2026-05-19, 22:49
Medlem
Separatistens avatar
Skrev just en promt, om en sjujäkla roadtrip jag gjorde nyligen. Ja, nu lär jag spela den i bilen.

Utmärkt verktyg för alla som jobbar med film och TV.

Man kan ju få en perfekt sång om någon bär in röda rosor till en date, kör en viss bil i solnedgången osv.
Citera
2026-05-19, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Separatisten
Skrev just en promt, om en sjujäkla roadtrip jag gjorde nyligen. Ja, nu lär jag spela den i bilen.

Utmärkt verktyg för alla som jobbar med film och TV.

Man kan ju få en perfekt sång om någon bär in röda rosor till en date, kör en viss bil i solnedgången osv.

Ja, och det är just det som är så fascinerande.
Citera
2026-05-20, 13:15
Medlem
moohs avatar
Jag har själv testat SUNO, och resultaten är fantastiska – men inte helt spektakulära. Man kan fortfarande ana något som liknar det som ofta kallas “uncanny valley”. Det låter väldigt verkligt, så länge man inte lyssnar för noggrant. Men sätter man sig ner och verkligen fokuserar börjar man höra små detaljer som gör en tveksam.

Samtidigt är det svårt att ignorera var vi befinner oss just nu idag. Med tanke på vad som redan är möjligt nu – och den rasande utvecklingstakten – hur “äkta” kommer det då inte att låta om ett år? Eller om fem år?

Redan idag kan mjukvara (eller AI) analysera och efterlikna nästan vilken typ av data som helst – bilder, musik, texter, film – och det kommer den naturligtvis kunna göra ännu bättre framöver. Men det mänskliga ögat och örat luras redan nu, så länge man inte aktivt letar efter avvikelser.

Just igår upptäckte jag av en slump “bandet” Scordalus. Det tog inte många sekunder innan jag insåg att videon i sig var AI-genererad eller åtminstone kraftigt AI-förstärkt. Men ärligt talat: vem bryr sig? Ingen klagar när man använder CGI i film (Transformers blir inte mindre underhållande bara för att man vet att det är datorgrafik istället för praktiska effekter).

Men ju mer jag tittade, desto tydligare blev det att det inte bara handlade om bakgrunder eller effekter. Det var inte bara regn, ljus, ansiktet i vattnet eller andra “specialeffekter” som var AI – utan hela produktionen. Allt. Till och med de delar som skulle kännas “mänskliga” föll in i samma mönster.

Och visst, det var egentligen inte svårt att ana från början. Hela estetiken signalerade “syntetiskt”, inte minst genom hur bandmedlemmarna framstod – mer som stylade vältränade storbystade sexiga modeller än som faktiska personer i ett levande sammanhang. Rörelser, poser och uttryck kändes genomgående konstruerade snarare än spontana. Men ändå så såg matchade batteristens trumslag de trummor man hörde, elbasistens fingrar slog på strängarna i perfekt synk med musiken, etc. Både musik, video och sannolikt även textmaterial verkar vara AI-genererat – även om jag inte har granskat allt i detalj.

Det råder inget tvivel om att Scordalus inte är ett "källarprojekt inspirerat av din kåta tonårings våta drömmar" utan ett high-end AI-projekt. Trots den omfattande erfarenhet jag själv har av verktyg som WAN 2.7 och liknande ligger jag långt bakom denna produktion.

Den verkliga frågan är dock: spelar det någon roll?

Om det låter bra, och jag inte omedelbart kan skilja mellan “äkta” och AI – vad är då problemet?

Skeptikern säger: “Det är inte människor som gör det.”

Och jag svarar: Och? Vad förändrar det i praktiken?

Skeptikern: “Alla musiker kommer stå utan jobb!”

Jag: Tough luck! Det är inte unikt. Yrkesgrupper har blivit obsoleta genom hela historien. Det är inget nytt.

Skeptikern: “Det är en dator som har gjort det, därför är det dåligt.”

Jag: Det är lite som att säga att musik som spelas på synthesizer inte är riktig musik, eftersom ljudet inte kommer från ett “riktigt” instrument. Eller att distad elgitarr inte räknas som musik eftersom gitarrer egentligen inte låter så “naturligt”. Läs för guds skull inga böcker du inte har skrivit själv - nån annan har ju skrivit dem. Dessa så kallade författare med sina spännande alster lockar dig att inte vara produktiv själv!

Människa eller dator - låter det bra så låter det bra. Skit samma vem som gjort det.
Citera
2026-05-20, 13:45
Medlem
madnesstookthems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Den mesta AI-musiken låter skit. Kopierad, inställsam, ingen orginalitet, överdrivet anpassad sång etc. Rent skräp enligt mig.

Som 80% av dagens dynga som produceras av "artister" med andra ord. Många med autotune som låter mer fejk än AI.

Jag lyssnar dock inte på AI musik särskilt ofta. Brukar roa mig ibland med att lyssna på jazzcovers på gamla rockklassiker. Låter många gånger fantastiskt. Lite förutsägbart men kvalitetsmässigt riktigt bra. Särskilt efter några glas whisky
Senast redigerad av madnesstookthem 2026-05-20 kl. 13:50.
Citera
2026-05-20, 14:47
Medlem
moohs avatar
Jag vill göra ett tillägg till mitt svar ovan - när jag tittar på något äldre Scordalus videos så är kvaliteten inte lika bra. Den som skapar dessa videos lär sig snabbt att bli bättre.
Citera
2026-05-20, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madnesstookthem
Som 80% av dagens dynga som produceras av "artister" med andra ord. Många med autotune som låter mer fejk än AI.

Jag lyssnar dock inte på AI musik särskilt ofta. Brukar roa mig ibland med att lyssna på jazzcovers på gamla rockklassiker. Låter många gånger fantastiskt. Lite förutsägbart men kvalitetsmässigt riktigt bra. Särskilt efter några glas whisky
Mycket av det mainstream top 10 är skit ja. Bra musik finner du bland metal, rock, diverse olika electro genrer/electropop, alternativt.

Finns AI musik som är rätt så bra faktiskt, även om jag lyssnar 99% på icke AI musik. AI musik är en genre i sig enligt min åsikt, och kan inte ersätta riktiga artister och band.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in