riktat mot det modernistiska etablissemanget lett av Stjert Swingårdh och alla de andra scarves- och halsduksbärande, narcissistiska, självförhävande, människofientliga, sittkissande och samhällsförstörande kommunistarkitekterna som sällan eller aldrig lever som de lär.
Citera
2026-06-05, 20:49
  #5
Medlem
Kosminskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q-Tron
Jag gillar initiativet och jag tycker att kvarteret fångar essensen av Stockholm: byggnader i klassisk stil med färgglada fasader (som behövs i ett land som är mörkt och grått större delen av årets tolv månader). Däremot hade man i mitt eget tycke kunnat braka på med mer ornamentering. Det är i och för sig alltid min ståndpunkt. Men som en lite mer avskalad förlängning och en utveckling av en redan existerande, klassisk byggnadsstil så får de här byggnaderna ändå höga betyg från mig, trots den sparsmakade ornamentiken.

Kvarteret är i nån mån ett trotsigt långfinger riktat mot det modernistiska etablissemanget lett av Stjert Swingårdh och alla de andra scarves- och halsduksbärande, narcissistiska, självförhävande, människofientliga, sittkissande och samhällsförstörande kommunistarkitekterna som sällan eller aldrig lever som de lär.

Jag gillar också färgade fasader som finns i de delar av Stockholm som byggdes runt sekelskiftet. Det ger en tydlig känsla av stadsdelen. Jag är däremot inte så förtjust i överdriven ornamentering. Jag föredrar den ganska släta och enkla utsmyckningen. Burspråk och franska fönster är dock alltid trevligt.

Jag håller med om att det behövs fler långfingrar mot modernisterna. Den byggnadsstil som föredras av de flesta arkitekter, politiker och kulturproffs är direkt människofientlig och borde fasas ut omgående och rivas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in